Verschillende Nederlandse medische websites bevatten trackers die gezondheidsdata van bezoekers opslaan en aan commerciële partijen doorspelen. Dat blijkt uit onderzoek van Zembla. Het gaat dan om trackers als AddThis en ShareThis, die het internetgedrag van bezoekers in kaart kunnen brengen.
De verzamelde informatie wordt gebruikt om persoonlijke profielen te maken van webgebruikers. Die profielen worden verkocht aan bijvoorbeeld marketingbedrijven, aldus Zembla. ShareThis verzamelt niet alleen de bezochte websites, maar ook zoektermen, de duur van het bezoek, IP-adressen en de locatie van de internetgebruikers. Via de informatie die de trackers verzamelen kan bijvoorbeeld worden afgeleid welke ziekte iemand mogelijk heeft of met welke ziekenhuisafdeling een afspraak wordt gemaakt.
Op de website thuisarts.nl van het Nederlands Huisartsengenootschap kunnen bezoekers informatie vinden over allerlei ziektes. Op deze site werden internetgebruikers tot november onder meer gevolgd door databedrijf AddThis. Ook ziekenhuizen zoals bijvoorbeeld het Tweestedenziekenhuis in Tilburg staan databedrijven toe gezondheidsinformatie van bezoekers vast te leggen. Op tweestedenziekenhuis.nl vond Zembla 16 trackers, onder meer van AddThis.
Privacyjurist Frederik Borgesius van de Universiteit van Amsterdam noemt het opslaan van de gezondheidsgegevens schokkend. "Ik vind dat zulke medische websites helemaal geen commerciële trackingpartijen zouden moeten toelaten op hun website", zo laat hij weten. Zembla vond trackers van databedrijven op tientallen medische websites, waaronder websites voor hulp bij depressie en seksueel misbruik.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.