image

GVB gaat pinautomaten in bus en tram installeren

donderdag 7 april 2016, 17:42 door Redactie, 22 reacties

Openbaarvervoerbedrijf GVB zal vanaf september dit jaar in alle bussen en trams pinautomaten gaan installeren, zodat contant betalen verleden tijd wordt. Aanleiding voor de maatregel zijn volgens het GVB zes overvallen waarmee buschauffeurs te maken kregen.

"Samen met politie en de gemeente Amsterdam zijn de afgelopen periode allerlei zichtbare en onzichtbare veiligheidsmaatregelen genomen", aldus de vervoerder. Daarnaast werd eerder dit jaar al per direct de verkoop van dagkaarten in de bus afgeschaft. Daardoor zou de hoeveelheid contant geld in de bus zo gering zijn dat het overvallen van een bus volgens het GVB nu financieel zinloos is.

Cashloos reizen

"Het blijft echter onze ambitie om cashloos reizen zo snel als mogelijk in te voeren. Ook de Ondernemingsraad van GVB en de vakbonden steunen deze ambitie", laat het openbaarvervoersbedrijf weten. Om contante betalingen in het Amsterdamse openbaar vervoer volledig af te schaffen is de goedkeuring nodig van de opdrachtgever van GVB, de Stadsregio Amsterdam. Om een oplossing te bedenken voor mensen die niet anders kunnen dan contant betalen, bijvoorbeeld mensen in de schuldhulpverlening, zal er met de gemeente Amsterdam worden samengewerkt, aldus het GVB.

In totaal gaat het om circa 550 pinapparaten. Het GVB heeft ongeveer 200 bussen en 200 trams. In elke tram met conducteur komen twee apparaten, dat zijn 300 apparaten. In de bus en in trams zonder conducteur wordt één pinapparaat per voertuig geïnstalleerd. Hier gaat het in totaal om 250 pinapparaten. Het pinnen gebeurt op die manier altijd onder het toeziend oog van een conducteur of bestuurder. Het GVB gaat de pinapparaten gefaseerd installeren vanaf september; de bussen zijn het eerst aan de beurt.

Reacties (22)
07-04-2016, 18:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-04-2016, 18:26 door Anoniem
Door Bert Linux: Hoeveel kinderen hebben er een bankpas om mee te pinnen?
Volgens mij maar zeer weinig.
Zijn die nu verplicht om een abonnement te nemen of kunnen ze dan alleen nog onder begeleiding van een oudere reizen.

dat zij altijd moeilijke keuzes te maken merendeels komt het uit op deze keuzes:

-meer beveiliging in de trams en bussen(extreem duur)
-cash vervangen door pinautomaten(handig maar geen contant geld meer)
-of de buschauffeurs een vechtsport laten leren (wait what?)

er is altijd wel iemand die er last van heeft en het niet mee eens is met de keuze die gemaakt wordt. natuurlijk moet er worden gekeken om toch een mogelijkheid te creëren voor kinderen en de mensen die niet anders dan contant kunnen betalen.
07-04-2016, 18:31 door Anoniem
Erg handig voor toeristen! Daar is goed over nagedacht!
07-04-2016, 18:47 door Anoniem
Ik krijg vaak het verzoek om naar Amsterdam te komen en nog een argument erbij om niet te gaan. In plaats van om de oorzaak op een juiste manier aan te pakken pakken zij in plaats daarvan de welwillende burger.
07-04-2016, 19:03 door Anoniem
Door Bert Linux: Hoeveel kinderen hebben er een bankpas om mee te pinnen?
Volgens mij maar zeer weinig.
Zijn die nu verplicht om een abonnement te nemen of kunnen ze dan alleen nog onder begeleiding van een oudere reizen.

