De meeste Nederlanders gebruiken iDeal voor het afrekenen van hun online aankopen, zo blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org.
Van de ruim 142 miljoen online aankopen die Nederlanders vorig jaar deden zijn er 80 miljoen met iDeal afgerekend. Een groei van 22% ten opzichte van 2014, toen het om 66 miljoen transacties ging. Het marktaandeel van iDeal stijgt hiermee van 54% in 2014 naar 56% in 2015. Ook het belang van creditcards en PayPal neemt toe. Werden erin 2014 nog 13 miljoen online aankopen via creditcards betaald, in 2015 zijn dit er bijna 17 miljoen (+24%). De creditcard neemt hiermee 12% van alle online aankopen voor zijn rekening. PayPal is met 7 miljoen aankopen nog een kleinere speler, maar dit aantal is relatief hard gegroeid (+34%).
De groei van iDeal, creditcards en PayPal gaat vooral ten koste van de meer traditionele betaalmiddelen, zoals al dan niet papieren machtigingen en acceptgiro. Zij leveren qua marktaandeel in. Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, verwacht dat traditionele betaalmethoden zoals acceptgiro en overboeken het steeds meer afleggen tegenover echte online betaalmiddelen.
Hoewel nog steeds ruim driekwart van de online aankopen via een desktop of laptop plaatsvindt, groeit het aantal aankopen via de smartphone fors. In 2014 gebruikten Nederlanders bij 5,8 miljoen online aankopen hun smartphone. Vorig jaar nam dit aantal tot 8,9 miljoen toe, een stijging van 53%. Hiermee neemt het aantal online aankopen via smartphones harder toe dan de totale markt (+17%) en gaat inmiddels 6% van alle online aankopen via onze telefoons.
Daarnaast nemen de aankoopbedragen via de smartphone ook toe (+13%). Gemiddeld koopt de Nederlandse consument voor 54 euro per keer met zijn mobiel. Dezelfde trend is te zien bij aankopen via de tablet. Hier ligt het gemiddelde bedrag op 96 euro, een stijging van 14% ten opzichte van 2014. Nog steeds geldt dat de Nederlander voor duurdere aankopen eerder de desktop of laptop gebruikt. Hierbij ligt het gemiddelde bedrag namelijk op 126 euro. Dit bedrag ligt overigens wel 2% lager dan in het voorgaande jaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.