image

Terreurdreiging Nederland blijft onveranderd substantieel

woensdag 16 maart 2016, 16:38 door Redactie, 18 reacties

Het dreigingsniveau in Nederland blijft onveranderd "substantieel", wat betekent dat de kans op een aanslag tegen Nederland reëel is, zo heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) aan de Tweede Kamer laten weten. Er zijn echter geen concrete aanwijzingen dat er aanslagen in of tegen Nederland worden voorbereid. Het dreigingsniveau is sinds maart 2013 niet veranderd.

Volgens de NCTV blijft er sprake van een complex dreigingsbeeld, waarbij diverse actoren zowel klein- als grootschalige aanslagen kunnen plegen. Naast de jihadistische dreiging is er ook aandacht voor de dreiging vanuit links- en rechtsextremisme. Vorig jaar vonden er 9 aanslagen in West-Europa plaats, voornamelijk in Frankrijk. Het potentiële gevaar van terugkeerders was een belangrijke reden in maart 2013 om het dreigingsniveau te verhogen tot 'substantieel'. zo laat de NCTV weten.

"Het valt niet uit te sluiten dat ook Nederlandse jihadistische uitreizigers worden teruggezonden met een opdracht om aanslagen te plannen of te plegen", schrijft de Nationaal Coördinator in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN) (pdf). "Ondanks de hoge inzet van de verantwoordelijke organisaties, is het mogelijk dat jihadisten ook in Nederland in staat zijn van de radar te blijven."

Mede naar aanleiding van de aanslagen in Parijs wordt er verder geïnvesteerd in de verbetering van informatie-uitwisseling tussen EU- en Schengenlidstaten. Daarbij gaat het ook om de verbetering van detectie en signaleringsmogelijkheden tussen landen. De Counter Terrorism Group, een samenwerkingsverband van EU-veiligheidsdiensten en de veiligheidsdiensten van Noorwegen en Zwitserland, gaat een platform oprichten om het uitwisselen van operationele inlichtingen te vereenvoudigen.

Dreigingsbeeld

Minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie stelt dat de huidige dreiging een langdurige, integrale aanpak vereist, die waar nodig inspeelt op nieuwe ontwikkelingen. "Mede in dat kader merk ik ten slotte op dat het DTN op dit moment onder de loep wordt genomen." Deskundigen hebben zich eind 2015 over het DTN uitgelaten, waaronder of de dreiging kwantificeerbaar is en de lading in één woord, momenteel 'substantieel', gedekt kan worden. De minister zal de Tweede Kamer over de aanbevelingen van de deskundigen en het daarbij behorend stelsel van dreigingsniveaus in het volgende dreigingsbeeld informeren.

Reacties (18)
16-03-2016, 17:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-03-2016, 18:09 door Anoniem
@ OpenXOR

U heeft gelijk hoor.

Ik werk in de luchtvracht, en moet elk jaar een herhalingscursus luchtvracht controleur doen,
Buiten het feit dat die cursus inhoudelijk dezelfde bullcrap is als wat u vindt over de 'substantiele teruerdreiging', gaf ik
aan de cursusleirder aan wat dit betekent.

Een echt antwoord had de man niet.

Wel gaf hij aan dat hij 100% vertrouwd op de informatie die de overheid verstrekt.

Substantieel, een nietszeggende uitdrukking.
16-03-2016, 19:10 door Anoniem
Ik denk toch echt dat er substantieel meer Nederlands oorlogstuig naar het buitenland gaat, dan andersom.
16-03-2016, 19:51 door Anoniem
[Verwijderd door moderator]
16-03-2016, 22:27 door Anoniem
Een minister werd ooit gevraagt hoevaak er word gekeken naar het dreigingsniveau. "Van minuut tot minuut kan dit veranderen..." Was zijn antwoord.

oude man in een klein kantoorkamertje met een oude beeldbuis pcscherm
Uuuuhm. *kijkt om zich heen* uhm. *klik* substansieel.
Uhh. Oh een vogel. Uuh. *klik* substansieel.
.............
17-03-2016, 07:54 door VriendP
Door Anoniem: Ik denk toch echt dat er substantieel meer Nederlands oorlogstuig naar het buitenland gaat, dan andersom.

Inderdaad.
17-03-2016, 09:09 door Anoniem
Gewoon simpel. Troepen terugtrekken uit alle landen. Grenzen sluiten. Laten ze maar hun eigen boeltje opruimen, ze vinden het toch maar niks dat wij daar zijn.

