Ik zal proberen wat meer achtergrondinformatie te geven, zodat duidelijker wordt wat het probleem is:
Microsoft is bezig om al haar e-mailaccounts (Hotmail, Outlook, Live, etc.) over te zetten naar het Office 365-platform. Dit biedt nieuwe functies en een nieuw uiterlijk. Zie deze blog voor meer informatie daarover:
https://blogs.office.com/2016/02/17/outlook-com-out-of-preview-and-better-than-ever/Windows Live Mail gebruikt het DeltaSync-protocol (
https://en.wikipedia.org/wiki/DeltaSync) om Microsoft-accounts te synchroniseren. Het voordeel van dit protocol (t.o.v. imap en pop) is dat ook agenda en contactpersonen gesynchroniseerd worden.
Maar, met de overgang naar het Office 365-platform werkt DeltaSync niet langer. Nadat je account is overgezet, krijg je foutmeldingen in WLM.
Het oorspronkelijke plan van Microsoft was om WLM te blijven ondersteunen.. Dit wilden ze doen door Exchange ActiveSync-ondersteuning toe te voegen. Dit protocol werd al gebruikt door de Mail-app en door Office Outlook 2013/2016.
In december 2015 werd een update voor WLM uitgebracht om dit mogelijk te maken:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3093594. Deze update werd teruggetrokken vanwege problemen en op 17 december opnieuw uitgebracht. Ook de nieuwe versie had problemen en de update werd op 2 februari weer teruggetrokken.
Mijn
gok is dat Microsoft er niet in is geslaagd om deze problemen op te lossen, of dat het zoveel werk zou zijn dat Microsoft het niet de moeite waard vond. En dat brengt ons bij de aankondiging die gisteren (5 mei) gedaan werd.
imap blijft mogelijkEen optie is nog onvermeld gebleven: je kunt je Microsoft-account blijven gebruiken in WLM door het handmatig te configureren als imap-account. Gevolg hiervan is wel dat alleen e-mail gesynchroniseerd wordt en agenda/contactpersonen niet meer.
Andere opties zijn al genoemd: webmail, Mail-app of een ander programma als Thunderbird. Ook staat in het ondersteuningsartikel dat getroffen klanten een gratis jaarabonnement op Office 365 krijgen (met Outlook 2016).