De smartphone en speciaal ontwikkelde politie-apps waarmee agenten werken hebben regelmatig met storingen te maken, zo klagen politiemensen tegenover het AD. Sinds vorig jaar beschikken agenten op straat over een Samsung Galaxy S5. Via een speciale politie-app is het mogelijk om persoonsgegevens te controleren en digitaal bekeuringen uit te schrijven.
Het toestel zou echter zeer traag zijn en de speciaal ontwikkelde politie-apps kampen met storingen en vallen uit. "Wij krijgen een telefoon die eigenlijk al verouderd is", zegt een agent uit Rotterdam. "En dan zet de politie er ook nog eens een zwaarbeveiligd eigen systeem op. Dat trekt dit toestel slecht." Door de problemen moeten burgers soms lang wachten voordat ze worden geholpen of een bekeuring krijgen, wat voor frustraties kan zorgen.
Ronald Pronk van politievakbond ANPV laat weten dat agenten de laatste tijd vaker naar de minder goed beveiligde privé-omgeving op hun telefoon overstappen. "Dienders sturen wel eens een foto van een verdachte rond via hun persoonlijke WhatsApp, omdat het via de politie-app niet lukt. Dat is nodig om collega's snel te waarschuwen. Maar het mag eigenlijk niet." De Nationale Politie stelt in een reactie dat het systeem in ontwikkeling is en dit soort klachten daarbij horen. Op dit moment beschikken 22.000 agenten over de nieuwe diensttelefoon. Naar verwachting zijn deze zomer alle 33.000 agenten op straat met de smartphone uitgerust.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.