image

Autoverzekering geeft korting op basis van rijgedrag-app

dinsdag 15 december 2015, 14:00 door Redactie, 18 reacties

De Nederlandse autoverzekeraar Whoosz! gaat klanten volgend jaar korting geven als ze informatie over hun rijgedrag delen. Whooshz! werkt hiervoor samen met de Nederlandse rijgedrag-app Flo. De gemiddelde ritscore die een bestuurder haalt in Flo, is aan het eind van het jaar de korting op de autoverzekering.

Dat is vandaag bekendgemaakt. De ritscore in Flo wordt berekend op vier punten: optrekken, snelheid houden, bochten nemen en remmen. Dit moet veilig rijgedrag al tijdens het rijden bevorderen. Aan het eind van de rit wordt de score opgemaakt. Die kan de bestuurder terugzien in de app en op het online profiel van Flo, waarop ook staat wanneer de beloning wordt uitbetaald. Autoverzekeraar Whoosz! is de eerste die zo'n beloning op de autoverzekering doorvoert.

Gebruikers van Flo besparen bijvoorbeeld 100 euro per jaar op de kosten, als ze een Flo-score van 100 punten halen. Haalt een gebruiker een gemiddelde ritscore van 78 punten, dan is de besparing 78 euro. Flo zegt geen gevoelige informatie door te geven zoals de locaties van de routes of eventuele snelheidsovertredingen. Alleen de gemiddelde ritscore wordt doorgegeven aan Whoosz!, waarna de beloning wordt berekend. De korting op de verzekering zal vanaf februari 2016 worden gegeven. Flo is beschikbaar voor Android en iOS en in totaal zo'n 170.000 keer gedownload.

Reacties (18)
15-12-2015, 14:06 door Anoniem
... Lijkt me een goed idee. Vanaf nu installeer ik deze app op de telefoon van mijn schoonvader (die in een rolstoel rijdt), en registreer ik de app op mijn naam.


Moetie wel stoppen met het maken van die wheelies...
15-12-2015, 14:23 door Anoniem
Verkoop je ziel, sluit je autoverzekeraar bij Whoosz! af!

Mensen begrijpen gewoon niet dat dit een goudmijn aan nuttige, persoonlijke data is. En die data kan en zal tegen je worden gebruikt voor omzetmaximalisatie. Mensen begrijpen de techniek niet, en zien daarom de achterliggende schadelijke gevolgen niet in.
15-12-2015, 14:24 door Anoniem
En als je te laag scoort, dan gaat je premie en/of eigen risico omhoog ? Mensen die op deze manier korting willen krijgen van verzekeraars zijn m.i. nogal kortzichtig. Gaan ze ook, in ruil voor een tientje korting, hun zorgverzekeraar toegang geven tot hun medische dossiers ? Verzekeraars komen *nooit* met dit soort zaken om het belang van de verzekerde te dienen; het enige doel is om minder uit te hoeven keren.
15-12-2015, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem: Verkoop je ziel, sluit je autoverzekeraar bij Whoosz! af!

Mensen begrijpen gewoon niet dat dit een goudmijn aan nuttige, persoonlijke data is. En die data kan en zal tegen je worden gebruikt voor omzetmaximalisatie. Mensen begrijpen de techniek niet, en zien daarom de achterliggende schadelijke gevolgen niet in.

Leg de leken hier dan eens uit wat deze achterliggende schade is.
15-12-2015, 14:44 door Anoniem
Uiteraard is deze info ook door bevoegde overheidsdiensten zoals politie, AIVD maar ook Belastingdienst vrolijk op te vragen...
15-12-2015, 15:27 door Anoniem
Rechten die de app nodig heeft: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.decos.flo&hl=nl


Flo Decos Versie 2.3.3 heeft toegang tot:
In-app-aankopen
Apparaat- en appgeschiedenis
- actieve apps ophalen

Identiteit
- accounts op het apparaat vinden

Locatie
- geschatte locatie (netwerkgebaseerd)
- precieze locatie (GPS- en netwerkgebaseerd)

