Een Brits bedrijf dat consumenten met geautomatiseerde telefoongesprekken lastigviel waarin verzekeringsproducten werden aangeboden heeft van de Britse privacytoezichthouder een recordboete van 350.000 pond gekregen, omgerekend ruim 440.000 euro.
Niet eerder werd er door Information Commissioner's Office (ICO) zo'n hoge boete uitgedeeld. Volgens de ICO hadden meer dan duizend mensen over de telefoonspam geklaagd, waaronder een arts die klaagde dat de gesprekken zijn werkzaamheden hinderden, aangezien erin noodgevallen gesprekken moesten worden beantwoord.
Via internet is het goedkoop voor bedrijven om een groot aantal nummers te bellen en vervolgens een eerder opgenomen boodschap af te spelen. De Britse wet stelt dat consumenten alleen op deze manier mogen worden benaderd als ze hier uitdrukkelijke toestemming voor hebben gegeven. Iets wat in het geval van het Britse bedrijf niet zo was. Uit onderzoek van de ICO bleek verder dat gegevens van de gesprekken aan andere bedrijven werden doorverkocht.
"Dit is één van de ergste gevallen van cold calling die we ooit zijn tegengekomen. Het aantal telefoongesprekken dat in een paar maanden werd gemaakt was verbijsterend", zegt Information Commissioner Christopher Graham. Hoewel het bedrijf via de telefooncampagne meer dan 1 miljoen pond (1,27 miljoen euro) had kunnen verdienen, heeft één van directeuren besloten de onderneming te liquideren. De ICO zal nu met de vereffenaar kijken hoe het geld alsnog kan worden achterhaald.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.