image

Overheid bekijkt kerfstok ICT-ondernemers

maandag 23 september 2002, 10:32 door Redactie, 12 reacties

Overheden die beslissen over een vergunning, subsidie of aanbesteding mogen straks ook van ICT-ondernemers nagaan of zij een criminele achtergrond hebben. Dat heeft de ministerraad op voorstel van minister Remkes van Binnenlandse Zaken besloten. (Automatiseringgids)

Reacties (12)
23-09-2002, 11:21 door Anoniem
Beter laat dan nooit is het ofschoon zorgwekkend dat het nu pas mogelijk is bij belangrijke werkzaamheden als dat in het segment van de ICT, waar veroordeelde onfiguren gewoonweg onwenselijk zijn. Het gaat immers om de veiligheid, betrouwbaarheid/integriteit en continuïteit der ICT-systemen en dat van de gegevens die het huisvest.
23-09-2002, 13:35 door SirDice
Originally posted by Redactie
Overheden die beslissen over een vergunning, subsidie of aanbesteding mogen straks ook van ICT-ondernemers nagaan of zij een criminele achtergrond hebben.

Mogen? Betekend dit ook dat ze het daadwerkelijk ook doen?
23-09-2002, 14:35 door Anoniem
Originally posted by sirdice
Mogen? Betekend dit ook dat ze het daadwerkelijk ook doen?

Natuurlijk gaan ze dat ook doen. Dat mag je minstens hopen. Voorbeeld: wil jij je bezit laten ,,bewaken'' door een inbreker?

Of anders gezegt: kan jij er op vertrouwen dat een inbreker je bezit integer zal bewaken?

Ik ben bang van niet.
23-09-2002, 15:07 door SirDice
Originally posted by Mr. Tokate
Natuurlijk gaan ze dat ook doen. Dat mag je minstens hopen. Voorbeeld: wil jij je bezit laten ,,bewaken'' door een inbreker?

Of anders gezegt: kan jij er op vertrouwen dat een inbreker je bezit integer zal bewaken?

Ik ben bang van niet.

Hoe zit het met andere functies binnen een bedrijf? Hoe kan een ex-gedetineerde ooit een tweede kans krijgen als'ie nergens meer aan de bak komt?

En als je een keertje hebt moeten zitten voor een snelheids overtreding? Mag je dan nooit meer in de ICT werken?

Ik denk toch dat hier wat voorzichtiger mee omgesprongen moet worden. Het begint zo langzamerhand een beetje een heksenjacht te worden op 'terroristen'.
23-09-2002, 15:29 door Anoniem
Originally posted by sirdice
Hoe zit het met andere functies binnen een bedrijf? Hoe kan een ex-gedetineerde ooit een tweede kans krijgen als'ie nergens meer aan de bak komt?

En als je een keertje hebt moeten zitten voor een snelheids overtreding? Mag je dan nooit meer in de ICT werken?

Ik denk toch dat hier wat voorzichtiger mee omgesprongen moet worden. Het begint zo langzamerhand een beetje een heksenjacht te worden op 'terroristen'.

Ik ben niet bekend met de exacte criteria (weinig vrees, als burger die nimmer criminele daden heeft gebezigd) maar zal het ongetwijfeld in verhouding zijn met de verrichten werkzaamheden c.q. leveranties.

Wanneer iemand een strafblad heeft kan hij bij mij in ieder geval niet aan de slag (aard van het bedrijf staat het niet toe).

Je zou ook kunnen stellen dat zo'n (ex?-)crimineel daar (veel) eerder over na had moeten denken. Natuurlijk moeten mensen een tweede kans kunnen krijgen, tenminste, sterk afhankelijk van het/de vergrijp(en) waarvoor zij veroordeeld zijn geweest.

Iemand die bijvoorbeeld fraude heeft gepleegd geef je bijvoorbeeld ook geen vertrouwensfunctie bij de bank.

