Zeker 200 Nederlanders zijn vorig jaar het slachtoffer van phishing geworden, waarbij ze voor 355.000 euro werden opgelicht. Dat laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten. De Fraudehelpdesk ontving vorig jaar 123.000 phishingmails die door internetgebruikers werden doorgestuurd.
Ook maakten 4400 mensen melding van phishingmails via het formulier op de website van de organisatie of gaven dit telefonisch door. Hoeveel melders van de phishingmails ook slachtoffer zijn geworden is onbekend, maar 203 mensen namen met de Fraudehelpdesk contact op omdat ze daadwerkelijk via phishing waren opgelicht. De schade bedroeg in totaal zo'n 355.000 euro, wat een gemiddeld schadebedrag van 1750 euro per slachtoffer is.
Binnen de groep van slachtoffers zijn echter grote verschillen. Sommige slachtoffers verloren een paar tientjes, terwijl één slachtoffer voor een bedrag van 40.000 euro werd opgelicht. Het totale aantal Nederlanders dat vorig jaar slachtoffer van phishing werd, alsmede de schade, is onbekend, omdat mensen bij verschillende organisaties melding kunnen maken, zoals hun bank of politie. Dan wordt het niet in de cijfers van de Fraudehelpdesk meegenomen.
"Het kan verschillende redenen hebben waarom we meer phishingmails ontvangen. Het kan zijn dat onze naamsbekendheid is toegenomen, dat mensen alerter zijn of dat er meer phishingmails worden verstuurd. Wat wel opvalt is de toename", zegt woordvoerder Ellen Prummel. In de eerste maanden van vorig jaar ging het nog om zo'n 9.000 a 10.000 meldingen per maand, maar in december was dit al opgelopen tot 17.000 doorgestuurde phishingmails. Het ging in de laatste maanden van 2015 vooral om valse winacties van verschillende winkelketens.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.