Door bollie:
Waar zijn nu de advertentiebedrijven die kunnen garanderen dat hun product clean is???
Zolang ze dit niet kunnen of willen moeten ze niet zeuren dat steeds meer mensen adblockers installeren...
Tja kijk zo gaat het niet natuurlijk.
Je hebt de sites die graag advertenties willen tonen om geld binnen te krijgen als er bezoekers komen.
Die sites hebben echter geen zin om zelf advertenties op hun servers te zetten, dus ze besteden dat uit aan adhosters.
Ze zoeken de adhoster die het meeste per click overmaakt en die de meeste leuke tracking en logging mogelijkheden
biedt.
Die adhoster heeft vervolgens weer adverteerders als leverancier, die hij weer zo goedkoop mogelijk moet bedienen anders
zit er voor hem helemaal geen marge meer in. Die leveranciers leveren vervolgens soms malware.
Gaat de adhoster dat ontdekken? Nee want die doet zo weinig mogelijk aan bewaking en controle van de adverteerders
want dat kost alleen maar geld en bovendien lopen zijn adverteerders weg als er allemaal gezeur is en het duurt een tijd
voor de advertenties geplaatst kunnen worden.
Gaat de site dat ontdekken? Nee want die doet helemaal NIETS aan bewaking, die heeft het idee dat hij ontzorgd is door
het uit te besteden en dat de adhoster dat allemaal goed voor elkaar heeft (dat zei die immers toen ze een overeenkomst
met hem sloten).
Uiteindelijk komt er malware op de PC en staat er in de krant "kwaadaardige advertenties op de site van zzzzz".
De site wast de handen in onschuld, nee daar kunnen zij niets aan doen, de advertenties komen van adhoster yyyyyy".
Die adhoster zegt dat ze er ook niets aan kunnen doen want "ze kunnen niet alles in de gaten houden" (adhosters
zeggen bij vragen altijd dat ze "niet kunnen". ik zeg: als je niets kunt, dan moet je ook niet in de business gaan!)
De mensen achter de adverteerders zijn vaak ook hardstikke anoniem omdat de adhoster zoveel mogelijk adverteerders
wil binnenhalen en echt niet gaat checken wie dat zijn, en gewoon relaties aanknoopt via internet en met ontraceerbare
betalingen.
Dus uiteindelijk sta je als consument in de kou en installeer je maar een adblocker. Dan gaat de eigenaar van de SITE
piepen, en dat is nou juist de gene die helemaal geen flikker gedaan heeft. Hij had een betere adhoster kunnen kiezen
en dan had hij minder verdiend, maar wellicht ook minder risico gelopen. Echter omdat er altijd wel genoeg sites zijn
die wel gewoon een brakke hoster gebruiken en een adblocker het makkelijkst "voor alle sites" te installeren is, zit toch
iedereen in de problemen.
Dit is het soort situatie wat je alleen met regelgeving kunt bestrijden. Gewoon goed wettelijk regelen dat de site voor alle
kosten van malware verantwoordelijk is, onafhankelijk van wat hij allemaal aan wie dan ook heeft uitbesteed.
Aan hen dan de keus of ze het zelf willen regelen zodat ze zelf zicht hebben op wat er gebeurt (bijvoorbeeld alleen
simpele png files als advertenties tonen), of dat ze het willen uitbesteden aan een adhoster die deze verantwoordelijkheid
over wil nemen. Degenen die "niet kunnen" vallen dan weg, en er staan nieuwe adhosters op die wel wat kunnen.
Klanten kunnen er weer op vertrouwen dat het tonen van advertenties hen niet in de problemen brengt zonder kans
op een oplossing.
Maar ja meer regelgeving daar zijn dan ook weer mensen tegen...