De ontwikkelaars van de populaire browseruitbreiding Adblock Plus hebben in Duitsland weer een rechtszaak tegen een grote uitgever gewonnen. Dit keer had de Süddeutsche Zeitung, de grootste betaalde krant van Duitsland, een rechtszaak aangespannen, zo melden de ontwikkelaars op hun blog.
De krant hekelde de werkwijze van Adblock Plus, dat aan de ene kant advertenties blokkeert, maar aan de andere kant advertenties die onderdeel van het "Acceptable Ads" initiatief zijn toestaat. Het gaat om advertenties die aan bepaalde voorwaarden doen. Grote uitgevers moeten daarnaast een percentage betalen om de advertenties te laten whitelisten. De rechter gaf de Duitse krant echter ongelijk.
Er is namelijk geen contract tussen uitgevers en de bezoekers waarin is opgenomen dat ze naar advertenties op de website moeten kijken. Door het ontbreken van een dergelijk contract hebben internetgebruikers dan ook het recht om advertenties te blokkeren. Daarnaast zou het Acceptable Ads initiatief uitgevers juist helpen. Als laatste oordeelde de rechter dat de wet er niet is om het businessmodel van uitgevers te beschermen. Het is inmiddels de vijfde rechtszaak die Adblock Plus tegen uitgevers en websites heeft gewonnen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.