Ouderenbond KBO heeft gewaarschuwd voor problemen waarmee ouderen door de toenemende digitalisering mee te maken kunnen krijgen. De bond baseert zich op eigen onderzoek onder 1350 senioren. Volgens de KBO houdt de overheid onvoldoende rekening met eventuele problemen.
Uit het onderzoek blijkt dat zelfs ouderen met internet grote problemen verwachten. Bijna driekwart (72%) van de digivaardige senioren verwacht moeite om de internetontwikkelingen bij te benen of heeft dat nu al. Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail aangeboden worden komt 47% van de digivaardige senioren in de problemen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen senioren die nog helemaal geen gebruik van internet maken.
De KBO ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. "Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit", zegt KBO-directeur Manon Vanderkaa. ”Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag."
Zo is het bij veel gemeenten alleen nog mogelijk om via internet een afspraak te maken. De ophaalkalender voor huisvuil staat online, brochures van de overheid moet je downloaden en vrijwel alle informatie over openbaar vervoer staat op internet. Slechts 28% van de online senioren verwacht in de toekomst hier probleemloos mee om te kunnen gaan. Volgens de KBO moeten overheid en bedrijven dan ook rekening houden met de wensen, behoeften en mogelijkheden van oudere Nederlanders.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.