Adware heeft zich door de jaren heen steeds verder ontwikkeld waarbij inmiddels heuse aanvalstechnieken op gebruikers worden toegepast om advertenties te tonen. Aanleiding voor Microsoft om de regels voor programma's die advertenties in de browser laten zien aan te scherpen.
De afgelopen maanden verschenen er meerdere berichten over agressieve adware, die bijvoorbeeld virusscanners of updates voor Google Chrome en Firefox uitschakelt. Ook Microsoft stelt dat adware zich heeft ontwikkeld en nu verschillende man-in-the-middle-aanvallen toepast. Het gaat dan om het instellen van proxies, het aanpassen van DNS-instellingen, het manipuleren van de netwerklaag en andere methodes. In al deze gevallen wordt de communicatie tussen de computer en het internet onderschept om advertenties op websites te injecteren. De toegepaste man-in-the-middle-technieken introduceren allerlei nieuwe beveiligingsrisico's, aldus Microsoft.
Ook ondermijnen ze de beveiligingsmaatregelen van browsers en is het lastig voor doorsnee gebruikers om de doorgevoerde aanpassingen ongedaan te maken. Het kan bijvoorbeeld gaan om de installatie van een rootcertificaat, waardoor de adware alle versleutelde verbindingen onderschept. Om gebruikers hier tegen te beschermen gaat Microsoft strenger optreden. Voortaan moeten programma's die advertenties in de browser laten zien alleen het extensiemodel van de browser gebruiken, anders zullen ze als adware worden bestempeld en door de beveiligingssoftware van Microsoft worden verwijderd. De softwaregigant zal de nieuwe regels vanaf 31 maart 2016 gaan handhaven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.