Ze kunnen van te voren een OV kaart kopen of opladen.
Kaartje ter plekke in de bus kopen is al vele jaren niet aantrekkelijk meer, dus alleen mensen die plotseling geforceerd
worden de bus te nemen (fiets gestolen ofzo) hebben hier mee te maken.
07-04-2016, 19:58 door karma4
Door Bert Linux: Hoeveel kinderen hebben er een bankpas om mee te pinnen?
Volgens mij maar zeer weinig.
Zijn die nu verplicht om een abonnement te nemen of kunnen ze dan alleen nog onder begeleiding van een oudere reizen.
Kinderen tot 4 jaar reizen gratis. Geen bankpas nodig geen kaartje nodig.
lol: Daar wordt massaal gebruik van gemaakt als die in het weekend gaan stappen.

Van 4 tot 11 is het beste om een kinderdagkaart te nemen. (2,50) Alleen de inkomsten/zakgeld zal een probleem zijn.
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/. Lol": allemaa whizzkids in de IT met dikke inkomens.

Voor toeristen: http://www.gvb.nl/ontdek-amsterdam/amsterdam-travel-ticket/amsterdam-travel-ticket Een keer bij aankomst betalen en je bent klaar. Waarom moelijk doen?

Studenten hebben een aparte regeling. (DUO studiefinanciering)

Met al het gezeur dat die kaartjes zo lastig te kopen zijn in de bus. Kom je wel eens bij het OV en reis je er ook mee?
07-04-2016, 20:04 door Anoniem
Karma4: kom jij wel eens in de bus? Ik krijg de indruk dat je nooit in Amsterdam reist. Heb je wel eens gezien hoe klungelig dat is voor toeristen? Geen kaartje? 'Wegwezen! We heb hebben je niet nodig!'

Ik werd overigens aangenaam verrast door het vriendelijke personeel in Rotterdam, dat toeristen echt helpt, en zelfs voor reisleider speelt. Geen kaartje? 'Stap maar in.'
07-04-2016, 21:52 door Anoniem
In Duitse bussen kon je vroeger met cash betalen door het geld in een klein kastje te stoppen. De chauffeur typte alleen het bedrag in, vervolgens deed je het geld in het kastje welke je ook automatisch wisselgeld gaf. De chaffeur kon zelf ook niet bij het geld. Geen idee of dit altijd nog bestaat.
07-04-2016, 22:19 door Anoniem
Zo zie je maar weer, voor een paar criminelen wordt de hele maatschappij ontwricht. Ik zou zeggen harder aanpakken die lui en de onschuldigen niet zo vaak laten opdraaien voor hun handelen.
07-04-2016, 23:53 door Anoniem
Door Anoniem: Ik werd overigens aangenaam verrast door het vriendelijke personeel in Rotterdam, dat toeristen echt helpt, en zelfs voor reisleider speelt. Geen kaartje? 'Stap maar in.'
Even Spaans leren, en je kunt gratis reizen! ;)
08-04-2016, 07:17 door Anoniem
De meest eenvoudige oplossing: gratis OV
08-04-2016, 07:51 door karma4
Door Anoniem: Karma4: kom jij wel eens in de bus? Ik krijg de indruk dat je nooit in Amsterdam reist. Heb je wel eens gezien hoe klungelig dat is voor toeristen? Geen kaartje? 'Wegwezen! We heb hebben je niet nodig!'

Ik werd overigens aangenaam verrast door het vriendelijke personeel in Rotterdam, dat toeristen echt helpt, en zelfs voor reisleider speelt. Geen kaartje? 'Stap maar in.'
Bus OV tram Amsterdam (en vele andere plaatsten) Ja hoor ik zat daar recent zeer regelmatig in het OV. De luxe van een OV jaarabbonement (is gestopt) nu OV-chip. Dat ellendige in/uitchecken bij overstappen is een aanfluiting. Ik kom ergens vandaan ga ergens heen. Daarmee zou het te doen zijn (automatisering). Dat ze erg bang zijn welke vervoerder een eurootje meer of minder krijgt geeft al aan dat reizen/vervoer niet voorop staat maar het geld. Dat zie je ook met de poortjes en service bezuinigen op mensen en beweren dat je het met automaten/machines oplost.

In het buitenland ook een paar steden aangedaan. Opvallend die toeristen vriendelijkheid om het gemakkelijker te maken met een prijs waar je als normale gebruiker niet aan komt. incheck uitchecken niet nodig, Controles via controleurs, poortjes als extra-s. Hier familie uit buitenland op bezoek gekregenm hadden iets aparts waarmee al het reizen op een dag afgekocht was.

