Na de aanhouding de afgelopen maanden van vier verdachten die verantwoordelijk worden gehouden voor het versturen van allerlei phishingmails en brieven die zogenaamd van banken afkomstig leken, zou het aantal phishingmails dat Nederlandse internetgebruikers ontvangen zijn afgenomen.
Dat laat een woordvoerder van de Fraudehelpdesk aan de Telegraaf weten. Ook banken zouden een afname hebben waargenomen, aldus een politiewoordvoerder. De verdachten zouden phishingmails en brieven hebben verstuurd die de ontvanger opriepen om hun huidige bankpas op te sturen. Volgens de e-mails zou er een nieuwe bankpas klaarliggen die bijvoorbeeld beter was beveiligd of dat het wisselen van de bankpas geld zou besparen.
De bankpas moest naar het adres van een particulier worden gestuurd, waar de verdachten de envelop er vervolgens uit hengelden. De pincode was al bemachtigd via de phishingsite waar slachtoffers hun "nieuwe bankpas" konden aanvragen. Vervolgens werd de daglimiet, doordat de bende over de pinpas en pincode beschikte, naar 5.000 euro verhoogd, zo meldt het NRC. Op deze manier zouden de verdachten meer dan 100.000 euro hebben weten te stelen.
De aanhoudingen mogen dan voor een afname van phishingmails hebben gezorgd, ze worden wel degelijk nog steeds verstuurd. De Fraudehelpdesk laat op de eigen website weten dat het de afgelopen maanden veelvuldig voor deze e-mails heeft gewaarschuwd. "Of de nu opgepakte vier ook verantwoordelijk zijn voor deze mails, is ons niet bekend. Wel ontvingen we vandaag nog nieuwe meldingen van valse mails waarin gehengeld werd naar bankpassen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.