De Nederlandse overheid wordt geacht ons te beschermen.
Allereerst mijn dank voor de inspanningen die overheidsdiensten daartoe ondernemen.
Bij dat beschermen hoort (onder strikte voorwaarden!) al sinds jaar en dag ook het aftappen van communicatie tussen criminelen, om mede dankzij die afgetapte informatie hun boze plannen zo mogelijk te verijdelen.
Maar het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar kan worden afgetapt: er moet bij de betreffende persoon een situatie
bestaan die zeer verdacht is. Zo niet, dan is er in principe sprake van computervredebreuk. Ter vergelijking:
evenzo is het niet de bedoeling dat van overheidswege zomaar iedere deur van een woning mag worden ingebeukt:
hier is een huiszoekingsbevel voor nodig van een bevoegd rechter. Zo niet, dan is er sprake van huisvredebreuk.
Overheidsdiensten behoren dus heel zorgvuldig en behoedzaam met deze bevoegdheid om te gaan.
Zo niet, dan maakt de overheid zich schuldig aan buitenproportioneel machtsmisbruik.
Binnen zojuist genoemd kader(!) is de huidige situatie inderdaad,
dat er naar de letter van de huidige wet momenteel niet van
de kabel getapt mag worden.
Echter naar de géést van die wet laat het zich aanzien dat dit wel zou moeten mogen: het is enkel dat destijds toen de bedoelde wet werd opgeschreven het nog niet gebruikelijk was dat er grote hoeveelheden informatie over de kabel ging!
Vandaar dat het niet in de betreffende wet was benoemd. Daarover kan ik het wel met de heer Buma eens zijn.
En veel mensen zijn nu eenmaal "letterfreaks": men leest wetten puur naar de letter en dan liefst zoals het hen uitkomt.
Gevolg: als er eens discussie over is, dan laat men (vaak ten onrechte) helaas de letter van de wet de doorslag geven.
Een wet kan dan maar beter aangepast worden als de bedoeling van de wet hierdoor wordt ondermijnd.
Dhr. Buma zou m.i. dan ook in principe gelijk kunnen hebben, dat deze wet zou moeten worden aangepast,
ware het niet dat deze wet dan nog steeds achter loopt op de werkelijkheid: men raakt van de regen in de drup.
Want een volgend probleem dient zich onmiddellijk aan, zoals Erik van Straten hierboven aangaf met zijn "visioen":
de AIVD heeft uiteraard weinig aan afgetapte data die encrypted is, en niet door de A.I.V.D. ontsleuteld kan worden.
Dit probleem kan voor zover nu bekend alleen maar opgelost worden door MITM- of backdoortechnieken.
Echter waar dit gemakkelijk toe leidt weten we inmiddels al:
- heimelijke, ongeoorloofde sleepnetmethoden, waarmee de privacy van burgers onder vuur komt te liggen
- criminele partijen die gebruik maken van eenzelfde backdoor, en zo bij hun potentiële slachtoffers mee kunnen gluren
- commerciële verliezen: encryptie-produkten zullen sterk in waarde gaan dalen.
- bedje spreiden (en dus Nederland aantrekkelijk maken) voor (toekomstige) vijandige, totalitaire overheden
(denk bijv. aan WOII, waar informatie over Joden voor het oprapen lag in overheidsregistraties.
En welke partij zou het nu gaan worden mijnheer Buma? Zouden het bijv. ook de christenen kunnen zijn?...
Maar welke partij er dan ook de dupe wordt: de ernst van zulke misdaden is zo groot, dat het de aandacht zou moeten verdienen om geen systemen te ontwerpen die zulke massamoorden vroeg of laat zouden kunnen faciliteren)
De vraag, geachte heer Buma, is dan ook niet of de betreffende wet een tikkie aangepast zou moeten worden aan de techniek van vandaag, maar wat je daar vervolgens als Nederlandse maatschappij in de huidige wereld mee opschiet,
en of dit nou wel serieus opweegt tegen de dreigende nadelen.
De praktijk heeft namelijk al eens geleerd dat die nadelen niet zo gemakkelijk in de hand kunnen worden gehouden dan we soms geneigd zijn te denken...
Om nog maar eens de wijze woorden te herhalen van een persoon die de wedstrijd wist te beheersen als geen ander:
"Elk voordeel heb z'n nadeel!"
Goeroehoedjes