Je geeft het zelf aan Amsterdam GVB onvriendelijke vijnandige cultuur, Rotterdam andere insteek. Je mag het als tourist ook met de auto in Amsterdam proberen, ook niet fijn. Zoiets is een management gebeuren. Dat onvriendelijke heb ik ook met de trein een tijdje gezien. Een periode waar hard lik op stuk beleid gepromoot werd van bovenaf.
08-04-2016, 13:16 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Karma4: kom jij wel eens in de bus? Ik krijg de indruk dat je nooit in Amsterdam reist. Heb je wel eens gezien hoe klungelig dat is voor toeristen? Geen kaartje? 'Wegwezen! We heb hebben je niet nodig!'

Ik werd overigens aangenaam verrast door het vriendelijke personeel in Rotterdam, dat toeristen echt helpt, en zelfs voor reisleider speelt. Geen kaartje? 'Stap maar in.'
Bus OV tram Amsterdam (en vele andere plaatsten) Ja hoor ik zat daar recent zeer regelmatig in het OV. De luxe van een OV jaarabbonement (is gestopt) nu OV-chip. Dat ellendige in/uitchecken bij overstappen is een aanfluiting.

Onzin
Jouw bestemming is bereikbaar per trein, stukje met de metro en dan opgehaald worden door IBM-busje komt zo.
Daar komt geen Tram of GVB bus aan te pas, en reizen door Amsterdam kan je dat al helemaal nauwelijks noemen.
https://www.ibm.com/ibm/clientcenter/amsterdam/en/
https://www.ibm.com/ibm/clientcenter/amsterdam/en/files/Routebeschrijving_IBM_Forum_Amsterdam.2015_.pdf

Jij hebt geen flauw benul hoe dat gaat met toeristen die zeker niet allemaal via Schiphol binnenkomen en heel eventueel daar een all in ticket hebben gekocht.
Toeristen betalen massaal voor veel te dure enkeltjes voor piepkleine afstandjes en geen conducteur die ze wijst op de alternatieven.
Het GVB casht zeer ruim met het toerisme en voor iedereen op de korte afstanden sinds de afschaffing van de strippenkaart.

Lol": allemaa whizzkids in de IT met dikke inkomens.
Trollol met hoge score op ASS stoornis ladder, een kort omheind wereldbeeld vooral gebaseerd op linkjes en boekjes.
08-04-2016, 14:48 door karma4
Door Anoniem: [Onzin.
Je hebt een beperkt verkeerd beeld Ik heb die IBM toko nooit gewerkt. Wel her en der de stad door gemoeten, (west/oost - Amstelveen) als niet inwoner moet je het handiger doen dan de locals. Toeristen ....(inclusief gaster) genoeg van gezien soms geholpen. Ik ben niet zo onbeschoft als de meeste locals daar.
08-04-2016, 15:01 door Anoniem
Erg handig voor toeristen! Daar is goed over nagedacht!

Jups. Ook fijn bij een storing, wanneer je niet kan pinnen.
08-04-2016, 15:02 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: [Onzin.
Je hebt een beperkt verkeerd beeld Ik heb die IBM toko nooit gewerkt. Wel her en der de stad door gemoeten, (west/oost - Amstelveen) als niet inwoner moet je het handiger doen dan de locals. Toeristen ....(inclusief gaster) genoeg van gezien soms geholpen. Ik ben niet zo onbeschoft als de meeste locals daar.
Tuurijk joh, in your own universe.
08-04-2016, 16:57 door Anoniem
Strippenkaart die op vele plaatsen verkrijgbaar was, was zo gek nog niet...
(moet dan uiteraard niet contant te koop zijn bij de buschauffeur)
09-04-2016, 18:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bert Linux: Hoeveel kinderen hebben er een bankpas om mee te pinnen?
Volgens mij maar zeer weinig.
Zijn die nu verplicht om een abonnement te nemen of kunnen ze dan alleen nog onder begeleiding van een oudere reizen.

dat zij altijd moeilijke keuzes te maken merendeels komt het uit op deze keuzes:

-meer beveiliging in de trams en bussen(extreem duur)
-cash vervangen door pinautomaten(handig maar geen contant geld meer)
-of de buschauffeurs een vechtsport laten leren (wait what?)

er is altijd wel iemand die er last van heeft en het niet mee eens is met de keuze die gemaakt wordt. natuurlijk moet er worden gekeken om toch een mogelijkheid te creëren voor kinderen en de mensen die niet anders dan contant kunnen betalen.

