Een Amerikaans bedrijf dat bescherming tegen identiteitsdiefstal biedt moet 100 miljoen dollar betalen wegens misleiding en het overtreden van de regels van een eerdere schikking. Het gaat om het bedrijf Lifelock, dat in 2010 al akkoord ging met het betalen van 12 miljoen dollar.
Destijds werd het bedrijf door de Federal Trade Commission (FTC) op de vingers getikt omdat het consumenten misleidde. Zo claimde het bedrijf identiteitsdiefstal te kunnen voorkomen. De bescherming die het bood liet echter te wensen over en dekte alleen bepaalde vormen van identiteitsdiefstal. Ook beweerde Lifelock, waar klanten 10 dollar per maand voor betaalden, allerlei zaken te monitoren, zoals kredietrapporten. Iets dat niet het geval bleek te zijn. Ondanks de miljoenenschikking in 2010 ging het bedrijf vervolgens door met het misleiden van consumenten en overtrad de regels van de schikking, aldus de FTC.
Zo bleek Lifelock geen uitgebreid beveiligingsprogramma te hebben om de gevoelige persoonlijke informatie van klanten te beschermen, zoals social security nummers, creditcardnummers en bankrekeningnummers. Verder stelde het bedrijf dat het voor de beveiliging van klantgegevens dezelfde maatregelen als banken gebruikte. Iets dat niet zo bleek te zijn. Tevens beweerde Lifelock in advertenties dat het consumenten zo snel als mogelijk zou inlichten als het aanwijzingen had dat er identiteitsdiefstal in het spel was. Ook deze claim bleek niet te kloppen.
Als onderdeel van de nu gesloten schikking met de FTC betaalt Lifelock 100 miljoen dollar. Daarvan mag 68 miljoen dollar worden gebruikt om consumenten te compenseren. Verder moet het bedrijf persoonsgegevens van klanten beveiligen en mag het zich niet meer met misleidende advertenties bezighouden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.