image

Tele2 gaat slachtoffers Wangiri-fraude vergoeden

maandag 25 april 2016, 10:06 door Redactie, 8 reacties

Tele2 gaat mensen die slachtoffer van de Wangiri-fraude zijn geworden vergoeden, zo heeft het aan consumentenprogramma Kassa laten weten. Het gaat om een vorm van fraude waarbij oplichters naar telefoonnummers bellen en de verbinding verbreken voordat er kan worden opgenomen.

De fraudeurs hopen dat mensen het gemiste nummer terugbellen. Bij de terugbelpoging naar deze nummers lijkt het voor de beller alsof er geen verbinding tot stand komt doordat de andere kant van de lijn compleet stil is. In werkelijkheid is er echter wel een gesprek opgezet, vaak naar verre buitenlandse landen met hoge beltarieven. De Wangiri-fraudeurs waren vooral in de eerste maanden van dit jaar actief.

"Op het hoogtepunt werd er dagelijkse met verschillende internationale Wangiri nummers honderdduizenden keren gebeld naar Nederlandse mobiele nummers", aldus Tele2 in een eerdere verklaring (pdf). De telecomaanbieder stelde dat het niet kon vaststellen hoe de gesprekken tot stand waren gekomen en wilde slachtoffers dan ook niet vergoeden. Dit weekend liet Tele2 echter weten dat het 90.000 slachtoffers van de Wangiri-fraude toch gaat vergoeden.

Reacties (8)
25-04-2016, 10:49 door Anoniem
Er moet toch meer achter zitten dan ze vertellen. Als het alleen gebaseerd was op domme mensen die niet zien
dat ze een gesprek open hebben staan op hun telefoon, dan zou het toch niet alleen Tele2 klanten gebeuren?
Die Wangiri-fraude zou alle aanbieders gelijkelijk moeten treffen, maar dit probleem zat voor het overgrote deel alleen
bij Tele2 klanten. Dus er is vast iets anders aan de hand.
25-04-2016, 12:18 door Anoniem
Door Anoniem: Er moet toch meer achter zitten dan ze vertellen. Als het alleen gebaseerd was op domme mensen die niet zien
dat ze een gesprek open hebben staan op hun telefoon, dan zou het toch niet alleen Tele2 klanten gebeuren?
Die Wangiri-fraude zou alle aanbieders gelijkelijk moeten treffen, maar dit probleem zat voor het overgrote deel alleen
bij Tele2 klanten. Dus er is vast iets anders aan de hand.

Of je kunt er van uit gaan dat Tele2 klanten over het algemeen niet de slimste zijn.
25-04-2016, 13:01 door Briolet
Het zijn niet alleen mensen die zelf terugbellen. Uit de uitzending van Kassa bleek ook dat ze telefoons forensisch hebben laten onderzoeken. Hieruit bleet dat er ook vreemde telefoontjes midden in de nacht binnen kwamen en de smartphone hierop zelfstandig een dure uitgaande verbinding legde. Malware hebben ze echter niet kunnen vinden. Het is in elk geval een verbinding die niet alleen in de centrale van tele2 plaats had, maar wel degelijk ook via de telefoon liep.

Er waren meer mensen die beweerden zeker te weten dat ze op het tijdstip van bellen, de telefoon niet aangeraakt hebben.
25-04-2016, 14:25 door PietdeVries
Door Briolet: Hieruit bleek dat er ook vreemde telefoontjes midden in de nacht binnen kwamen en de smartphone hierop zelfstandig een dure uitgaande verbinding legde.

Op de een of andere manier geloof ik dat niet. Het gaat er bij mij niet in dat na jaren van ontwikkeling in de mobiele telefonie er nu ineens bij Tele2 spookverhalen opduiken van zelf-terugbellende telefoons.
En als dat wel zo zou werken, dan zou 't een reuze handige vinding zijn om de helpdesk jou te laten bellen in plaats van dat jij de helpdesk belt...
25-04-2016, 21:27 door Anoniem
Uit de uitzending van Kassa bleek ook dat ze telefoons forensisch hebben laten onderzoeken. Hieruit bleet dat er ook vreemde telefoontjes midden in de nacht binnen kwamen en de smartphone hierop zelfstandig een dure uitgaande verbinding legde.
Er werd niet bewezen dat de smartphones zelfstandig belden.
25-04-2016, 22:58 door Anoniem
Door Anoniem: Er moet toch meer achter zitten dan ze vertellen. Als het alleen gebaseerd was op domme mensen die niet zien
dat ze een gesprek open hebben staan op hun telefoon, dan zou het toch niet alleen Tele2 klanten gebeuren?
Die Wangiri-fraude zou alle aanbieders gelijkelijk moeten treffen, maar dit probleem zat voor het overgrote deel alleen
bij Tele2 klanten. Dus er is vast iets anders aan de hand.

Het kan natuurlijk dat de fraudeurs primair Tele2 klanten getarget hebben - bijvoorbeeld omdat ze bestanden gebruikten met alleen Tele2 nummers .

Het zou ook kunnen dat andere operators veel proactiever acteerden op de fraude. Misschien door het gebelde nummer te blokkeren , of inkomende gesprekken ervan . Of de doorbetaling van het gesprek niet doen .
En misschien een combinatie : de frauders hebben bewust Tele2 klanten getarget omdat ze wisten dat Tele2 _niet_ proactief is ?

Bovenstaand is 100% speculatie, maar het is inderdaad opvallend dat andere operators niet genoemd worden in dit verhaal, en bij het puur random bellen van nummers zou verwachten dat het probleem bij alle operators speelt, evenredig naar marktaandeel.
26-04-2016, 12:07 door Anoniem
Of je kunt er van uit gaan dat Tele2 klanten over het algemeen niet de slimste zijn.

Wat is dat nu weer voor een kansloze opmerking. gebaseerd op niets
27-04-2016, 11:08 door Anoniem
Kijk eens op transnexus.com. Lijkt er sterk op dat de centrales gehackt zijn. Daarnaast gebruiken de criminelen gespoofde telefoonnummer. Bij welke providers gebeurt dit? Welke telefoons zijn het slachtoffer? iPhone of Android of een domme GSM.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.