Ik mis de link naar de daadwerkelijke uitspraak in het artikel (ofwel, de BRONVERMELDING).
Bij deze:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2015:2303Daarin staat:
Slechts een onvolledige of ontbrekende betaling vormt het aangrijpingspunt voor naheffing. Er kan, naar het de A-G voorkomt, ook rechtsgeldig betaald zijn hoewel de aangifte onjuist is
Zoals ook al op andere nieuwssites te lezen valt, is dit geen allesomvattende uitspraak van de A-G, omdat:
Het opzettelijk verantwoordelijk zijn voor een onjuiste aangifte of verwijtbaar zijn t.a.v. de niet correct ingediende aangifte nog altijd strafbaar is volgens de Nederlandse Wet.Dat betekent, dat zelfs als je aan kan tonen dat je de verschuldigde belastingplicht hebt voldaan (genoeg parkeergeld hebt betaald), je altijd nog beboet kan worden voor het al-dan-niet-opzettelijk onjuist invoeren van het kenteken.
Dus aan alle mensen (inclusief mezelf) die van mening zijn dat een aantal Gemeentes zich aan het Recht lijken te onttrekken: Dat klopt (vooralsnog) niet.
Wettelijk gezien dan hè, ik heb het zeker niet over moraal, ethiek of een eigen mening.
Er liggen namelijk nog (minimaal) 3 andere zaken bij de Raad, waarvan de (zeer belangrijke) vonnissen, waarschijnlijk, niet vóór het begin van 2017 zullen worden uitgesproken.
Door Anoniem: Door Anoniem:
Waarom het een probleem zou moeten zijn om je kenteken in een app in te voeren ontgaat me, ik denk dat de smartphone daarbij een groter probleem vormt m.b.t. privacy dan het kenteken.
Nou kijk als je een auto van de baas rijdt en je gebruikt die ook privé dan moet je een bijtelling bij je inkomen doen en daar
belasting over betalen. Als je denkt "dat betaal ik niet, ik zeg gewoon dat ik nooit privé rijd" en dan vervolgens wél privé
wilt gaan rijden en ergens parkeren, dan is het heel vervelend als je daar je kenteken moet invoeren want die gegevens
gaan naar de belastingdienst en dan krijg je problemen.
Dus mensen die frauderen zijn hier niet blij mee en gaan moeilijk doen over hun privacy. Dat zie je wel vaker: men vindt
de privacy vooral belangrijk als het schenden daarvan aan het licht brengt dat men fraudeert of anderszins illegaal bezig
is. Het gaat dus niet zozeer om privacy maar meer om voorkomen dat er opsporing en vervolging plaatsvindt van feiten
die men zelf normaal vindt maar wij met zijn allen niet.
Ho, wacht even.
Ik ben absoluut, 100%, faliekant tegen kenteken-parkeren. Dit omdat:
A -
Er geen enkel nut is voor de Burger. Het is veel sneller, veiliger en eenvoudiger om 50 cent in een parkeermeter te gooien (zoals vroegâh), dan om een kwartier bezig te zijn met een-of-ander gedecentraliseerd en niet-pluriform, ondoorzichtig ICT-systeem, met alle kosten, problemen en risico's van dien.
B -
Er geen enkele noodzaak bestaat om het parkeren aan een kenteken te moeten koppelen. Zo zou er bijvoorbeeld een nummer aan ieder parkeervak toegekend kunnen worden, waarbij één centrale meter in staat is om alle parkeervakken per Parkeerplein te bedienen. Alternatieven zat.
C -
Het systeem van slagboom / bonnetje trekken / achteraf betalen per tijdseenheid / slagboom bewezen effectief, veilig en vooral kostendekkend is.
D -
De economie en tijdsgeest als gevolg heeft dat veel winkel- / stadscentra leeglopen. Er is dus, ondanks dat er meer voertuigen op de weg zijn, aanzienlijk minder parkeerdruk in centra dan zeg, 10 jaar geleden.
(Zo heb ik verleden week in Amsterdam op de gracht kunnen parkeren, op <100m van mijn bestemming. Dat ik vervolgens 10 minuten (!!!) kwijt ben geweest aan het daadwerkelijk belasting betalen voor datzelfde parkeren, onderschrijft mijn visie, me dunkt.) E -
Het uiteindelijke kostenplaatje (ICT, managers, apparatuur, etc etc) veel hoger uitvalt per parkeereenheid, dan het oude systeem.
F -
Het slecht is voor de werkgelegenheid en afstand tot de overheid. Ik zie liever 10x een Melkert-BOA a 1200,- p/m rondlopen, dan dat er een stuk of 3 onbereikbare, onzichtbare en despotische (desk- / facilitair- / etc) managers 4k per maand scheppen, gewoon omdat het kan. Personeelskosten blijven gelijk, het nut voor de Burger wordt gereduceerd.
Zo heb ik nog een paar inhoudelijke punten van kritiek, echter, verplichtingen verplichtingen verplichtingen.
Ik wil maar zeggen, ik heb géén auto van de zaak (en toch een Volvo hahahaha), maar wél een (gegronde) hekel aan kentekenparkeren. Privacy is daarbij nog wel het minst van belang, al weegt ook dat zeker wel zwaar mee in mijn persoonlijke mening.
Privacy is als de kapstok waar (een aantal van de) bovenstaande punten aan opgehangen zouden kunnen worden.