image

FNV doet oproep tot behoud blauwe envelop

woensdag 27 januari 2016, 12:31 door Redactie, 10 reacties

De FNV heeft de Tweede Kamer in een brief onder meer gevraagd de toeslagenenvelop te laten bestaan. De belastingservice van de FNV zegt een dat zij steeds vaker meldingen krijgen van mensen die moeite hebben om aangifte te doen. Met name laaggeletterden hebben problemen. Ook zijn er nog altijd veel mensen die onvoldoende toegang hebben tot internet. Ouderen worden hier als voorbeeld genoemd.

Leo Hartveld uit het FNV-bestuur: ‘De politiek loopt een blauwtje door alles te snel te digitaliseren. Het te snelle afschaffen van de envelop zet mensen op achterstand. De politiek kan belastingen makkelijker maken voor mensen. Nu is het moment’.

De FNV pleit voor de volgende stappen:

  • Behoud de toeslagenenvelop
  • Overgangstermijn moet langer duren
  • Onderzoek of er een andere inlogmethode mogelijk is dan DigiD
  • Maak het mogelijk om maatschappelijke organisaties te machtigen

Reacties (10)
27-01-2016, 12:51 door Anoniem
Aan al deze vier stappen heeft dit kabinet een broertje dood aan, zij zijn er niet voor de bevolking, maar voor
zich zelf.
Een beetje respect voor ouderen vergeet het maar.
27-01-2016, 13:12 door Briolet - Bijgewerkt: 27-01-2016, 13:16
Met name laaggeletterden hebben problemen.

Nu denk ik dat het juist voor deze groep niets uitmaakt. Deze groep heeft ook met de papieren versie van de aangifte problemen. En zo niet, dan is de kans groot dat ze denken het te begrijpen, maar waarschijnlijk een grote kans maken om dingen fout in te vullen.

Dit is de groep die nu waarschijnlijk al hulp vraagt bij de belastingservice van de FNV of een andere hulpinstantie. Als ze de aangifte toch al uitbesteden maakt de manier van aangeven niet meer uit.

Voor deze groep is het 4e punt van de FNV dan wel belangrijk. Blijkbaar kun je nu alleen een boekhoud bureau machtigen, maar het zou ook mogelijk moeten zijn om een andere maatschappelijke organisatie te machtigen. Want je wilt niet je eigen DigiD afgeven aan zo'n organisatie. (Wat nu wel regelmatig gebeurd)
27-01-2016, 13:34 door Anoniem
FNV is ook legacy. Dus past mooi bij elkaar....
27-01-2016, 13:42 door Anoniem
Het meest geschifte is nog dat men de afschaffing van de blauwe envelop zonder enig serieus nadenken over de gevolgen bij de burger heeft uitgevoerd. Het is wederom een gruwelijk voorbeeld van de respectloze en arrogante wijze waarop de ambtenarij omspringt met de burgers. Zolang we niet ageren en ons als financieel melkvee door dit soort ambtelijke dwalingen het leven zuur laten maken zal men steeds verder de grenzen van het betamelijke opzoeken.

Waar was de ombudsman van de overheid om te voorkomen dat dit soort ondoordachte acties toch ten uitvoer worden gebracht???
27-01-2016, 15:54 door Anoniem
Waar was de ombudsman van de overheid om te voorkomen dat dit soort ondoordachte acties toch ten uitvoer worden gebracht???

De ombudsman heeft dit al bij het kabinet / belastingdienst aangekaart.
27-01-2016, 15:56 door Anoniem
Voor de toeslagen berichtenbox zijn er nu al een aantal uitzonderingen waarbij er alsnog een blauwe envelop wordt gestuurd. De uitzonderingen zouden wat mij betreft uitgebreid moeten worden.
27-01-2016, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: Voor de toeslagen berichtenbox zijn er nu al een aantal uitzonderingen waarbij er alsnog een blauwe envelop wordt gestuurd. De uitzonderingen zouden wat mij betreft uitgebreid moeten worden.

In tegendeel, maak van die hele berichtenbox een opt-in systeem. Dus niet de burgers opdringen, maar als extra alternatief aanbieden. De mensen die er gebruik van willen maken omdat ze het makkelijker vinden, die gebruiken het dan wel.
En de rest blijft met papiere communicatie werken.
Nu heb je geen enkele keus.

En als het de politiek er echt om gaat dat het aantal bomen dat verbruikt wordt door de belastingdienst te verminderen, dan is dit niet de manier.
Het verbruik van die bomen is namelijk een symptoom dat ze aan het bestrijden zijn. De werkelijke oorzaak is dat de belastingdienst meerdere (3-5) brieven nodig heeft om een activiteit (inkomstenbelasting, toeslagen, erfbelasting) af te handelen.

