De internationale bankorganisatie Swift ontkent dat het eigen personeel fouten bij de Centrale Bank van Bangladesh heeft gemaakt waardoor het eenvoudiger zou zijn geweest voor hackers om de bank aan te vallen. Uiteindelijk wisten hackers 81 miljoen dollar bij de bank te stelen.
Een Bangladese politiefunctionaris stelde dat technici van Swift fouten hadden gemaakt bij het aansluiten van het Swift-systeem op het transactiesysteem van de bank. Zo was er geen firewall ingesteld, geen netwerksegmentatie toegepast en was het 'beheer op afstand' niet uitgeschakeld, aldus een politiefunctionaris die het onderzoek naar de bankoverval leidt. Ook een medewerker van de Bangladese bank stelde dat Swift de fout in was gegaan. De Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (Swift) is een internationale coöperatieve organisatie voor internationale banktransacties. Banken kunnen via het Swift-systeem transacties uitvoeren.
In een reactie op de eigen website stelt Swift nu dat de beschuldigingen van de Bangladese bank en Bangladese politie niet kloppen en misleidend zijn. "Swift was niet verantwoordelijk voor de genoemde problemen", aldus de organisatie. "Net als andere Swift-gebruikers is de Centrale Bangladese Bank zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van de eigen systemen die met het Swift-netwerk zijn verbonden, te beginnen met basale wachtwoordmaatregelen." Vandaag vindt er overleg plaats tussen de Bangladese bank en Swift over de beschuldigingen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.