Organisaties die regelmatig het personeel verplichten om een nieuw wachtwoord in te stellen zijn niet goed bezig, zo stelt de Communications and Electronics Security Group (CESG), onderdeel van de Britse geheime dienst GCHQ. Het is een algemeen beveiligingsadvies om regelmatig wachtwoorden te wijzigen.
Vorig jaar publiceerde de CESG echter wachtwoordadvies waarin dit juist werd afgeraden. Het regelmatig aanpassen van wachtwoorden zou werknemers juist dwingen om wachtwoorden te kiezen die op het vorige wachtwoord lijken of zwak zijn. Daarnaast is de kans aanwezig dat gebruikers een wachtwoord kiezen dat ze ook ergens anders gebruiken of besluiten ze het wachtwoord op te schrijven omdat ze het niet kunnen onthouden.
De kans om nieuwe wachtwoorden te vergeten is daarnaast veel groter, wat weer invloed op de productiviteitskosten heeft als mensen hun wachtwoord vergeten en de helpdesk dit moet resetten. De Britse geheime dienst adviseert organisaties dan ook om personeel niet te verplichten regelmatig hun wachtwoorden te wijzigen. Dat zou de kans moeten verkleinen dat gebruikers zwakke wachtwoorden kiezen.
Volgens de CESG zijn er juist efficiëntere verdedigingsmaatregelen om misbruik van accountgegevens te detecteren en te voorkomen, zoals het gebruik van monitoringtools die gebruikers informatie over hun laatste inlogpoging laten zien. In dit geval kan de gebruiker zien of hij voor mislukte inlogpogingen verantwoordelijk was en in het geval van onregelmatigheden aan de bel trekken. "Dit soort initiatieven helpen waarschijnlijk veel meer bij het beschermen van systemen en zijn veel beter voor de gebruiker te behappen", aldus de Britse geheime dienst. Onlangs stelde ook een Amerikaanse professor dat het regelmatig wijzigen van wachtwoorden onverstandig is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.