De Nederlandse banken zijn een nieuwe televisiecampagne gestart waarbij ze consumenten voor bankpas-phishing waarschuwen, aangezien criminelen hier gebruik van maken. Slachtoffers ontvangen een e-mail waarin staat dat de bankpas wordt vervangen en er een nieuwe moet worden aangevraagd.
De link in de e-mail wijst naar een phishingiste die om de pincode vraagt. Tevens wordt er gevraagd om de pinpas naar een inleverpunt te sturen. Op deze manier hebben criminelen al bijna 2 miljoen euro weten te stelen, zo maakte de politie gisteren bekend. Om consumenten voor deze vorm van phishing te waarschuwen laat Betaalvereniging Nederland, waar onder andere de banken lid van zijn, een nieuwe televisiereclame zien. In de commercial verschijnt 'Marc', die in zijn bestelbus door Nederland op phishingpatrouille gaat.
"Zodra hij een onveilige situatie vermoedt, grijpt onze knullige held daadkrachtig in. De manier waarop hij ingrijpt en zijn leuzen "Hang op! Klik weg! Bel uw bank!” benadrukken op een luchtige manier hoe u uzelf kunt verdedigen tegen internetcriminelen. Een boodschap die we inmiddels goed kennen, maar dan in een nieuw jasje", aldus Betaalvereniging Nederland. Volgens de organisatie zijn de fraudecijfers de afgelopen jaren flink afgenomen en gaan criminelen daarom op zoek naar nieuwe vormen van fraude.
Op verzoek van de gezamenlijke banken besteedt de Betaalvereniging in haar nieuwe campagne aandacht aan één van deze vormen van fraude. "Op dit moment vragen criminelen of u uw betaalpas op wilt sturen. Uw pincode hebben zij vaak al op een ander moment van u afgekeken, of u heeft hem zonder dat u het doorhad online ingevuld. Soms vragen zij u de pincode met uw betaalpas mee te sturen", zo stelt de organisatie. De commercial laat consumenten echter weten dat ze nooit hun pas moeten opsturen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.