Wij bemoeien ons nergens mee en zij bemoeien zich niet met ons.
17-03-2016, 09:17 door potshot
wat moeten ze dan zeggen in hemelsnaam?!
wat een gemekker weer over hoe je zoiets moet noemen..zegen ze niets dan zegt men 'zie je wel ze willen ons dood hebben want ze doen net alsof er niets aan de hand is'.
of
'ga maar lekker slapen wij waken over u' maar misschien willen de mekkeraars dat juist horen van de staat dan kunnen ze daar lekker over tekeergaan..
het zal nooit goed zijn,zeuren hoort bij de verwende nederlander schijnbaar.
17-03-2016, 09:48 door Anoniem
We leven in een periode waarin appeasement door politieke leiders als een compromis wordt uitgelegd. Multiculturalisme is een doodgeboren kindje, het speeltje van ideologische verdwaasden, en zwakke leiders. Wat de westerse wereld nu dus nodig heeft, zijn echte leiders, en misschien is Donald Trump wel zo'n leider.
17-03-2016, 09:57 door Anoniem
Door potshot: wat moeten ze dan zeggen in hemelsnaam?!
wat een gemekker weer over hoe je zoiets moet noemen..zegen ze niets dan zegt men 'zie je wel ze willen ons dood hebben want ze doen net alsof er niets aan de hand is'.
of
'ga maar lekker slapen wij waken over u' maar misschien willen de mekkeraars dat juist horen van de staat dan kunnen ze daar lekker over tekeergaan..
het zal nooit goed zijn,zeuren hoort bij de verwende nederlander schijnbaar.

Briljant. Je slaat alleen behoorlijk de plank mis. De frustratie in je bericht kan ik helaas niet plaatsen.

Met dit artikel kun je niets, omdat wij niet zien wat daar de onderbouwing achter is. 'Substantieel' hoort niet thuis in een (wetenschappelijk) (of politiek?) artikel, omdat je substantieel moet kwantificeren.
Denk bijvoorbeeld aan 'degelijk', 'goed' of 'rendabel'. Dit zegt niets omdat iedereen hier een andere betekenis aan geeft.

In andere woorden ; Wat betekent dit dreigingsniveau voor mij, en wat kunnen hier de gevolgen van zijn?

In het document wordt overigens wel verwezen naar een rapport, de cijfers zijn er dus, maar bij mijn weten niet openbaar beschikbaar.
17-03-2016, 11:02 door Anoniem
misschien is Donald Trump wel zo'n leider.
Ik hoop toch echt niet dat hij de nieuwe president van america wordt, ik verwacht dat de economie nog instabieler wordt
dan hij al is.
En het zal met het monitoren van internet alleen nog erger worden.
17-03-2016, 11:55 door Anoniem
Door potshot: wat moeten ze dan zeggen in hemelsnaam?!
wat een gemekker weer over hoe je zoiets moet noemen..zegen ze niets dan zegt men 'zie je wel ze willen ons dood hebben want ze doen net alsof er niets aan de hand is'.
of
'ga maar lekker slapen wij waken over u' maar misschien willen de mekkeraars dat juist horen van de staat dan kunnen ze daar lekker over tekeergaan..
het zal nooit goed zijn,zeuren hoort bij de verwende nederlander schijnbaar.

Dit. Geheel mee eens.
17-03-2016, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door potshot: wat moeten ze dan zeggen in hemelsnaam?!
wat een gemekker weer over hoe je zoiets moet noemen..zegen ze niets dan zegt men 'zie je wel ze willen ons dood hebben want ze doen net alsof er niets aan de hand is'.
of
'ga maar lekker slapen wij waken over u' maar misschien willen de mekkeraars dat juist horen van de staat dan kunnen ze daar lekker over tekeergaan..
het zal nooit goed zijn,zeuren hoort bij de verwende nederlander schijnbaar.

Dit. Geheel mee eens.

Het lijkt mij voor mensen die bij de overheid werken wel eens frustrerend. Je doet je best en de burger hoeft alleen maar achterover te leunen en te klagen dat het toch allemaal onzin is. Gaat er iets mis dan heb je altijd te weinig gedaan, doe je wat dan is het allemaal onzin of betutteling, en uitgebreid uitleggen wat je allemaal doet kan niet omdat je nou eenmaal niet alles mag vertellen.
Kennis van zaken hoeven zeurende burgers niet te hebben, want "ze weten het zo ook wel". Ik herinner me een tegelzetter die ooit boos wegliep bij een klant omdat die zich met zijn werk bemoeide "doe het dan lekker zelf". Groot gelijk natuurlijk, maar misschien kunnen zeurende klagers ook eens nadenken of ze echt wel alle kennis en kunde in huis hebben voor een gefundeerd oordeel.

