image

Politie waarschuwt voor diefstal pincode via infraroodfoto's

woensdag 20 januari 2016, 10:03 door Redactie, 59 reacties

Criminelen gebruiken een nieuwe manier om pincodes te stelen die op pinautomaten zijn ingetoetst, namelijk het nemen van infraroodfoto's, zo waarschuwt de politie. Aanleiding is de diefstal van een portemonnee van een 67-jarige vrouw, waarbij de nieuwe methode werd toegepast.

De vrouw betaalt in een supermarkt in Boxtel met haar pinpas. Achter haar staat een verdachte, zo blijkt uit camerabeelden. Zodra de vrouw weg is lijkt het erop alsof de man met zijn telefoon een foto maakt van de pinautomaat. "Een nieuwe techniek, waarmee met een infraroodfoto de ingetoetste pincode zichtbaar wordt. Overigens is dit door meerdere vingers op de toetsen te leggen eenvoudig te voorkomen. Want dan lichten in de foto alle toetsen op", aldus de politie.

Buiten de supermarkt wordt de vrouw door twee jongeren opgewacht, die haar aan de praat houden. In tussentijd loopt een vrouw naar de auto van het slachtoffer en steelt haar tas. Vervolgens wordt de rekening van het slachtoffer leeggehaald. De politie wil graag weten wie de personen in de video zijn.

Image

Reacties (59)
20-01-2016, 11:20 door Anoniem
De politie lijkt op hun site een aantal foto's uit deze video te hebben gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=8Vc-69M-UWk

Peter
20-01-2016, 11:20 door Anoniem
Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?
20-01-2016, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?

De warmste (cijfer) toets is de laatst ingedrukte en de koudste toets de eerst ingedrukte.
20-01-2016, 11:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-01-2016, 11:37 door Anoniem
Aan de foto te zien bijna aan de kleur af te lezen, de meest rode is het laatst aangeraakt.
20-01-2016, 11:40 door Anoniem
En vervolgens loop je met je jas de hele tijd rond met de troep van een ander?

:)
20-01-2016, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?
De laatst ingetikte knoppen zijn het warmst en lichten dus meer op op infrarood beelden, de eerst ingetikte zijn het "koudst". Dit werkt natuurlijk minder goed als er gelijke cijfers in je pincode voorkomen
20-01-2016, 11:55 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?

Door minuscule verschillen in warmte en daardoor ook in kleur op de foto, de eerste toets die je ingedrukt hebt zal al iets minder warm zijn als de laatste die je indrukt.

Maar om dit nieuw te noemen, ik kan mij herinneren dat dit een aantal jaar geleden ook al bekend was.
20-01-2016, 11:59 door Anoniem
Het knopje waarop het laatst is gedrukt is denk ik het helderst op de infrarood foto. Valt ook wel op trouwens dat iemand even een foto komt nemen van het intoetspaneel van het pin apparaat... Een beetje opletten winkeliers!
Gaat de bank deze schade vergoeden? Hier kan de klant niets aan doen namelijk.

Man, wat missen we de ChipKnip.
Als je die verliest (of bij diefstal) ben je hooguit een paar tientjes kwijt.

Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?
20-01-2016, 12:07 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?

Door de temperatuur van de toetsen te bekijken; daarvoor heb je infrarood nodig. Koudste toetsen vallen af, en de 4 warmste toetsen zijn de cijfers van de pincode. Van die 4 is de koudste het eerst ingetoetst (want weer afgekoeld) en de warmste het laatst. Overigens ga ik uit van 4 cijfers, maar het aantal maakt niet uit natuurlijk. 4 is echter de meest voorkomende lengte van pincodes in Nederland.

Merk op dat dit dus fout gaat als iemand hetzelfde cijfer meer dan 1x in zijn pincode heeft staan.
20-01-2016, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?
De toets met de warmste plek is de laatste toets die je hebt aangeraakt. Wanneer de pincode pas is ingegeven dan is er sprake van 80% kans dat je de volgorde van alle aangeraakte toetsen kunt raden. 1 Minuut later wordt dit gereduceerd naar 50%. Dit zou al zijn gebleken uit een onderzoek uit 2005.
20-01-2016, 12:15 door Anoniem
Door Bert Linux: Dus voortaan eerst even de mouw van je jas er goed overheen halen als je uit gepint bent.
Dit deed ik al maar dan voordat ik een pin intikte vanwege allerlei troep die er op kan zitten.

