Tele2 gaat mensen die slachtoffer van de Wangiri-fraude zijn geworden vergoeden, zo heeft het aan consumentenprogramma Kassa laten weten. Het gaat om een vorm van fraude waarbij oplichters naar telefoonnummers bellen en de verbinding verbreken voordat er kan worden opgenomen.
De fraudeurs hopen dat mensen het gemiste nummer terugbellen. Bij de terugbelpoging naar deze nummers lijkt het voor de beller alsof er geen verbinding tot stand komt doordat de andere kant van de lijn compleet stil is. In werkelijkheid is er echter wel een gesprek opgezet, vaak naar verre buitenlandse landen met hoge beltarieven. De Wangiri-fraudeurs waren vooral in de eerste maanden van dit jaar actief.
"Op het hoogtepunt werd er dagelijkse met verschillende internationale Wangiri nummers honderdduizenden keren gebeld naar Nederlandse mobiele nummers", aldus Tele2 in een eerdere verklaring (pdf). De telecomaanbieder stelde dat het niet kon vaststellen hoe de gesprekken tot stand waren gekomen en wilde slachtoffers dan ook niet vergoeden. Dit weekend liet Tele2 echter weten dat het 90.000 slachtoffers van de Wangiri-fraude toch gaat vergoeden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.