image

Bovag wil meer controle over dataverzameling auto's

dinsdag 12 april 2016, 09:48 door Redactie, 10 reacties

Nu auto's steeds meer in rijdende computers veranderen wil Bovag dat automobilisten meer controle krijgen over de gegevens die hun auto verzamelt. Dat meldt de brancheorganisatie in het ledenmagazine Bovagkrant. Gegevens die auto's verzamelen komen nu bij de fabrikant terecht.

Volgens Bovag gaat het bij het verzamelen, verrijken en delen van informatie eerst en vooral om het bieden van keuzevrijheid voor de consument. "Daar hoort een belangrijke randvoorwaarde bij: het waarborgen van de privacy. Dat wil zeggen de plicht om te borgen dat data niet op plekken belanden waar je als klant niet voor gekozen hebt", zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag. Verschillende zaken zijn al bij de wet geregeld, zoals het doorverkopen van niet-persoonsgebonden gegevens aan derden. Bovag vraagt zich wel af hoe fabrikanten deze wettelijke vereisten in de praktijk invullen.

De brancheorganisatie wil dan ook dat klanten de regie over de toegang en distributie van de verschillende gegevens uit zijn auto heeft. "De klant zou dus zelf moeten kunnen aangeven dat hij de fabrikant niet toestaat om de diverse data uit de auto te verzamelen of door te verkopen aan derden", aldus Eckhardt. Verder wil Bovag dat klanten het gebruik en verzenden van gegevens die naar de persoon herleidbaar zijn eenvoudiger kan uitschakelen, tenzij wetgeving of zwaarwegende belangen dit voorkomen. Eckhardt stelt dat fabrikanten op dit moment behoorlijk de regie over de gegevens hebben die de auto genereert, waarbij het lijkt alsof er vooral van het eigen belang wordt uitgegaan.

Reacties (10)
12-04-2016, 10:13 door Anoniem
Een prima initiatief, maar wel mosterd na de maaltijd natuurlijk.
En wat te denken van eCall? Waar was de Bovag toen ons dat door de strot gedrukt werd?
12-04-2016, 10:29 door Anoniem
Mooie timing, het leid de aandacht af van het gebrek aan wil om te stoppen met rijklaarkosten toevoegen aan de prijs. Ze moeten gewoon met de totale prijs adverteren en informeren. Ze voldoen nu niet aan de consumentenwetgeving die dat vereist.

Wel heeft hij volledig gelijk. De fabrikanten misdragen zich enorm. Ze reageren niet op vragen of verwijzen naar voorwaarden waar geen antwoord te vinden is. Ze verzamelen alles wat ze willen, met of zonder toestemming. Alles is gericht op het eigenbelang van de fabrikant. Een voorbeeld is Volvo.

Niet alleen moet het verzamelen en distribueren van gegevens uitschakelbaar zijn, ook onveilige functies moeten uitschakelbaar zijn. Bijvoorbeeld Bluetooth, WiFi en mobiele netwerken/connecties. Kortom, alle zenders en ontvangers moeten uitschakelbaar zijn. Die kunnen worden gebruikt voor plaatsbepaling, bijvoorbeeld door Bluetooth ID's te scannen langs de weg. Volvo heeft een app waarmee je functies in de auto kan bedienen. Als daar een probleem in zit waardoor een hacker de auto kan afzetten terwijl je op de snelweg rijd, dan is dat niet ok. De hardware kan ook het stuurwiel bedienen, en dat is nog veel erger.
12-04-2016, 10:40 door Anoniem
Leuk hoor. Maar waar waren ze met "e-Call", dat ondertussen verplicht gestelde zwarte kastje in je auto dat allerlei data verzamelt en ongevraagd doorbelt naar weet-jij-veel-welke autoriteiten? Oh ja, aan het lobbyen voor RFID chips in nummerplaten. Nee echt, die beroepslobbyisten hebben hun prioriteiten duidelijk op orde.
12-04-2016, 11:12 door Ron625
De klant zou dus zelf moeten kunnen aangeven dat hij de fabrikant niet toestaat om de diverse data uit de auto te verzamelen of door te verkopen aan derden", aldus Eckhardt.

De klant moet aangeven wat hij WEL toestaat, een verschil met opt-in en opt-out dus.
Wanneer de gegevens geen naam en/of kenteken bevatte, maar b.v. alleen een chassis nummer, dan is dit voor niet veel instanties te herleiden naar een persoon, alleen justitie en mogelijk de importeur/dealer, maar verder niet veel.
Natuurlijk is dit (nog steeds) te veel......
12-04-2016, 12:23 door Anoniem
Idee:
Het wordt tijd voor een Ghostery/Adblocker toepassing (hardware/software combinatie?) voor de auto!

Welke smartkid of organisatie zou hier mee komen?
12-04-2016, 12:34 door Anoniem
Als ik nu een auto zou kopen, zou een internetverbinding erin voor mij reden zij om een ander merk uit te zoeken. Stel je voor: je auto even kwetsbaar als een windowscomputer. Je moet er niet aan denken die ellende ook al in je auto te hebben. Levensgevaarlijk!

Erik
12-04-2016, 13:19 door Anoniem
Als ik een auto koop zoek ik simpel die module op, sloop hem eruit of verwijder de zekering die erbij hoort. Klaar. Ik vertrouw niemand wat dat betreft, dus dan moet je het zelf maar regelen. Pas als er volledig autonome deel-auto's komen, dan maakt het mij niet meer zoveel uit (het is immers mijn auto niet meer). Maar tot die tijd bepaal ik als eigenaar wel wat er in en uit mijn auto gaat.
12-04-2016, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem:Stel je voor: je auto even kwetsbaar als een windowscomputer.
Dan koop je een Tesla, een moderne auto met Ubuntu :-)
12-04-2016, 15:53 door Anoniem
Geweldig leuk allemaal, maar hoe zit dat dan bij huur- en leaseauto's?
Er moet hierbij dus al een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen eigenaar/houder en bestuurder.
Als de Bovag dan gaat schermen met termen als "consument," dan kan ik al een inschatting maken wat nu eigenlijk de bedoeling is:

Het wordt vanzelf een centjes-kwestie.
Premie gaat met 20% omhoog, om vervolgens 10% korting te geven als je je gewillig laat uitlezen door een puur commerciële partij. Biedt de Bovag al verzekeringen? Ah ja.

En wij maar denken dat de belangen van de "consument" worden behartigd zeker.
19-05-2016, 18:48 door Anoniem
Eckhardt weet niet waarover hij praat. De pot verwijt de ketel is hier van toepassing. Bovag is gewoon veel te laat om nog een rol te kunnen spelen. De auto is straks gewoon een ipad op wielen en de berijders bepalen per toepassing waar de data naar toe gaat. Trouwens hoelang zijn dealers nog nodig als autofabrikanten het tesla model volgens?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.