De makers van Opera hebben vandaag een nieuwe versie van de browser gelanceerd die over een ingebouwde adblocker beschikt. Volgens de ontwikkelaars is het blokkeren van advertenties een belangrijke maatregel om websites sneller te laten laden en geheugenverbruik te verminderen.
Sommige populaire websites zouden zonder advertenties 90% sneller laden. Browserontwikkelaars hebben echter niets aan dit vraagstuk gedaan, aldus Krystian Kolondra van Opera. De browserontwikkelaar wilde hier naar eigen zeggen verandering in brengen door Opera van een ingebouwde adblocker te voorzien. Daardoor vindt het blokkeren van advertenties op het niveau van de web-engine plaats, waardoor pagina's veel sneller kunnen laden en er minder geheugen wordt gebruikt dan bij adblocker-extensies het geval is.
Volgens eigen cijfers zou surfen met Opera's adblocker 62% sneller zijn dan zonder adblocker. Ook verbruikt de browser minder geheugen als er een adblocker is ingeschakeld. Opera-gebruikers moeten de adblocker in Opera 37 wel zelf inschakelen. Iets dat ook per website kan worden geregeld. Opera is in vergelijking met Chrome of Internet Explorer een kleine browser. Het aandeel van Opera kende in april echter een opleving en beleefde met 1,9% het hoogste niveau in meer dan een jaar tijd. Onlangs liet Opera weten dat het ook een vpn aan de browser gaat toevoegen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.