image

Snowden: onthullingen niet mogelijk zonder vrije software

zondag 20 maart 2016, 10:53 door Redactie, 15 reacties

De onthullingen van Edward Snowden waren zonder het bestaan van vrije software niet mogelijk geweest, zo heeft de klokkenluider zelf tijdens de LibrePlanet conferentie van de Free Software Foundation laten weten. Snowden sprak via een videoverbinding over zijn onthullingen en vrije software.

Vrije software is software waarvan de broncode beschikbaar is en die gebruikt, veranderd en opnieuw verspreid mag worden. "Wat erin 2013 gebeurde had niet zonder vrije software kunnen plaatsvinden", aldus Snowden. "Tijdens mijn operationele periode gebruikte ik geen Microsoftcomputers, omdat ik ze niet kon vertrouwen. Niet omdat ik wist dat er een bepaalde backdoor in aanwezig was, maar omdat ik het gewoon niet zeker wist."

Windows 10

Snowden hekelde ook het verschijnen Windows 10, een besturingssysteem dat volgens hem haaks staat op de belangen van gebruikers. "In plaats van dat het besturingssysteem voor jou werkt, werk jij voor het besturingssysteem. Dat komt de maatschappij en de gebruiker niet ten goede. Alleen het bedrijf profiteert hiervan." Snowden voegde wel toe dat niet alle bedrijven slecht zijn. "Hoewel het soms voorkomt dat bedrijven voor hun gebruikers opkomen, zoals Apple nu doet tegen de FBI, zouden we niet van ze afhankelijk moeten zijn." De volledige keynote van Snowden is via Libreplanet.org te bekijken.

Image

Reacties (15)
20-03-2016, 11:41 door Anoniem
Natuurlijk zijn alle bedrijven slecht. Geen enkel bedrijf heeft het belang van de klant als primair doel.
20-03-2016, 12:30 door Ron625
Zonder vrije software is er ook geen internet, in de vorm waarin we het nu hebben en kennen.
Zonder vrije software zou de wereld er ook anders uitzien.
Gelukkig bestaat er vrije software!
20-03-2016, 13:27 door karma4
Dit artikel is gebaseer op FUD. Hij wist het gewoon niet.
Wat weten we wel zeker:
- hij is getraceerd (eg lavabit mail) en moest als een haas er van door.
Geen windows computers gebruikt, dan lag het niet daar aan. Je zou haast zeggen had hij het maar gebruikt.
- Het recht om vrijuit te spreken moest hij zoeken in .... Rusland.
De vrijheid van meningsuiting is daar wat anders dan hier. Je zult het maar niet eens met Putin zijn.
Trouwens wel netjes hoe ze hem opgevangen hebben. Assange heeft het slechter.

Wel komisch dat een organisatie als de NSA de boel intern zo slecht op orde had. Met Siem en data monitoring moet je de gevaarlijke mogelijkheden tot data-lekken op tijd herkennen. Het is een basis voor goede security.
Wel goed dat het PRISM gebeuren naar buiten gekomen is. De onafhankelijke controle liet/laat te veel te wensen over.
De commerciele bedrijven sponnen er garen bij. Snowden was een inhuurkracht.

De Apple zaak is een slechte, ze hadden een betere zaak moeten kiezen waar het beeld van bescherming van terroristen vermeden wordt. De Microsoftzaak (loopt sinds 2013) is een betere https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Corporation_v._United_States_of_America

De Apple promotie https://www.apple.com/nl/pr/library/2015/02/23Apple-to-Invest-1-7-Billion-in-New-European-Data-Centres.html ontdaan van de fan-hype http://www.zdnet.com/article/apples-hybrid-cloud-plan-google-aws-microsoft-azure-like-most-companies/ Apple is a hybrid cloud poster boy. The company has spent billions of dollars on its own data centers to provide iCloud services. Part of that cloud footprint ran on AWS. Some rode on Microsoft Azure too. Now Google Cloud Platform will get a chunk. IBM's SoftLayer may get a piece too.
20-03-2016, 15:21 door potshot
weet hij zeker dat rusland WEL eerlijk en betrouwbaar is..?
durft hij kritisch te zijn op rusland..naaah...het is een collabarateur van het zuiverste water die doodsbenauwd is om een goelag van binnen te zien.
20-03-2016, 15:23 door Anoniem
Onthullingen niet mogelijk zonder electriciteit!
20-03-2016, 15:42 door Anoniem
Door karma4: Dit artikel is gebaseer op FUD. Hij wist het gewoon niet.
Wat weten we wel zeker:
- hij is getraceerd (eg lavabit mail) en moest als een haas er van door.
Geen windows computers gebruikt, dan lag het niet daar aan. Je zou haast zeggen had hij het maar gebruikt.
- Het recht om vrijuit te spreken moest hij zoeken in .... Rusland.
De vrijheid van meningsuiting is daar wat anders dan hier. Je zult het maar niet eens met Putin zijn.
Trouwens wel netjes hoe ze hem opgevangen hebben. Assange heeft het slechter.

