Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit roept mensen op om actie tegen trackingcookies te ondernemen. De afgelopen weken waren trackingcookies veelvuldig in het nieuws, onder andere door een televisie-uitzending van Zembla en dat medische sites trackingcookies gebruiken.
Via dergelijke cookies kunnen datahandelaren allerlei gegevens van bezoekers van websites verzamelen. Volgens Jacobs lijkt de politiek er nauwelijks in te slagen om het gebruik van trackingcookies aan banden te leggen. Publiciteit, zoals van Zembla, heeft wel effect, zo merkt hij op. Verschillende medische websites besloten na de uitzending met het gebruik van trackingcookies te stoppen. "Omdat bedrijven en andere organisaties tegenwoordig zo goed letten op hun imago in de sociale media kun je ze daar ook goed treffen", schrijft Jacobs in een blogposting op de website van het Privacy & Identity Lab.
Internetgebruikers die ontdekken dat medische websites trackingcookies bevatten, krijgen van de professor het advies om een twitterbericht de wereld in te sturen met daarin de hashtag van het bedrijf in kwestie en de hashtag 'klantverrader', zoals Jacobs dit soort bedrijven bestempelt. "Misschien kan zo’n crowd actie het effect van de Zembla uitzending versterken en de politiek ertoe aanzetten burgers beter te beschermen tegen profileringsgeweld."
De professor besluit door te stellen dat trackingcookies niet het werkelijke probleem zijn, maar de 'ongegeneerde verzamelzucht' als het om persoonlijke gegevens gaat. Het uitbannen van trackingcookies is dan ook geen echte oplossing, aangezien datahandelaren dan andere methodes zullen toepassen, zoals browser-fingerprinting. "Uiteindelijk zal wat aan de onderliggende verzamelwoede gedaan moeten worden, via een nieuwe norm die zulk gedrag ongepast en/of ongeoorloofd maakt. De klantverrader framing kan bijdragen aan zo’n norm", aldus Jacobs.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.