Door dit alles nu te digitatliseren, heeft de belastingdienst geen enkele reden meer om efficient met de burger te communiceren, en kunnen ze zoveel (nutteloze) mailtjes sturen als ze willen gedurende een belastingronde.
En de burger maar opzadelen met de nadelen.
27-01-2016, 16:52 door Anoniem
als ze nu eens zouden beginnen met iedereen gratis basistoegang tot internet te geven en waar gewenst een apparaat om mee te internetten, dan is die drempel in ieder geval weggenomen.

iedereen gaat er maar van uit dat een ieder beschikt over dergelijke apparatuur en over een betrouwbare internetverbinding.
Bij veel mensen ligt de prioriteit niet bij al die moderne gadgets. Als je aan de veiligheidsvoorschriften wilt kunnen voldoen, moet je minstens om de paar jaar nieuwe apparatuur kopen.
En niet iedereen kan of wil zich dat permitteren.

Niets mis met de oude handelswijze.

Heb jij wel eens moeten aantonen dat je gelijk hebt als de documenten daarvoor alleen op internet stonden ?
Hoe bewijs je dan je gelijk.
Dat geldt tevens voor het hele internetbankieren gebeuren.

Alles op basis van goed vertrouwen en als er iets misgaat, dan mag jij daar de bewijzen voor zien te leveren.
27-01-2016, 21:39 door Anoniem
Door Anoniem: In tegendeel, maak van die hele berichtenbox een opt-in systeem. Dus niet de burgers opdringen, maar als extra alternatief aanbieden. De mensen die er gebruik van willen maken omdat ze het makkelijker vinden, die gebruiken het dan wel.
En de rest blijft met papiere communicatie werken.
En het zit er dik in dat het meeste papier dan vanzelf verdwijnt omdat de meeste mensen het digitaal makkelijker vinden.
En als het de politiek er echt om gaat dat het aantal bomen dat verbruikt wordt door de belastingdienst te verminderen, dan is dit niet de manier.
Het komt uit de koker van Eric Wiebes. Die vindt papier niet van deze tijd en wil een papierloze overheid; hij vindt dat je niets bereikt als je de schakelaar niet omzet; en de mensen die het niet digitaal kunnen moeten maar om hulp gaan vragen.

Het zoveelste voorbeeld van een alles-of-nietsbenadering. Ik krijg steeds meer de indruk dat een bepaald slag mensen slagvaardig kan zijn omdat ze niet in staat zijn gradaties te onderscheiden. Ik ben bang dat die mensen heel slagvaardig heel makkelijk ongelukken veroorzaken.
28-01-2016, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In tegendeel, maak van die hele berichtenbox een opt-in systeem. Dus niet de burgers opdringen, maar als extra alternatief aanbieden. De mensen die er gebruik van willen maken omdat ze het makkelijker vinden, die gebruiken het dan wel.
En de rest blijft met papiere communicatie werken.
En het zit er dik in dat het meeste papier dan vanzelf verdwijnt omdat de meeste mensen het digitaal makkelijker vinden.
En ook dat is een aanname. Maar zelfs als dat het geval is, dan is het een keuze die de burgers dan zelf genomen hebben (incl alle voor- en nadelen) ipv dat dit wel even door de politiek beslist wordt, want zij weten wat goed is voor alle burgers.
Dezelfde politiek die vindt dat burgers zelfredzaam moeten zijn, en dat de overheid niet alles hoeft te regelen voor de burgers (als het haar uitkomt).

Door Anoniem:
En als het de politiek er echt om gaat dat het aantal bomen dat verbruikt wordt door de belastingdienst te verminderen, dan is dit niet de manier.
Het komt uit de koker van Eric Wiebes. Die vindt papier niet van deze tijd en wil een papierloze overheid; hij vindt dat je niets bereikt als je de schakelaar niet omzet; en de mensen die het niet digitaal kunnen moeten maar om hulp gaan vragen.
En dat is dus arrogantie ten top (van dhr. Wiebes/de politiek). Scheer alle burgers over een kom, want 1 politicus weet het beter dan 17 miljoen indviduen met diverse behoeften en belangen.
Daar komt bij dat de papierverspilling een symptoom is, en dhr. Wiebes dus aan symptoom-bestrijding doet. Altijd goed voor een politicus. Waarom het echte probleem aanpakken. dat is aleen maar lastig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.