De Rabobank waarschuwt klanten voor pop-ups die tijdens het internetbankieren verschijnen en vragen om op een link te klikken. Ook laten de pop-ups weten dat een medewerker van de Rabobank binnenkort telefonisch contact zal opnemen. Er wordt echter geprobeerd om bankgegevens te stelen.
Een woordvoerder verklaart aan Security.NL dat het hier om klanten gaat die een met malware besmette computer hebben waarop een crimineel eigen schermen of pop-ups aan de klant kan tonen. "Om het overtuigend te laten lijken toont de crimineel de pop-up natuurlijk op een pagina van Internetbankieren", aldus de woordvoerder. Hij laat weten dat er diverse malware-families zijn die de mogelijkheid bieden om dit soort pop-ups te tonen. De malware waar nu voor wordt gewaarschuwd staat bekend als KINS.
De eerste varianten van deze malware-familie verschenen eind 2011 en werden gebruikt voor het aanvallen van Duitse en Nederlandse banken. De Rabobank heeft inmiddels "een beperkt aantal" meldingen van klanten ontvangen die de pop-up te zien kregen. Hoewel de bank in de waarschuwing op de eigen website laat weten dat een nep-medewerker contact met de klant op zal nemen, stelt de woordvoerder dat de malware daar niet op is gericht.
"De pincode moet worden ingegeven en de pas geretourneerd naar een door de crimineel gekozen adres. Voor zover ons bekend is er geen sprake van telefonische opvolging door de crimineel", zo stelt hij. We hebben de Rabobank gevraagd hoe dit nu precies zit. Zelf adviseert de bank op de eigen website om in het geval van twijfel over een Rabobank-medewerker de verbinding te verbreken en de bank op het nummer dat bekend is terug te bellen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.