Hij heeft daar alleen maar de vrijheid van meningsuiting omdat het tegen de aartsvijand van Rusland is gericht.
Niet meer en niet minder.
Handig voor die Russen toch. Helemaal gratis en voor niks.
20-03-2016, 18:33 door Joep Lunaar - Bijgewerkt: 20-03-2016, 18:45
Krijg jeuk van Karma4's opmerkingen:

Dit artikel is gebaseer op FUD.
FUD tegen wat?

Hij wist het gewoon niet.
Wat weten we wel zeker:
- hij is getraceerd (eg lavabit mail) en moest als een haas er van door.
Snowden is niet zozeer getraceerd, hij maakte gebruik van het e-mailadres Ed_Snowden@lavabit.com wat geen beschermd geheim was en dat hij zich aan de Amerikaans opsporingsautoriteiten heeft onttrokken heeft niets uitstaande met Lavabit. Wel was Lavabit zo principieel de stekker eruit te treken i.p.v. Snowdens e-mail te overleggen. Iets waartoe groklaw.org zich daarna jammer genoeg ook toe verplicht heeft gevoeld.

Geen windows computers gebruikt, dan lag het niet daar aan. Je zou haast zeggen had hij het maar gebruikt.
Flauw en inhoudelijk, ach, laat maar.

Het recht om vrijuit te spreken moest hij zoeken in .... Rusland.
Da's waar en je zou bijna willen dat hij zo stijl zou zijn zich voor de Amerikaanse rechter te verantwoorden. Maar hij dat (nog) niet doet is wel begrijpelijk.

Wel komisch dat een organisatie als de NSA de boel intern zo slecht op orde had. Met Siem en data monitoring moet je de gevaarlijke mogelijkheden tot data-lekken op tijd herkennen. Het is een basis voor goede security.
Ja, tegelijkertijd is het ook een indicatie dat volledige geheimhouding een illusie is en dat is maar goed ook.

De Apple zaak is een slechte, ze hadden een betere zaak moeten kiezen waar het beeld van bescherming van terroristen vermeden wordt. De Microsoftzaak (loopt sinds 2013) is een betere...
Beide zaken zijn belangrijk, maar zien op verschillende opsporingsbevoegdheden en dat zowel Apple als Microsoft zich te weer stellen is zeer begrijpelijk, zo niet principes de reden zijn, dan wel de ermee gemoeide zakelijke belangen.

De Apple promotie https://www.apple.com/nl/pr/library/2015/02/23Apple-to-Invest-1-7-Billion-in-New-European-Data-Centres.html ontdaan van de fan-hype http://www.zdnet.com/article/apples-hybrid-cloud-plan-google-aws-microsoft-azure-like-most-companies/ Apple is a hybrid cloud poster boy. The company has spent billions of dollars on its own data centers to provide iCloud services. Part of that cloud footprint ran on AWS. Some rode on Microsoft Azure too. Now Google Cloud Platform will get a chunk. IBM's SoftLayer may get a piece too.
Twee dingen: wat heeft dit te maken met het door Snowden gestelde belang van vrije software - die twee woorden verwarren je toch niet - en wat doet het ertoe dat Apple een persbericht wijdt aan klimaatverantwoord opereren (ook al is het slechts lippendienst)?

Kortom: dit moet je beter kunnen karma4 !
20-03-2016, 18:35 door Joep Lunaar
Door Anoniem: Onthullingen niet mogelijk zonder electriciteit!
Geestig
20-03-2016, 22:03 door Anoniem
In dat "vrije" Amerika wordt elke klokkenluider meteen verheven tot staatsvijand nr 1.

Een aantal naïevelingen hier gelooft kennelijk nog in een "Vrije, objectieve, niet propaganda verspreidende Pers"
in datzelfde Amerika.

"The Church Committee hearings of the 1970s revealed Operation Mockingbird.
DCI Colby boasted that more than 400 journalists were on the Agency’s payroll."