Denk niet dat dat gaat helpen tegen de infraroodmethode beschreven. Simpeler en effectiever is zoals het artikel beschrijft het leggen van een aantal vingers op andere toetsen. Hierdoor blijft er een nutteloos infraroodpatroon zichtbaar.
20-01-2016, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?
Dit kan je achterhalen door de heat signatures, de laatst ingedrukte toets is nog het warmst, en die zal dus nog het roodst / donkerst zijn
20-01-2016, 12:21 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?

Temperatuur verschil, de oudste toets is kouder.
20-01-2016, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?
Door de restwarmte. De laatste toets die in is gedrukt zal warmer zijn dan de eerste.
20-01-2016, 12:56 door potshot
meerdere toetsen aanraken zonder in te drukken..simpel zat.
20-01-2016, 12:59 door Ignitem
Na het intoetsen van je pincode en voordat je je pas eruit haalt, nog even je vingers laten rusten op de toetsen. Een infraroodfoto is dan behoorlijk waardeloos.

Overigens ben je bij metalen toetsen redelijk veilig. Die vervagen namelijk veel te snel. Enkel plastic toetsen houden de warmte lang vast.
20-01-2016, 14:04 door Anoniem
Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?

Dat is er nu ook al, draadloos betalen. Max 25 euro. superhandig en snel.
20-01-2016, 14:10 door SPlid
Door Anoniem: Het knopje waarop het laatst is gedrukt is denk ik het helderst op de infrarood foto. Valt ook wel op trouwens dat iemand even een foto komt nemen van het intoetspaneel van het pin apparaat... Een beetje opletten winkeliers!
Gaat de bank deze schade vergoeden? Hier kan de klant niets aan doen namelijk.

Man, wat missen we de ChipKnip.
Als je die verliest (of bij diefstal) ben je hooguit een paar tientjes kwijt.

Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?
Zo'n kaart heb ik, ik hoef bij inkopen onder de 25,-- dan ook geen pincode in te geven .
20-01-2016, 14:17 door Anoniem
Als het toch al een guur weertje is ..

In de winter wollen handschoentjes
In de andere jaargetijden een andere sjieke variant, van leer e.d.

Contant betalen! = Goed voor je privacy en security!
20-01-2016, 14:18 door Anoniem
dus probleem zit in het device en de materialen die gebruikt zijn.
Probleem van producent, niet mijn zorg dus maar dit zal het wel gemaakt worden.
20-01-2016, 14:34 door PietdeVries
Door Anoniem: Contant betalen! = Goed voor je privacy en security!

En waar haal je dat contante geld dan vandaan? Juist - uit een geldautomaat...

Overigens, juist met dit gure weer: toets-verwarming! Als alle toetsen 27 graden zijn door een verwarmingselementje dan is het lastig(er) te zien welke toetsen gebruikt zijn. En nu wel lekker dus bij het pinnen :-)
20-01-2016, 15:06 door Anoniem
Door SPlid:
Door Anoniem: Het knopje waarop het laatst is gedrukt is denk ik het helderst op de infrarood foto. Valt ook wel op trouwens dat iemand even een foto komt nemen van het intoetspaneel van het pin apparaat... Een beetje opletten winkeliers!
Gaat de bank deze schade vergoeden? Hier kan de klant niets aan doen namelijk.

Man, wat missen we de ChipKnip.
Als je die verliest (of bij diefstal) ben je hooguit een paar tientjes kwijt.

Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?
Zo'n kaart heb ik, ik hoef bij inkopen onder de 25,-- dan ook geen pincode in te geven .

