Opera is de eerste grote browser die een ingebouwde adblocker aan de browser heeft toegevoegd. Volgens de ontwikkelaar zijn advertenties tegenwoordig een grote irritatie van internetgebruikers geworden. Ze verbruiken steeds meer bandbreedte en zijn een privacyprobleem, omdat ze gebruikers over het hele web volgen. "Daarom gebruiken steeds meer mensen een adblocker", zegt Krystian Kolondra van Opera.
De ontwikkelaar heeft naar eigen zeggen dan ook besloten om een ingebouwde adblocker aan Opera toe te voegen. De adblocker staat standaard wel uitgeschakeld. Tijdens het bezoeken van websites controleert de adblocker of erop de website advertenties staan en vraagt vervolgens aan de gebruiker of hij die wil blokkeren. Ook laat de browser zien hoeveel advertenties erop de betreffende pagina worden geblokkeerd. Tevens kan de snelheid van de website met en zonder adblocker worden gemeten. Volgens Opera kunnen sommige populaire websites hierdoor 90% sneller laden.
Verder is het mogelijk om websites aan een uitzonderingslijst toe te voegen, zodat erop die pagina's wel advertenties worden getoond. Uit eigen onderzoek zou blijken dat Opera websites sneller laadt dan Firefox of Google Chrome met de populaire adblocker Adblock Plus. De ingebouwde adblocker is alleen nog in de Opera-versie voor ontwikkelaars beschikbaar. Wanneer die in de uiteindelijke versie verschijnt, de Opera-versie waar de meeste gebruikers mee werken, is onbekend. Deze video laat de werking van de adblocker zien.
Volgens meetbureaus heeft Opera een marktaandeel van 1,6 procent a 2 procent op de desktop. Een percentage dat al jaren nagenoeg onveranderd blijft. Tot december vorig jaar werkte 0,9% van de Nederlandse internetgebruikers met Opera, aldus statistieken van StatCounter. Daarna verdwijnt de browser uit de statistieken en wordt die, door de groei van Microsoft Edge, onder de noemer 'overige' geplaatst.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.