image

Google verwijderde 780 miljoen malafide advertenties in 2015

donderdag 21 januari 2016, 17:27 door Redactie, 5 reacties

Google heeft vorig jaar meer dan 780 miljoen malafide advertenties verwijderd die malware bevatten, naar phishingsites wezen, namaakgoederen aanboden of internetgebruikers op andere manieren probeerden te duperen. Dat heeft de internetgigant vandaag bekendgemaakt.

Bij Google werken meer dan 1.000 mensen die zich alleen bezighouden met het bestrijden van 'slechte advertenties'. De afgelopen jaren is het aantal verwijderde malafide advertenties toegenomen, wat volgens Google is te danken aan betere filters. "Via een combinatie van computeralgoritmen en mensen die bij Google advertenties controleren, weten we de meeste malafide advertenties te stoppen voordat ze ooit worden getoond", aldus de internetgigant.

Het gaat onder andere om misleidende advertenties die zich voordoen als systeemmeldingen, om mensen zo tot klikken te verleiden. Alleen in 2015 blokkeerde Google meer dan 17 miljoen van dergelijke advertenties. Verder werden 10.000 websites met ongewenste software uitgeschakeld en bijna 7.000 phishingsites geblokkeerd. Naast het verwijderen van de advertenties werden de accounts van de ergste overtreders opgeheven. Voor dit jaar kondigt Google nieuwe beveiligingsmaatregelen tegen besmette advertenties aan en gaat het zich richten op bots die advertentiefraude plegen.

Reacties (5)
21-01-2016, 17:54 door Anoniem
En dit legitimeert het gebruikt van Ad blockers. Dat is meer dan 2 miljoen per dag!

TheYOSH
21-01-2016, 19:03 door bollie
Dit zijn gigantische aantallen...het begint er langzamerhand op te lijken dat de bedreigingen vanuit advertenties groter zijn dan we allemaal dachten......
Waar zijn nu de advertentiebedrijven die kunnen garanderen dat hun product clean is???
Zolang ze dit niet kunnen of willen moeten ze niet zeuren dat steeds meer mensen adblockers installeren...
22-01-2016, 09:22 door Anoniem
En toch heb ik er een gemengd gevoel bij. Fijn dat een Google meehelpt het kwaad te bestrijden (om het maar even zo te zeggen), maar wie zegt dat ze ALLEEN de slechte filteren? Ik heb net als velen ad blockers geinstalleerd, maar dan kies ik er in ieder geval zelf actief voor...
22-01-2016, 10:06 door Killjoy
Door Anoniem: En dit legitimeert het gebruikt van Ad blockers. Dat is meer dan 2 miljoen per dag!

TheYOSH
100% mee eens, als er al legitimatie nodig zou zijn daar voor.
22-01-2016, 10:20 door Anoniem
Door bollie:
Waar zijn nu de advertentiebedrijven die kunnen garanderen dat hun product clean is???
Zolang ze dit niet kunnen of willen moeten ze niet zeuren dat steeds meer mensen adblockers installeren...

Tja kijk zo gaat het niet natuurlijk.
Je hebt de sites die graag advertenties willen tonen om geld binnen te krijgen als er bezoekers komen.
Die sites hebben echter geen zin om zelf advertenties op hun servers te zetten, dus ze besteden dat uit aan adhosters.
Ze zoeken de adhoster die het meeste per click overmaakt en die de meeste leuke tracking en logging mogelijkheden
biedt.
Die adhoster heeft vervolgens weer adverteerders als leverancier, die hij weer zo goedkoop mogelijk moet bedienen anders
zit er voor hem helemaal geen marge meer in. Die leveranciers leveren vervolgens soms malware.

Gaat de adhoster dat ontdekken? Nee want die doet zo weinig mogelijk aan bewaking en controle van de adverteerders
want dat kost alleen maar geld en bovendien lopen zijn adverteerders weg als er allemaal gezeur is en het duurt een tijd
voor de advertenties geplaatst kunnen worden.

Gaat de site dat ontdekken? Nee want die doet helemaal NIETS aan bewaking, die heeft het idee dat hij ontzorgd is door
het uit te besteden en dat de adhoster dat allemaal goed voor elkaar heeft (dat zei die immers toen ze een overeenkomst
met hem sloten).

Uiteindelijk komt er malware op de PC en staat er in de krant "kwaadaardige advertenties op de site van zzzzz".
De site wast de handen in onschuld, nee daar kunnen zij niets aan doen, de advertenties komen van adhoster yyyyyy".
Die adhoster zegt dat ze er ook niets aan kunnen doen want "ze kunnen niet alles in de gaten houden" (adhosters
zeggen bij vragen altijd dat ze "niet kunnen". ik zeg: als je niets kunt, dan moet je ook niet in de business gaan!)

De mensen achter de adverteerders zijn vaak ook hardstikke anoniem omdat de adhoster zoveel mogelijk adverteerders
wil binnenhalen en echt niet gaat checken wie dat zijn, en gewoon relaties aanknoopt via internet en met ontraceerbare
betalingen.

Dus uiteindelijk sta je als consument in de kou en installeer je maar een adblocker. Dan gaat de eigenaar van de SITE
piepen, en dat is nou juist de gene die helemaal geen flikker gedaan heeft. Hij had een betere adhoster kunnen kiezen
en dan had hij minder verdiend, maar wellicht ook minder risico gelopen. Echter omdat er altijd wel genoeg sites zijn
die wel gewoon een brakke hoster gebruiken en een adblocker het makkelijkst "voor alle sites" te installeren is, zit toch
iedereen in de problemen.

Dit is het soort situatie wat je alleen met regelgeving kunt bestrijden. Gewoon goed wettelijk regelen dat de site voor alle
kosten van malware verantwoordelijk is, onafhankelijk van wat hij allemaal aan wie dan ook heeft uitbesteed.
Aan hen dan de keus of ze het zelf willen regelen zodat ze zelf zicht hebben op wat er gebeurt (bijvoorbeeld alleen
simpele png files als advertenties tonen), of dat ze het willen uitbesteden aan een adhoster die deze verantwoordelijkheid
over wil nemen. Degenen die "niet kunnen" vallen dan weg, en er staan nieuwe adhosters op die wel wat kunnen.
Klanten kunnen er weer op vertrouwen dat het tonen van advertenties hen niet in de problemen brengt zonder kans
op een oplossing.

Maar ja meer regelgeving daar zijn dan ook weer mensen tegen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.