Ja, maar dat is toch een soort van pinpas?
Als je die kaart kwijtraakt loop je nog steeds grote risico's.
20-01-2016, 15:19 door Anoniem
Dus: aansluiten achter een bruikbaar slachtoffer, zelf iets afrekenen, foto maken (wat raar is), aanwijzingen geven aan twee handlangers (die ook opvallen) buiten (wat ook opvalt), tas stelen, pas vinden (in een damestas!), pas gaan gebruiken in de hoop dat er iets op de rekening staat. En waarover die drie dan geen ruzie moeten krijgen. Dreigingsniveau: laag.
20-01-2016, 15:23 door ph-cofi
Bizar. Dat wordt flink over de pinautomaat heen hijgen voordat ik wegloop. Of juist afkoelen die boel met alcoholspray. Is nog schoner voor de volgende ook!
20-01-2016, 15:29 door Anoniem
Door potshot: meerdere toetsen aanraken zonder in te drukken..simpel zat.

....Is dat eigenlijk weer eens niet te idioot voor woorden?

En welke mobiele telefoon heeft eigenlijk een peperdure FLIR camera ingebouwd?

Oplossing is simpel en moet van de bank komen: met weerstanden de temperatuur van de knoppen constant houden tijdens het invoeren van de pin of gewoon geen metalen toetsen meer gebruiken (maar composiet wat heel slecht warmte opneemt)
20-01-2016, 15:36 door Anoniem
Ze zullen dit apparaat waarschijnlijk gebruikt hebben en er zal nu zelfs al versie met een betere resolutie zijn.
https://www.kickstarter.com/projects/andyrawson/ir-blue-thermal-imaging-smartphone-accessory
20-01-2016, 15:40 door Anoniem
Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?

Dit hadden we in de 80-er jaren. Je kon toen bij de bank een maxmale limiet instellen, De banken hebben dit de nek omgedraaid, omdat er niet zo makkelijk extra geld werd opnomen.
20-01-2016, 16:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vraag, hoe weten ze de volgorden van de code?

De warmste (cijfer) toets is de laatst ingedrukte en de koudste toets de eerst ingedrukte.
Met je eens, ik heb twee passen van twee verschillende banken en de pincode's hebben alle twee gelijke cijfers, dus mijn passen hebben dan maar 3 code's , vraag mij af hoe ze dan de volgorden weten.
Ik weet niet of dit veel voorkomt maar denk het wel, met gelijke cijfers is de code moeilijker te raden.
20-01-2016, 17:19 door Anoniem
Ik wrijf al jaren na het pinnen (bij de bank of in de winkel) met mijn vingers over de toetsen om ze allemaal een vergelijkbaar warmtesignatuur te geven. In het begin werd ik voor gek verklaard door vrienden als ik weer eens over de toetsen stond te wrijven.
Twee jaar geleden kwam deze methode van pincodes achterhalen ook al in het nieuws. Tegenwoordig zie ik de vrienden die mij destijds voor paranoïde uitmaakten zelf ook nog even over de toetsen aaien als ze klaar zijn met pinnen.
20-01-2016, 18:51 door Briolet - Bijgewerkt: 20-01-2016, 18:52
Door Anoniem: Man, wat missen we de ChipKnip.
Als je die verliest (of bij diefstal) ben je hooguit een paar tientjes kwijt.

Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen.…

Ik heb ook nooit gesnapt waarom de mensen geen ChipKnip gebruiken. Veel veiliger dan de pincode intoetsen, dus ergens hebben de mensen het aan zichzelf te danken dat banken er de stekker uitgetrokken hebben.

Het draadloos betalen lijkt een leuk alternatief dat ik een paar keer geprobeerd heb. Maar bij de ABN is dat niet praktisch omdat je elke keer dat je voor € 25.- gepint hebt, weer je pincode moet intoetsen. Dat wil ik niet in de publieke ruimte doen, dus ben ik weer terug gegaan naar alles contant betalen. Draadloos betalen zal ik dan maar reserveren voor parkeermeters etc. omdat het daarmee langer duurt voordat ik aan de € 25.- limiet zit voordat ik weer geld pin.
20-01-2016, 19:24 door Anoniem
Om een indruk te geven hoe het plaatje eruit moet zien heeft gizmodo een tijdje terug met een FLIR one een foto gemaakt

http://gizmodo.com/flir-one-camera-review-yep-predator-vision-for-your-i-1614296200

iets voorbij de helft van de pagina
20-01-2016, 19:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen.

Dat zou wel gemakkelijker zijn ja, al dat gedoe altijd om die pincode te achtehalen
20-01-2016, 19:36 door Anoniem
Door Anoniem: Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?

