Elektronicaketen Media Markt en telecomketen Phone House hebben het wachtwoordbeleid aangepast en verschillende andere maatregelen doorgevoerd nadat een beveiligingsonderzoeker ontdekte dat de gegevens van miljoenen Nederlandse telecomklanten slecht waren beveiligd.
Sijmen Ruwhof bezocht afgelopen september de Media Markt in Utrecht om zijn telefoonabonnement te vernieuwen. Dat deed hij via Phone House, dat vanuit de Media Markt opereert. Om het abonnement te verlengen opende de werknemer een Excel-bestand met allerlei wachtwoorden. Het ging om inloggegevens voor de dealerportalen van verschillende telecomaanbieders, zoals KPN en Vodafone. De wachtwoorden bleken zeer zwak te zijn en het bestand was in Google Docs opgeslagen.
Een paar weken later keerde Ruwhof terug om te zien of hij een werknemer het wachtwoordbestand kon laten openen. Dit keer maakte hij een foto waarop de wachtwoorden duidelijk te zien zijn. Via internet vond hij verschillende portalen die vanaf het internet voor iedereen toegankelijk waren en waar hij waarschijnlijk de wachtwoorden uit de Excel-sheet kon gebruiken. Iets wat hij uiteindelijk niet deed, omdat dit strafbaar is.
De onderzoeker benaderde de Media Markt. In eerste instantie reageerde het bedrijf vijandig, maar nadat Ruwhof zijn intenties duidelijk maakte werd ernaar een oplossing gewerkt. Tevens lichtte hij ook de betrokken telecomproviders in. Zo veranderde KPN het wachtwoordbeleid voor de dealerportaal. Media Markt en Phone wijzigden uiteindelijk ook het wachtwoordbeleid, besloten een digitale wachtwoordkluis te gebruiken en privacyschermen te installeren, zodat anderen niet kunnen meekijken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.