En dat "substantieel", misschien zit daar wel een hele gekwantificeerde schaalverdeling achter. Maar geen journalist gaat dat erbij zetten natuurlijk, want feiten leest geen hond.
17-03-2016, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem: We leven in een periode waarin appeasement door politieke leiders als een compromis wordt uitgelegd. Multiculturalisme is een doodgeboren kindje, het speeltje van ideologische verdwaasden, en zwakke leiders. Wat de westerse wereld nu dus nodig heeft, zijn echte leiders, en misschien is Donald Trump wel zo'n leider.

Volgens die redenering is Noord-Korea de juiste weg op gegaan. De bevolking daar zal een stuk minder klagen dan de bevolking in ons land hier, dus dat ondersteunt je verhaal wel.

(Ik zit toevallig net in een overleg met mensen van diverse afkomsten en culturen, zal ze even uitleggen dat multicultarisme mislukt is en dat ik dus niet langer met ze samen kan werken. Jammer maar helaas. Voortaan delen we elk project in volgens culturele scheidslijnen).
17-03-2016, 18:23 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: We leven in een periode waarin appeasement door politieke leiders als een compromis wordt uitgelegd. Multiculturalisme is een doodgeboren kindje, het speeltje van ideologische verdwaasden, en zwakke leiders. Wat de westerse wereld nu dus nodig heeft, zijn echte leiders, en misschien is Donald Trump wel zo'n leider.

'echte' leiders.
Is dat net zoiets als 'echte' boter o.i.d.?

Hemel wat een gebalk!

Knock Knock wakey wakey!... Het is inmiddels al 2016 hoor! 1933 is al 83 kerstmannetjes terug.
17-03-2016, 18:50 door Anoniem
Door potshot: wat moeten ze dan zeggen in hemelsnaam?!
wat een gemekker weer over hoe je zoiets moet noemen..zegen ze niets dan zegt men 'zie je wel ze willen ons dood hebben want ze doen net alsof er niets aan de hand is'.
of
'ga maar lekker slapen wij waken over u' maar misschien willen de mekkeraars dat juist horen van de staat dan kunnen ze daar lekker over tekeergaan..
het zal nooit goed zijn,zeuren hoort bij de verwende nederlander schijnbaar.

Het knelpunt voor mij is dat er nauwelijks wat duidelijk is over hoe men tot dit niveau komt, en helemaal niets over wat je er dan mee moet doen. Met een weeralarm wordt er gewoonlijk bij verteld wat de aanleiding is, en advies gegeven hoe je voorzichtiger kan zijn (let goed op als je de weg op gaat, het kan glad zijn). Als de sirene gaat (behalve op de eerste maandag van de maand om 12 uur), weet iedereen wat te doen. Ramen en deuren dicht, televisie of radio op de lokale zender. Bij een Amber Alert weet iedereen: signalement van het vermiste kind opnemen, goed opletten of je hem of haar ziet, politie bellen als dit het geval is. En bij een substantieel dreigingsniveau?
18-03-2016, 09:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We leven in een periode waarin appeasement door politieke leiders als een compromis wordt uitgelegd. Multiculturalisme is een doodgeboren kindje, het speeltje van ideologische verdwaasden, en zwakke leiders. Wat de westerse wereld nu dus nodig heeft, zijn echte leiders, en misschien is Donald Trump wel zo'n leider.

Volgens die redenering is Noord-Korea de juiste weg op gegaan. De bevolking daar zal een stuk minder klagen dan de bevolking in ons land hier, dus dat ondersteunt je verhaal wel.

(Ik zit toevallig net in een overleg met mensen van diverse afkomsten en culturen, zal ze even uitleggen dat multiculturalisme mislukt is en dat ik dus niet langer met ze samen kan werken. Jammer maar helaas. Voortaan delen we elk project in volgens culturele scheidslijnen).

We moeten natuurlijk niet de eigen micro positie als leidend voorbeeld nemen, want dan ben je niet echt meer serieus te nemen. Het multiculturalisme is een socialistische hobby, die we al eens eerder in de praktijk hebben meegemaakt, namelijk in het voormalige Joegoslavië, onder de bezielende leiding van generaal Tito. Toen hij overleed in 1980 viel dit multiculturele paradijs binnen 10 jaar uiteen in etnische conflicten.

De hier genoemde substantiële bedreiging is direct gerelateerd aan de uitwassen van de politieke Islam, en die is dankzij de slappe politieke leiders vergroot door de enorme toestroom vanuit Turkije van vluchtelingen. Hun gebrek aan toekomstvisie heeft nu geleid, wat we zonder schroom appeasement kunnen noemen.
24-03-2016, 15:01 door Anoniem
Is nu toch wel substantieel dichter bij 'ons' micro. ...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.