Klopt bij een ING pas heb je deze faciliteit!
En die kun je niet met de pas en pincode aanpassen, maar met je user/wachtwoord/SMS verificatie.
Dus iemand die je pas rooft kan dat niet.
20-01-2016, 22:55 door superglitched - Bijgewerkt: 20-01-2016, 22:59
Door Anoniem: Het knopje waarop het laatst is gedrukt is denk ik het helderst op de infrarood foto. Valt ook wel op trouwens dat iemand even een foto komt nemen van het intoetspaneel van het pin apparaat... Een beetje opletten winkeliers!
Gaat de bank deze schade vergoeden? Hier kan de klant niets aan doen namelijk.

Man, wat missen we de ChipKnip.
Als je die verliest (of bij diefstal) ben je hooguit een paar tientjes kwijt.

Hoog tijd dat de banken komen met een betaalkaart waarmee je makkelijk en snel kleine aankopen kunt doen zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. En waarop je een daglimiet kunt instellen van bv 100 euro.
Ga je bv een laptop kopen, zet je die limiet via internetbankieren op 800 euro, en na de aanschaf zet je 'm weer op 100.
Zoiets moet toch makkelijk kunnen?
Ligt niet zozeer aan de banken vermoed ik, maar eerder aan de mensen die niet op zo'n pasje zitten te wachten. Gemak gaat altijd voor veiligheid. Luiheid prevaleert.

Ik raad mensen zelf altijd aan om een tweede of misschien zelfs derde rekening te nemen. Een pure internet bankrekening zonder pasje met een inlogcode.

Waarom? Een internetdief of pas/pincode dief kan dan weinig van de betaalrekening halen, en de rente is vaak stukken hoger. Bovendien kan alleen naar de eigen betaalrekening worden weggeschreven, dat wil zeggen dat mensen 2 bankrekeningen moeten kraken om geld over te sluizen.
20-01-2016, 23:03 door Anoniem
Is heel makkelijk te verhelpen zonder handschoentjes of wat dan ook. Je kiest gewoon een gewenst bedrag, dan zijn de laatste toetsen namelijk je gekozen bedrag en niet je picode.
21-01-2016, 07:04 door Anoniem
Ik ben toch best blij dat ik met cash geen pincode nodig heb. Het nut van 'pinnen' voor mij zelf heb ik nooit gezien. Wel voor de overheid die zo prima bij kan houden waar ik mijn geld aan besteed. En zoals gebruikelijk het risico bij de burger neer legt.
21-01-2016, 08:19 door PietdeVries
Door Anoniem:
En welke mobiele telefoon heeft eigenlijk een peperdure FLIR camera ingebouwd?

Tegenwoordig heb je voor 300 euro een device zo groot als een luciferdoosje dat je onder je telefoon klikt - de FLIR One (werd elders op deze pagina ook al genoemd). Ik heb er ook een, en de resolutie is verbluffend goed! Zal eens kijken of 'ie ook mijn pincode kan lezen
21-01-2016, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem: Is heel makkelijk te verhelpen zonder handschoentjes of wat dan ook. Je kiest gewoon een gewenst bedrag, dan zijn de laatste toetsen namelijk je gekozen bedrag en niet je picode.
Had ik ook gedacht maar bij een pinautomaat werkt dat niet.
21-01-2016, 09:33 door Anoniem
Door Anoniem: Is heel makkelijk te verhelpen zonder handschoentjes of wat dan ook. Je kiest gewoon een gewenst bedrag, dan zijn de laatste toetsen namelijk je gekozen bedrag en niet je picode.
Mijn vorige reactie was dat dit bij een pinautomaat niet werkt, maar moet zijn bij pinnen in de winkel, of
waar je geen bedrag hoeft in te geven.
21-01-2016, 09:47 door Anoniem
Ik had dit al een hele tijd geleden in een film gezien. Sindsdien druk ik gewoon op een heleboel toetsen loool.
Yep, ik wist wel dat deze techniek een keer zou komen.
21-01-2016, 09:52 door Anoniem
Gelukkig bestaat mijn pincode uit 4x hetzelfde cijfer....hahaha.
Nee even zonder gekheid. Simpele oplossing, na het intoetsen van je pincode en je gehele hand op de toetspad leggen (hoeft maar een luttele seconde) en dan lichten meerdere cijfers op. Kost enkel een seconde.
21-01-2016, 09:56 door Millie0111
Door PietdeVries:

