Nu auto's steeds meer in rijdende computers veranderen wil Bovag dat automobilisten meer controle krijgen over de gegevens die hun auto verzamelt. Dat meldt de brancheorganisatie in het ledenmagazine Bovagkrant. Gegevens die auto's verzamelen komen nu bij de fabrikant terecht.
Volgens Bovag gaat het bij het verzamelen, verrijken en delen van informatie eerst en vooral om het bieden van keuzevrijheid voor de consument. "Daar hoort een belangrijke randvoorwaarde bij: het waarborgen van de privacy. Dat wil zeggen de plicht om te borgen dat data niet op plekken belanden waar je als klant niet voor gekozen hebt", zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag. Verschillende zaken zijn al bij de wet geregeld, zoals het doorverkopen van niet-persoonsgebonden gegevens aan derden. Bovag vraagt zich wel af hoe fabrikanten deze wettelijke vereisten in de praktijk invullen.
De brancheorganisatie wil dan ook dat klanten de regie over de toegang en distributie van de verschillende gegevens uit zijn auto heeft. "De klant zou dus zelf moeten kunnen aangeven dat hij de fabrikant niet toestaat om de diverse data uit de auto te verzamelen of door te verkopen aan derden", aldus Eckhardt. Verder wil Bovag dat klanten het gebruik en verzenden van gegevens die naar de persoon herleidbaar zijn eenvoudiger kan uitschakelen, tenzij wetgeving of zwaarwegende belangen dit voorkomen. Eckhardt stelt dat fabrikanten op dit moment behoorlijk de regie over de gegevens hebben die de auto genereert, waarbij het lijkt alsof er vooral van het eigen belang wordt uitgegaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.