Er is een sterke toename van het aantal it-incidenten dat in België wordt gemeld, zo laat het federale cyber emergency team CERT.be in het jaaroverzicht van 2015 weten (pdf). Sinds de oprichting in 2010 is er een toename van het aantal meldingen van it-incidenten zichtbaar.
"Het aantal werkelijke incidenten dat uit deze meldingen overblijft, stijgt opmerkelijk", aldus CERT.be. In 2015 was er sprake van een stijging van 30% ten opzichte van 2014. De voornaamste reden daarvan is een stijging van het aantal meldingen door automatische bronnen over kwetsbare diensten en servers. Daarnaast maken scan-incidenten (20%) en incidenten die te maken hebben met virussen (19%) een belangrijk deel uit van de incidenten.
Phishing (4,8%), spam (4,4%) en systeemgerelateerde incidenten (3,9%) volgen. Scan-incidenten zijn bijvoorbeeld incidenten waarbij databases door derden worden gescand om kwetsbaarheden in het systeem te ontdekken. Onder systeemgerelateerde incidenten worden bijvoorbeeld geïnfecteerde webservers verstaan.
Het aantal DDoS-aanvallen dat werd gemeld was vorig jaar beperkt. Het ging om slechts 0,5% van de meldingen, wat volgens de organisatie opmerkelijk is. "Niettemin kan een DDoS-aanval waarbij een server doelbewust overladen wordt met data, overbelast wordt en offline gaat, een serieuze impact hebben op de dienstverlening van een organisatie." Daarnaast zorgde de sluiting van het meldpunt eCops, waar meldingen over racisme, kansspelen of kinderpornografie konden worden gedaan, voor meer vragen van eindgebruikers bij CERT.be.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.