Tegenwoordig heb je voor 300 euro een device zo groot als een luciferdoosje dat je onder je telefoon klikt - de FLIR One (werd elders op deze pagina ook al genoemd). Ik heb er ook een, en de resolutie is verbluffend goed! Zal eens kijken of 'ie ook mijn pincode kan lezen

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, is het namelijk niet zo dat de elektronica onder het toetsenbord al veel meer warmte afgeeft dat het warmte residu van vingers?
21-01-2016, 10:36 door Anoniem
Ik zou graag eens wat foto's zien die aantonen dat dit inderdaad mogelijk is.
In het computerspelletje Splinter Cell werkte dit perfect maar ik vraag me af of je met een IR camera zomaar "in het wild" voldoende verschil in restwarmte kunt detecteren. Als dit al lukt vraag ik me af hoe lang je "window" is: is dit drie seconden of een halve minuut?

Je vinger op meerdere toetsen leggen is wel een goede tip, mocht de IR techniek uberhaupt werken.
21-01-2016, 10:48 door Anoniem
Door Anoniem: Is heel makkelijk te verhelpen zonder handschoentjes of wat dan ook. Je kiest gewoon een gewenst bedrag, dan zijn de laatste toetsen namelijk je gekozen bedrag en niet je picode.

Een goede tip. Zou het sowieso een idee zijn om terwijl je op je geld wacht, willekeurig wat op de toetsen te rammelen?

En werkt deze truc nou beter (voor de criminelen) dan gewoon van een afstandje filmen wat iemand intoetst?
21-01-2016, 11:44 door Anoniem
Het lijkt mij in ieder geval verstandig om voor een bank te kiezen die niet je hele bezit aan je PINcode en je pas hangt (dus niet naar ABN AMRO, met hun e-reader).

Als ik de ABN AMRO bankpas gebruik, heb ik toch het unheimische gevoel dat ik door het intoetsen van mijn pincode in een openbare ruimte, mijn hele vermogen kwetsbaar maak. Dat heb ik dus maar elders ondergebracht.

Sommige andere banken doen dat naar mijn idee toch beter.
21-01-2016, 16:24 door Anoniem
Is 't een idee om dan voortaan niet meer met je vingers, maar met bijv. een of ander kort stiftje / potloodje o.i.d. de toetsen in te drukken?
21-01-2016, 19:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou graag eens wat foto's zien die aantonen dat dit inderdaad mogelijk is.

Geen foto van warmtebeeld, maar een van de toevallig aangetroffen gadgets: http://www.apple.com/nl/shop/ipad/ipad-accessories/home-automation (zie flir one camera)
21-01-2016, 20:31 door Anoniem
Door Anoniem: Is 't een idee om dan voortaan niet meer met je vingers, maar met bijv. een of ander kort stiftje / potloodje o.i.d. de toetsen in te drukken?
Tjeempie, wilde ik ook net zeggen. Je was me net voor.

Bijvoorbeeld: schroef een afgedankte plastic pen uit elkaar,
en gebruik de onderste helft van de body als een soort styluspen om de toetsen in te drukken.
Desnoods zaag je bovenaan nog een stukje af als hij nog steeds te lang is.

Omdat plastic slecht warmte geleidt, en er weinig contactvlak is, zal er nauwelijks warmteoverdracht zijn.
Nog hygiënisch ook! Wat mij betreft beste idee van Nederland t.a.v. dit probleem.
22-01-2016, 07:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is 't een idee om dan voortaan niet meer met je vingers, maar met bijv. een of ander kort stiftje / potloodje o.i.d. de toetsen in te drukken?
Tjeempie, wilde ik ook net zeggen. Je was me net voor.

Bijvoorbeeld: schroef een afgedankte plastic pen uit elkaar,
en gebruik de onderste helft van de body als een soort styluspen om de toetsen in te drukken.
Desnoods zaag je bovenaan nog een stukje af als hij nog steeds te lang is.