Foto's/media/bestanden
- de inhoud van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
- de inhoud van je USB-opslag lezen

Camera
- foto's en video's maken

Informatie over apparaat-ID en oproepen
- telefoonstatus en -identiteit lezen

Overig
- volledige toestemming voor interactie tussen gebruikers
- Google-serviceconfiguratie lezen
- volledige netwerktoegang
- netwerkverbindingen weergeven
- termen lezen die je hebt toegevoegd aan het woordenboek
- Licentie van Google Play controleren
- trilling beheren

Een app die niet mijn routes doorgeeft hoeft ook niet bij de GPS. En waarom moet de app foto's kunnen maken? Echt, als een app al deze bovenstaande persmissies wil, dan geloof ik echt niet in de goede bedoeling van deze jongens. En dan kan Whoosz wel zeggen dat zij geen persoonlijke info van je hebben, maar Flo daarin tegen wel. Zij krijgen wel al die data...

De website link in de play store naar Flo doet het ook niet: http://www.driveflo.com/.
Ga je verder zoeken, dan blijft dat www.driveflo.com -> driveflo.trafficmanager.net -> nergens gaat. Dus site is niet online
Ip nummers van driveflo.com -> 23.101.67.245 -> is Microsoft cloud (USA?) Dus je data gaat ook nog eens de plas over.

Dus Whoosz is wel Nederlands, en heeft bij Leaseweb (NL) de servers staan. Maar ze maken dus gebruik van een Amerikaanse app. Dat is nog fouter dan fout.... Ik stel dat Whoosz dus de verzerkerde meer kwaat aandoet dan dat het bespaart.

Dus conclusie, laat je niet een oor aannaaien met de term korting. Ik wil zelfs zo ver gaan, dat waarschijnlijke de prijzen na korting net zo duur zijn als de goedkoopste verzekering zonder privacy schending.

De consumentenbond over Whooz:
http://www.consumentenbond.nl/autoverzekeringen/whoosz-autoverzekering/
Positief

Mooie app die inzage geeft in je ‘missers’ tijdens het rijden. De opgebouwde beloning is steeds inzichtelijk;
De Plusvariant biedt een prima nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling;
Door het gebruik van de app bespaar je mogelijk ook op de benzine.
Na iedere rit krijg je een duidelijk overzicht van je brandstofverbruik, waar je gereden hebt en hoeveel punten u scoort op een schaal van 1 tot 100.

Negatief

Lijkt aan de dure kant;
De eenmalige poliskosten van €10,29;
De app trekt je smartphone leeg tijdens het rijden (tenzij je een oplader in de auto hebt);
Ook is onduidelijk wat je precies fout heb gedaan en en waarvoor je strafpunten krijgt.
De app is erg gevoelig voor beweging. Plaats de telefoon eerst in een stevige houder voor je de app aan- of uitzet, anders heb je meteen al strafpunten.
Het eigen risico van €135 bij de normale variant en het extra eigen risico van €65 bij jonge schadeveroorzakers.
Systeem is makkelijk te manipuleren: je kunt de app niet aanzetten als je hard rijdt.

Die zijn meer negatief dan positief, en ja, de verzekering lijkt aan de dure kant... Want anders kunnen ze niet roepen dat je korting kunt krijgen.