Als je bijvoorbeeld erg veel snelheidsovertredingen op jouw naam hebt staan zal een carrière bij de verkeerspolitie er wellicht niet bij zijn :)

Ik denk dat je dat zo moet zien.
23-09-2002, 16:25 door Anoniem
Iemand met een juridische achtergrond die kan zeggen of dit ook kan tellen voor veroordeling die zijn opgelopen voordat deze wet in werking trad? Voor zover ik weet kan je alleen gestarft worden met straffen die op het moment van het delict bekend waren, aangezien dit een nieuwe 'straf' is zou het dus alleen opgaan voor mensen die voor daden gepleegd nadat deze maatregel in is gegaan zijn veroordeeld.
23-09-2002, 16:39 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
... aangezien dit een nieuwe 'straf' is ...

Dat zie je verkeerd, dit is geen nieuwe ,,straf'' maar een ingriteits-contrôle.
23-09-2002, 16:40 door Anoniem
Originally posted by Mr. Tokate
Dat zie je verkeerd, dit is geen nieuwe ,,straf'' maar een ingriteits-contrôle.

Correctie: een integriteits-contrôle dus.
23-09-2002, 17:31 door SirDice
Originally posted by Mr. Tokate
Correctie: een integriteits-contrôle dus.

Als je bij de politie wil werken doen ze ook een antecedentenonderzoek. Zo ook kamerleden. Alleen daar gaat ook wel eens wat mis.
23-09-2002, 17:57 door Anoniem
Originally posted by sirdice
Als je bij de politie wil werken doen ze ook een antecedentenonderzoek. Zo ook kamerleden. Alleen daar gaat ook wel eens wat mis.

Natuurlijk kan er wat misgaan. Fouten maken is menselijk. Maar zal dat dan ook te motiveren zijn, lijkt me.

Antecedenten zijn gewoon je algemene verleden, waarover elk mens beschikt.

Ookal ben je geen crimineel, kan je wellicht misschien wel in een chantabele positie worden gebracht wanneer je als student misschien een beetje extravagant was bijvoorbeeld, dat voor bepaalde (overheids)functies niet wenselijk zou kunnen zijn.

Mede aan antecedenten zou je ook (wellicht) enigzins kunnen bepalen of iemand een functie wel of niet fysiek of mentaal zou kunnen dragen.

Hoe het ook zij, zoveel functies en mensen vormen een oneindigheid aan mogelijkheden zijn antecedenten mede een onderdeel om meer houvast te krijgen.

Ik zie het bezwaar daar niet van in, zeker niet als je prima in het leven staat. Op eventuele beoordelingsfoutjes kan dan gewoon gemotiveerd worden geanticipeerd.
23-09-2002, 19:19 door Anoniem
Logisch, zeker in security gerelateerde projecten maar ook in andere zaken vind ik een antecedenten onderzoek acceptabel. Ik heb al een aantal keren een screening moeten ondergaan voordat ik met bepaalde informatie in aanraking mocht komen, het gaat in veel gevallen om niet zulke spannende informatie maar in andere gevallen om staatsveiligheid etc. Nee, ik ben het er mee eens.

Stille lezer
24-09-2002, 20:59 door ViriiBaby
Originally posted by Unregistered
Logisch, zeker in security gerelateerde projecten maar ook in andere zaken vind ik een antecedenten onderzoek acceptabel. Ik heb al een aantal keren een screening moeten ondergaan voordat ik met bepaalde informatie in aanraking mocht komen, het gaat in veel gevallen om niet zulke spannende informatie maar in andere gevallen om staatsveiligheid etc. Nee, ik ben het er mee eens.

Stille lezer

Ehhh... vergeten we de mensen niet die juist door cyber-criminaliteit een baan bij ehhh... <ik lul maar wat> het bankwezen, politie ehh.. en andere belangrijke bedrijfjes aangeboden hebben gekregen...

Wil je een BELANGRIJKE functie in deze sector?? Neem geen c.v. maar je strafblad mee!!!!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.