De Nationale ombudsman heeft vorig jaar veel klachten van burgers ontvangen over het plan van de overheid om de blauwe envelop van de Belastingdienst te laten verdwijnen en digitaal met burgers te communiceren. "Het was enorm", stelt ombudsman Reinier van Zutphen tegenover Nieuwsuur.
Er kwamen honderden telefoontjes van bezorgde burgers binnen. Vooral oudere mensen maken zich zorgen, die stellen dat ze nu alles zelf kunnen, maar als alles digitaal gaat het niet meer zullen kunnen. Ook willen ze niet hun DigiD aan anderen afgeven als er straks via de berichtenbox op MijnOverheid moet worden gecommuniceerd. Door de plannen komt de zelfredzaamheid van ouderen onder druk te staan, aldus de ombudsman.
"En er waren ook mensen die zeiden dat ze het krijgen van een papieren brief echt belangrijk vinden." Van Zutphen vindt dat er een alternatief voor burgers moet blijven. "Digitaal is prima, maar er zijn groepen mensen in de samenleving die op een andere manier met de overheid contact moeten kunnen maken. Het gaat om de menselijke maat." Vanwege alle klachten en vragen is de ombudsman een onderzoek gestart naar het verdwijnen van de blauwe envelop en de verplichting om berichten van de Belastingdienst alleen nog digitaal te ontvangen.
De overheid wil dat alle burgers dit jaar een Berichtenbox op MijnOverheid krijgen. De Berichtenbox moet onder andere de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. Om burgers hierop voor te bereiden is er inmiddels een campagne gestart.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.