Nouja,daar gaan we weer.
En weer is het die starre overheid die mensen iets gaat verplichten omdat het digitaal kan.
Waarom laat je je burgers niet gewoon kiezen?
Er zijn ook mensen (of nu jong of oud, of anders) die graag iets anders willen.
Dat het digitaal kan, wil niet zeggen dat je iets moet doorvoeren en gaan verplichten.
Dat we belasting moeten betalen, dat snappen de meeste burgers wel, maar geef je burgers ook de vrijheid op welke
manier ze wensen te betalen. Waarom moeten mensen nu WEER gaan in opstand komen?
Dit kan best anders hoor.
Laat 10 miljoen mensen het digitaal doen of willen, dan kun je nog steeds de mensen die dit niet wensen per post toesturen. Als het om de bomenkap of papier besparen gaat, dan heb je toch weer een besparing mocht dat het zijn.
Nederland is aan het vergrijzen hoor je vaak, maar voor die grijze burgers maak je het er niet makkelijker op.
Maar het moet maar allemaal digitaal zoals de OV-chipkaart, DigiD, het EPD, en de Politie systemen die na zoveel miljoen nog steeds niet werken.
Nu einde jaar begint weer het gedoe met het keizen van een zorgverzekering, die ook de zaak oplichten.
Zoveel te kiezen, en zoveel site's dat je vaak de bomen door het bos niet meer ziet.
Bij de een kan je modules aanzetten, bij de ander weer niet, en niet alle vergelijkingssite hebben
alle verzekeraars er op staan. Ook dit is ooit door de overheid vrijgegeven i.v.m. vrije marktwerking, en
mensen meer keuze te geven. Nouja kijk meer eens een avond naar Kassa en andere programma's.
Nu de burger gaat klagen komen ze heel langzaam in actie. Wat een gedoe toch weer.
Vroeger in de jaren 80 had je voor zover ik weet CZ voor de gewone burger, en voor de zakenman.
Geen gedoe met kiezen, en een rederlijk goede prijs, nu echter is het niet meer te overzien.
Misschien als je uren achter je computer gaat zitten, en alles in een exelfile kan zetten.
Maar zelfs dan is het nog maar de vraag of je de laagste premie hebt, met alles aangevult.
En hoeveel ouderen mensen of mensen die het echt niet meer snappen betalen te veel omdat ze het overzicht kwijt, omdat de verzekeraars te veel termen hanteren en het onoverzichtelijk maken? Zou ik die euro's kunnen incasseren dan was
ik in EEN klap miljardair. De basisverzekering is duidelijk maar dan komt het aanvullen, en het oppassen wat wel
en niet word vergoed. Je ziet nu soms van die TV-spotjes met van die vragen die mensen niet weten of fout beantwoorden.
Alles was veilig tot ze inbraken bij DigiD (hack DigiNotar) vanuit een ander land nog wel te verstaan.
Het EPD was ook veilig tot de nieuwsberichten in het nieuws verschenen van verzekeraars
en weet ik veel die bij medische gegevens konden, tot en met onveilige systemen danwel andere dingen die
niet naar behoren werkten.
De OV-chipkaart heeft miljoenen gekost (Ik meen zelfs een paar miljard, maar kan me vergissen)
Was opgezet om fraude in het openbaar vervoer mee te voorkomen claimt men.
Nog steeds werkt het niet helemaal, en kost het nog steeds geld.
Wiens euro's zal me worst zijn, het blijft euro's verknoeien.
Kosten zijn:
* De OV-chipkaarten zelf, en weer een chip vervangen die trouwens nog steeds niet 100% veilig blijkt te zijn na
vervanging van de eerste lichting OV-chipkaarten.
* De kasten waar je de kaart uithaalt.
* Het kastje van de conducteur in de trein om de kaart mee uit te lezen.
* De poortjes op het station.
* De research van de kaart.
* Computers, mensen en infrastructuur die de handelingen moeten verwerken c.q. vastleggen omtrent de reisbewegingen van reiziger.
* En de stroom die is gemoeid om alles te laten werken.