Dat was dus in de jaren zeventig.
Inmiddels staan er duizenden propaganda verspreidende journalisten over de hele wereld op de loonlijst van de CIA.
En natuurlijk blaten we deze propaganda braaf na.

CIA Controls Mass Media like The NY Times, Time Magazine and Much More - Mockingbird
http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/sociopol_cia30.htm

The CIA and the Media by Carl Bernstein Rolling Stone - Mockingbird
http://danwismar.com/uploads/Bernstein - CIA and Media.htm

CIA Operation Mockingbird - Wikipedia, the free encyclopedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mockingbird
20-03-2016, 22:23 door ph-cofi
Wacht even, hoor:
(Snowden) "Tijdens mijn operationele periode gebruikte ik geen Microsoftcomputers, omdat ik ze niet kon vertrouwen. Niet omdat ik wist dat er een bepaalde backdoor in aanwezig was, maar omdat ik het gewoon niet zeker wist."
Dus... een medewerker van/voor de NSA weet niet zeker of computers met MS-software backdoors bevatten? Dat kun je toch ook als iets heel moois uitleggen, zo van "NSA heeft MS niet kunnen dwingen om standaard backdoors in te bouwen"! Goede zaak, dus.
Het zal wel neerkomen op "de NSA vertrouwde alleen haar eigen OSsen die uit de FOSS wereld waren gedownload, aangepast en gecompileerd".
21-03-2016, 02:37 door Anoniem
Dus in feite zegt hij dat als vrije software verboden wordt kunnen dit soort lekken niet meer plaatsvinden. Laat overheden dat maar niet horen.
21-03-2016, 12:41 door Anoniem
Door Anoniem: Natuurlijk zijn alle bedrijven slecht. Geen enkel bedrijf heeft het belang van de klant als primair doel.
Klinkt net zoals overheden...
21-03-2016, 13:30 door Anoniem
landverrader, dat is wat hij is.
Zijn ongevraagde "publicaties" hebben meer onrust veroorzaakt als dat ze goed hebben gedaan.

En ging het hem niet enkel, maar dan ook ENKEL om de NSA?

Ik hoop dat ik de dag nog zie dat deze verrader berecht zal worden.
21-03-2016, 17:22 door Ron625
Door Anoniem:
Ik hoop dat ik de dag nog zie dat deze verrader berecht zal worden.
ik hoop dat ik de dag nog zie, dat deze held de Nobel prijs krijgt.
21-03-2016, 20:20 door Anoniem
Door Anoniem: En ging het hem niet enkel, maar dan ook ENKEL om de NSA?
Glenn Greenwald heeft Snowden gevraagd waarom hij uit de school klapte en dat heeft hij ook uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=5yB3n9fu-rM

Een Amerikaanse federale rechter heeft geoordeeld dat een van de dingen die door Snowden waren onthuld, het massaal verzamelen van telefoongegevens, hoogstwaarschijnlijk in strijd met de Amerikaanse grondwet is:
http://www.nytimes.com/2015/11/10/us/politics/judge-deals-a-blow-to-nsa-phone-surveillance-program.html?_r=0

Wat Snowden heeft onthuld is voor zover mij bekend niet formeel tegengesproken, hij wordt vervolgd juist omdat het echt is. En het laat zien dat de NSA érg ver gaat. Dat sluit keurig aan bij de redenen waarom Snowden heeft gezegd zijn onthullingen te hebben gedaan. Ik vind wat hij naar buiten heeft gebracht consistent met de motieven daarvoor die hij genoemd heeft.

Snowden is een landverrader omdat hij zijn geheimhoudingsplicht schond. Da's illegaal, maar als hij geheim zou hebben gehouden dat zijn werkgever zelf illegaal bezig was dan was hij medeplichtig geweest aan die misdaden. Da's ook illegaal, al zou hij daar niet snel voor vervolgd worden.

Zou jij niet in gewetensnood komen als je zou constateren dat je werkgever dingen doet die illegaal en in jouw ogen ook echt schadelijk zijn? Zoals ik de situatie interpreteer kwam Edward Snowden in gewetensnood daarover, merkte hij dat hij naar zichzelf niet kon verantwoorden dat te negeren (wat mij een indicatie van grote integriteit lijkt), en heeft hij afgewogen of zijn grootste loyaliteit bij zijn opdrachtgever (de staat) of bij zijn land (de bevolking) lag. Is hij landverrader omdat hij gewetensvol voor zijn land koos? Juridisch misschien wel, moreel wat mij betreft juist niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.