De Belastingdienst, de Koninklijke Bibliotheek en de openbare bibliotheken gaan samenwerken om mensen te helpen bij het digitaal zaken doen met de overheid. Alle 800 vestigingen van openbare bibliotheken in Nederland geven gratis toegang tot computers met internet plus printmogelijkheden om online zaken te doen met de overheid, waaronder de Belastingdienst. Dat meldt het ministerie van Financiën vandaag.
Sommige bibliotheken bieden deze mogelijkheid al, anderen zullen dit de komende maanden realiseren. Naast toegang tot computers en printers worden cursussen gegeven om mensen te leren hoe digitaal zaken doen met de overheid concreet werkt. Ook gaan bibliotheken maatschappelijke organisaties uitnodigen om op uiteindelijk 150 locaties belastingspreekuren te houden voor hulp bij belasting- en toeslagzaken. De Belastingdienst zorgt voor training van deze maatschappelijke dienstverleners. Dat staat in een convenant dat de organisaties hebben getekend.
Volgens het ministerie regelen Nederlanders hun zaken met het bedrijfsleven en de overheid steeds meer online, zoals het aanvragen van toeslagen, het regelen van een reis of verzekering of het zoeken naar een baan. "Dienstverlening kan daardoor nog meer op maat en efficiënter worden. Dit resulteert er bijvoorbeeld in dat 96% van de aangiftes nu al digitaal wordt verstuurd." Voor een groep mensen is toegang tot en het gebruik van de computer echter geen vanzelfsprekendheid en de allereerste stap naar digitalisering is vaak een grote, aldus het ministerie.
Met het oog op de digitalisering gaat de Belastingdienst met steeds meer maatschappelijke organisaties de samenwerking aan en is een zogenaamd 'intermediairenbeleid' vastgesteld om die partijen te ondersteunen. Dat beleid gaat uit van 'help de helpers': de Belastingdienst zorgt voor informatie, trainingen en middelen die deze organisaties in staat stellen hulp te verlenen.
Naast de gratis beschikbaar gestelde computers met internet en printers voor belasting- en toeslagzaken worden nagenoeg bij alle bibliotheekvestigingen gratis digivaardigheidscursussen aangeboden, waaronder omgaan met de digitale overheid. Daarnaast gaan steeds meer bibliotheken in de periode tussen 2016 en 2019 belastingspreekuren organiseren waarbij zij maatschappelijk dienstverleners in de bibliotheek uitnodigen om minder redzame burgers te helpen met het digitaal regelen van belasting- en toeslagzaken.
De overheid wil dat alle burgers dit jaar een Berichtenbox op MijnOverheid krijgen. De Berichtenbox moet onder andere de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. Om burgers hierop voor te bereiden is er inmiddels een campagne gestart. De regering streeft ernaar dat bedrijven en burgers in hun contacten met de overheid uiterlijk in 2017 alles digitaal kunnen regelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.