Ziekenhuizen gaan slordig met patiëntendossiers om, zo stelt de Consumentenbond aan de hand van eigen onderzoek. Voor het onderzoek vroegen 40 mysterypatiënten hun dossier op bij hun ziekenhuis. In 20 gevallen werden er onjuiste gegevens, incomplete informatie en dossiers van anderen verstrekt.
Vijf mysterypatiënten vingen bot en kregen helemaal geen informatie. Van de 20 patiënten waarbij het dossier niet klopt, missen vijf deelnemers informatie over voorgeschreven medicijnen als pijn- en ontstekingsremmers. In één dossier ontbreekt informatie over twee operaties en bevallingen en een andere patiënt leest in haar dossier dat ze kinderen heeft, wat niet het geval is. Niet alleen medische gegevens ontbreken maar sommige dossiers zijn ook onleesbaar. Eén patiënt ontvangt behalve haar eigen gegevens ook de dossiers van twee andere patiënten, met hun namen en diagnoses erbij.
"Een zorgvuldig medisch dossier is ontzettend belangrijk en we zijn oprecht geschrokken van deze uitkomsten. We roepen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dan ook op om verder onderzoek te doen naar deze onzorgvuldigheden en uit te zoeken of het hier gaat om een structureel probleem", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. Het is een wettelijk recht voor patiënten om hun eigen dossier op te vragen en in te zien en volgens de Consumentenbond de enige manier om te controleren of het dossier klopt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.