TheYOSH
15-12-2015, 15:34 door Anoniem
Wat heb je aan euro's korting als de blackbox bij incidenten misbruikt gaat worden om onder de claim uit te komen - dat gebeurd nu namelijk ookal bij call- en claimcenters van verzekeraars; dat is een gegeven en bekend feit - dus hoe kun je ze wel hiermee vertrouwen ? Oja ... en wedden dat de veiligingsaspecten een afterthought zijn ... Neem bijvoorbeeld http://www.trackjackeurope.com/, zo lek als een mandje, alle klantdata ligt op straat, maar zelfs na 3 mailtjes en 2 telefoontjes nemen ze geen contact op. Waarom zou deze verzekeraar anders zijn ?
15-12-2015, 16:16 door Anoniem
En die app kan ook registreren of ik door rood licht rij, bumperkleef, met 90 km per uur door een file slalom, dat ik boven op de rem sta omdat een ander zich niet aan de regels houdt en ik met mijn alertheid een aanrijding weet te voorkomen... Lijkt me nogal wat beperkingen aan te zitten om echt een beeld te geven van de risico's van iemands rijgedrag.
15-12-2015, 17:19 door Anoniem
Nu nog vrijwillig, in 2020 verplicht voor iedere automobilist, snor-, bromfietser. In 2022 ook voor voetgangers en fietsers en vanaf 2025 geimplanteerd tijdens de eerste vaccinatie.
15-12-2015, 18:50 door Anoniem
Een Amerikaanse app? :)
15-12-2015, 20:19 door Anoniem
voor geen 100 euro geef ik mijn privacy te grabbel aan een autoverzekeraar en app
15-12-2015, 21:03 door Anoniem
Ja het is de nieuwe mode om data gegevens lospeuteren bij je klanten, mooie bij winst, en toont gelijk aan dat je geen
enkel respect hebt voor je mede mens.
Anoniem 14:23 Mij hoef je als leek geen uitleg te geven ik weet heus wel wat er met deze data gaat gebeuren.
16-12-2015, 00:43 door Anoniem
Ik snap dit niet: als je geen ongevallen veroorzaakt, dan rij je dus voorzichtiger en kan je premie toch ook gewoon omlaag?

Nu ga je dus automobilisten zonder smartphone discrimineren, en dat discrimineren mag dus gewoon in Nederland... Laten we dat even in het achterhoofd houden voor als Nederland weer te klein is tijdens een kinderfeestje op 5 december.
16-12-2015, 07:59 door Anoniem
Meerdere mensen voorspelden deze 'app' 2 jaar terug al, maar dit is je reinste (binnenkort) opgelegde telefoonmalware.
Meteen preventieve melding naar CBP.
16-12-2015, 09:30 door Anoniem
en ja, de verzekering lijkt aan de dure kant

Autoverzekeringen in Nederland zijn al jaren verlieslatend voor de maatschappijen. De concurrentie houd de premies (te) laag.
Meer kortingen kunnen er dan ook niet af.


Daarnaast hebben we al een mechanisme voor het belonen van goed rijgedrag: de bonus malus korting. Tot 75% korting op de nominale premie. Of andersom geredeneerd: als je claimt gaat je premie omhoog. Maar zonder inlevering van privacy.
16-12-2015, 10:39 door Anoniem
Autoverzekeringen in Nederland zijn al jaren verlieslatend voor de maatschappijen. De concurrentie houd de premies (te) laag. Meer kortingen kunnen er dan ook niet af.

Indien een verzekering geen geld verdient aan autoverzekeringen, waarom verkopen ze die dan ? Het is geen non-profit organisatie met een maatschappelijk doel ofzo. Indien een directeur van een verzekeraar stelselmatig bepaalde verzekeringen verkoopt met verlies, hoe snel denk je dan dat hij door de aandeelhouders wordt weggestuurd ? ;)
16-12-2015, 12:30 door Anoniem
In de herfst van 2015 begon een ander verzekeringsbedrijf met een dergelijke crowdforcing:
https://www.bof.nl/2015/10/01/achmea-vrije-keuze-of-crowdforcing/
Het idee hierachter is ouder dan dat van 2015: http://qz.com/230055/car-insurance-companies-want-to-track-your-every-move-and-youre-going-to-let-them/ en
https://iiky.org/documents/Pricing_Driving_Behavior_Roberts.pdf
16-12-2015, 13:27 door PietdeVries
Door Anoniem: Nu nog vrijwillig, in 2020 verplicht voor iedere automobilist, snor-, bromfietser. In 2022 ook voor voetgangers en fietsers en vanaf 2025 geimplanteerd tijdens de eerste vaccinatie.

Onzin - ruim voor die tijd zijn er zelfrijdende auto's, heeft iedereen een abonnement op vervoer in plaats van een eigen auto en blijkt dit een doodlopende weg geweest.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.