Het televisieprogramma Zembla besteedde gisteren aandacht aan online tracking, datahandelaren op internet en hoe data het nieuwe goud zijn. Er werd uitgelegd hoe partijen via internet allerlei gegevens verzamelen en hoe die vervolgens worden verhandeld, zonder dat de meeste mensen dit weten.
"Wie kent u het beste? Er zijn bedrijven, zogeheten datahandelaren, die misschien wel meer van u weten dan uw partner of uw beste vriend. Ze zijn op de hoogte van uw interesses en uw geheimen. Deze datahandelaren volgen u namelijk onophoudelijk via uw computer, uw tablet en uw smartphone. Dat doen ze met behulp van geavanceerde ‘trackers’ die ze op websites hebben geplaatst", aldus het programma.
Ook kwam het progamma Ghostery kort aan bod om online trackers inzichtelijk te maken en dat lobbyorganisaties bezig zijn met het versoepelen van de Europese privacywetgeving. Iets dat onder andere Amnesty International zorgen baart. Het eerste deel van 'Data: het nieuwe goud' is nu online te bekijken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.