image

Zembla over online tracking en datahandelaren

donderdag 3 december 2015, 11:07 door Redactie, 2 reacties

Het televisieprogramma Zembla besteedde gisteren aandacht aan online tracking, datahandelaren op internet en hoe data het nieuwe goud zijn. Er werd uitgelegd hoe partijen via internet allerlei gegevens verzamelen en hoe die vervolgens worden verhandeld, zonder dat de meeste mensen dit weten.

"Wie kent u het beste? Er zijn bedrijven, zogeheten datahandelaren, die misschien wel meer van u weten dan uw partner of uw beste vriend. Ze zijn op de hoogte van uw interesses en uw geheimen. Deze datahandelaren volgen u namelijk onophoudelijk via uw computer, uw tablet en uw smartphone. Dat doen ze met behulp van geavanceerde ‘trackers’ die ze op websites hebben geplaatst", aldus het programma.

Ook kwam het progamma Ghostery kort aan bod om online trackers inzichtelijk te maken en dat lobbyorganisaties bezig zijn met het versoepelen van de Europese privacywetgeving. Iets dat onder andere Amnesty International zorgen baart. Het eerste deel van 'Data: het nieuwe goud' is nu online te bekijken.

Reacties (2)
03-12-2015, 14:31 door bollie
Dacht dat ik het wel wist maar hoe ver het gekomen is verbaast me na het zien van deze doortimmerde docu.
Ben blij dat ik allang surf met Ghostery en een adblocker....
03-12-2015, 14:54 door Anoniem
Door bollie: Dacht dat ik het wel wist maar hoe ver het gekomen is verbaast me na het zien van deze doortimmerde docu.
Ben blij dat ik allang surf met Ghostery en een adblocker....

Dat zal je maar heel gedeeltelijk helpen. Net als mij, nu ik deze reactie schrijf. Met Ghostery op rood (Doubleclick en Google Analytics kijken anders mee). Het enige wat je kunt doen, is het internet maar beperkt tot je leven laten doordringen. Ieder nieuw apparaat(je) zal proberen je leven "doorzichtig" te maken, of het nu een Smart TV of Toon van Eneco is, of een keigave wasmachine die zelf bepaalt wanneer de stroom goedkoop is, of je auto die doorgeeft waar je bent, waar je heengaat, wanneer en hoe lang.

Je zult zo balsturig moeten zijn om die dingen uit je leven te weren - of capituleren en hopen dat het goed afloopt. Het grootste probleem is de ondoorzichtigheid waarmee de profielen gemaakt worden die straks bepalen of en hoeveel geld je mag lenen, of je een hypotheek of verzekering kunt krijgen en of je maag instappen in het vliegtuig (en straks ook de internationale trein), en of ze je al of niet met je auto van de snelweg plukken.

En dan moet je maar hopen dat balsturigheid niet sowieso tot problemen leidt. "Niet op Facebook?" - "Sorry, dan mag ik u niet als klant accepteren". Zoiets. En dan niet radicaliseren, hè?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.