Kortom ook dit heeft gewoon klauwen met geld gekost.
http://www.nu.nl/economie/1777630/ov-chipkaart-100-miljoen-duurder-video.html
En dan praten we nog niet over de rest van vervanging van de chip, tot weet ik veel.
Ook TV-programma's over het niet werken kosten geld.
En met het vroegere papieren kaartje kon je prima zwartrijden voorkomen, heb je geen kaartje ga je op de bon, of
koop je maar een kaartje (met boete) in de trein. Ik zie het probleem met het vroegere kaartje al helmaal niet.
Na invoering van de beveiligde strip op het papieren kaartje, was het op kleine schaal van fraude van het
normale kaartje ook opgelost.
De zogenaamde anonieme OV kaart is later gebleken ook nog eens niet zo helemaal 100% anoniem.
Als iets dan later lek blijkt te zijn dan roept de overheid, tja 100% veilig kan ook niet.
Mochten iemand gegevens lekken, dan heeft de burger een probleem, wat eventuele
identiteitsfraude kan je niet verhelpen. Dat zagen we bij meneer Ron Kowsoleea wel. Die meneer heeft in een
digitale hel geleeft waar de overheid maar stug bleef volhouden dat hij de schuldige was.
http://20jaareenvandaag.eenvandaag.nl/index.php/hoogtepunten/bestoff/46935/20_jaar_eenvandaag_identiteitsfraude_ron_kowsoleea
Dan heb je nog dat leden van de politieke partijen die vaak ook maar een paar jaar hun functie vervullen.
Ook deze mensen zijn geen expert op het digitale vlak en worden voorgelicht door weer andere mensen
mensen. Gaat er iets fout dan stappen ze gewoon op, kijk maar naar Teeven en Opstelten , en een paar
anderen.
Hoe meer mensen zich aanmelden voor de digitale versie, hoe sneller dat de belasting straks gaat roepen
kijk 12 miljoen hebben zich toch al aangemeld, dus maak er dan ook maar gebruik van. Een hele hoop weet
nog niet eens van de opstand, en doen het dan maar gewoon omdat ze denken dat het moet.
Moet ik nu straks al die datums gaan onthouden wie wat van mij wil?
Ik heb wel een computer, maar ik wil van een hoop gedoe af.
E-mail heb ik al niet meer, want je blijft maar mailen met Jan en alleman.
Heb ik bijvoorbeeld een probleem met de post, mijn ISP, of het waterschap dan bel ik op
en het probleem is dan vaak opgelost, terwijl je met e-mail maar vaak op een neer blijft mailen.
Ik ga met mijn belastingpapieren naar de boekhouder omdat ik het niet zo goed snap, en hij er voor
geleerd heeft. Die boekhouder heeft daar een computer staan die mijn gegevens verwerkt, zonder maar een
verplichting te hebben dat die computer op de ene of ander manier afgeschermd dient te zijn.
Zover ik dit kan beoordelen, sterker nog waarom zijn hier geen richtlijnen voor in Nederland?
Alle boekhouders verwerken toch zeer persoonlijke gegevens van burgers. Breekt daar iemand op dienst
computer op in dan kun je echt slachtoffer worden van identiteitsfraude toch? En dan is het de burger
die de pineut is. Mijn boekhouder vroeg mij laatst nog naar een probleem omdat het programma geen verbinding
kon maken met de belastingdienst. Ik vroeg hem toen naar zijn Firewall of Anti virus, en of hij een melding
in beeld zag met een blokkering. Firewall? Wat is dat jongen, en anti-virus geen idee welke ik heb.
Kijk dat bedoel ik nu met "op de ene of ander manier afgeschermd dient te zijn".
Kortom dring niet alles op, maar laat de keuze bij de burger.
Hoe goed ook bedoelt, maar overheid en digitaal gaat vaak fout dat blijk de laatste jaren wel weer.
Sommige dingen zijn prima zoals ze zijn, en werken ook prima zonder het digitaal te moeten.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker VERPLICHT!!
Moedertje staat leert het ook nooit.