Omdat plastic slecht warmte geleidt, en er weinig contactvlak is, zal er nauwelijks warmteoverdracht zijn.
Nog hygiënisch ook! Wat mij betreft beste idee van Nederland t.a.v. dit probleem.
Is het dan niet moeilijker om je pincode af te schermen, normaal doe ik dat met twee handen.
22-01-2016, 10:03 door SPlid
Waterkoeling op die toetsenbordjes ;-)
22-01-2016, 11:18 door Briolet
Door Anoniem: En welke mobiele telefoon heeft eigenlijk een peperdure FLIR camera ingebouwd?

Volgens mij zijn alle camera chips gevoelig voor IR straling. Alleen zit er een filter in die het IR er uit filtert, zodat je natuurlijke kleuren ziet. Om IR opnames te kunnen maken hoef je dan alleen dat filter (Of de coating) uit de lens te slopen.
22-01-2016, 19:38 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: En welke mobiele telefoon heeft eigenlijk een peperdure FLIR camera ingebouwd?

Volgens mij zijn alle camera chips gevoelig voor IR straling. Alleen zit er een filter in die het IR er uit filtert, zodat je natuurlijke kleuren ziet. Om IR opnames te kunnen maken hoef je dan alleen dat filter (Of de coating) uit de lens te slopen.

Als dat filter weghalen dan zo eenvoudig is, kom dan eens met minimaal 1 praktijkvoorbeeld opdat we ook kunnen zien hoe eenvoudig dat dan is.
22-01-2016, 22:33 door Anoniem
Is het dan niet moeilijker om je pincode af te schermen, normaal doe ik dat met twee handen.
De meeste pinkastjes in winkels zijn aan de zijkanten al afgeschermd. Heb je aan één hand dan niet genoeg?
Verder een beetje opletten waar mensen staan en met je lichaam afschermen door zo dicht mogelijk tegen het toetsenbordje te staan?
25-01-2016, 13:48 door RMHtje
Een mogelijk andere oplossing ligt bij de fabrikanten van de pin-toetsenborden zelf: laat de positie van de cijfer-toetsen telkens varieren; dit is met een touch-screen natuurlijk makkelijker en goedkoper te realiseren dan met de huidige mechanische toetsjes. Alhoewel er voor die laatste ook 'programmeerbare' toetsen verkrijgbaar zijn...
26-01-2016, 20:29 door Anoniem
De foto linksboven is toch geen infraroodfoto?
Hier is toch sprake van thermografie?
30-01-2016, 23:27 door Anoniem
Door Anoniem: De foto linksboven is toch geen infraroodfoto?
Hier is toch sprake van thermografie?
Je hebt gelijk. Maar "aldus de politie" (zoals security.nl duidelijk vermeldt) zou het om een infrarood foto gaan. ;-)
Ben dus blij dat de redacie van security.nl er ook een warmtebeeld plaatje bij had gezet,
want het maakte mij meteen duidelijk wat er feitelijk werd bedoeld.
04-02-2016, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De foto linksboven is toch geen infraroodfoto?
Hier is toch sprake van thermografie?
Je hebt gelijk. Maar "aldus de politie" (zoals security.nl duidelijk vermeldt) zou het om een infrarood foto gaan. ;-)
Ben dus blij dat de redacie van security.nl er ook een warmtebeeld plaatje bij had gezet,
want het maakte mij meteen duidelijk wat er feitelijk werd bedoeld.

Omdat ik wist dat IR-foto's er anders uitzien leek dit artikel me niet erg geloofwaardig.
Wat ik niet wist is dat thermografie betrekkelijk goedkoop is en toegankelijk voor iedereen (met een iphone) dus de ernst van het probleem verandert niet. Ik had me dus vergist voor wat betreft geloofwaardigheid en weer wat geleerd.
08-02-2016, 11:56 door mrunix
Door Anoniem:
Door potshot:

En welke mobiele telefoon heeft eigenlijk een peperdure FLIR camera ingebouwd?


elke telefoon kan infrarood zien......

neem de remote van je tv, richt hem op je telefoon terwijl je kijkt via de camera van je telefoon naar de remote en druk een toets in:
je zal zien dat de infrarood transmitter oplicht.

het is de simpelste manier om te zien of je remote control kapot is of niet. dus zou t niet bizar moeilijk moeten zijn om dit te gebruiken voor andere doeleinden....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.