Het Hasseltse model (gratis OV), het Duitse (en Japanse) model (wisselautomaten), en de strippenkaart als extra opties zijn al genoemd. Ik wil daar nog aan toevoegen het punt van ticketautomaten op de tramperrons (Antwerpen, deels ook London), waarbij Antwerpen er bij uitsteekt door in die voorverkoop aanmerkelijk goedkopere tickets te hebben dan in de tram (de mij laatst bekende koers is €1,30 in geval van een 10-rittenkaart, die overigens op saldo werkt en dus ook tariefsverhogingen aan kan). Oftewel, allerlei mogelijkheden om de cash in de bus terug te dringen zonder dat dit ten koste van de betalende klanten hoeft te gaan, of althans in mindere mate.

Al moet ik er wel bij zeggen dat het actief zoeken naar oplossingen met dat oogmerk misschien niet binnen de cultuur van het GVB past...
09-04-2016, 21:53 door Anoniem
Door Anoniem:

Het Hasseltse model (gratis OV), het Duitse (en Japanse) model (wisselautomaten), en de strippenkaart als extra opties zijn al genoemd. Ik wil daar nog aan toevoegen het punt van ticketautomaten op de tramperrons (Antwerpen, deels ook London), waarbij Antwerpen er bij uitsteekt door in die voorverkoop aanmerkelijk goedkopere tickets te hebben dan in de tram (de mij laatst bekende koers is €1,30 in geval van een 10-rittenkaart, die overigens op saldo werkt en dus ook tariefsverhogingen aan kan). Oftewel, allerlei mogelijkheden om de cash in de bus terug te dringen zonder dat dit ten koste van de betalende klanten hoeft te gaan, of althans in mindere mate.

Al moet ik er wel bij zeggen dat het actief zoeken naar oplossingen met dat oogmerk misschien niet binnen de cultuur van het GVB past...

De gekozen oplossing betekent meer winst!

Verplicht digitaal betalen = meer klantdata!
10-04-2016, 08:30 door karma4
De ontwikkeling gaat door. Het is natuurlijk fantastisch dat je de vrijheid hebt met gewaarborgde privacy om dat te doen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25570914/__Buschauffeurs_vogelvrij__.html

Voor degenen die het nog niet beseften. Met de ov-chip hebben ze alle klantdata al, inclusief de bewegingen incheck / uitcheck. Uitstekende profileringsmgoelijkheden. Als private bedrijven (OV is geliberaliseerd) hoge bonussen in de top.
Die enkeling zonder ov-chip of dat ding vergeten is, is toch niet commmercieel interressant (kaartje in bus is veel duurder).
Waar het echt over gaat zijn de relschoppers/criminelen. Die zijn niet geregistreerd en worden niet gevolgd.
10-04-2016, 11:01 door Anoniem
Ze moeten gewoon het zelfde systeem toepassen dat in London al gehanteerd wordt: Je kan met Maestro (=Nederlandse pinpas), MasterCard, VISA en American Express gewoon contactloos met het OV meegaan. Geen probleem voor toeristen, de meeste hebben sowieso een creditcard om hun hotel te betalen. En voor die paar die er geen hebben, zij kunnen nog steeds een anonieme kaart aanschaffen of gewoon lopen.
11-04-2016, 12:49 door Anoniem
In Schotland kan je contant betalen, maar er wordt geen wisselgeld gegeven. Het geld valt direct in een safe. Als je niet oppast ben je gedwonen het bedarg naar boven af te ronden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.