Vorig jaar hebben Nederlandse consumenten voor het eerst meer aankopen met de pinpas betaald dan met contant geld, zo stelt De Nederlandsche Bank. Gemiddeld betaalden zij de helft van hun aankopen bij winkels, benzinestations, horeca en andere gelegenheden via pin.
De resterende betalingen werden via contant geld (49,5%) en creditcard (0,5%) gedaan. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld en de pinpas in Nederland in 2015. Tussen 2014 en 2015 is het aantal contante betalingen van consumenten aan de kassa gedaald van 3,44 miljard naar 3,19 miljard. De totale waarde hiervan nam af van 42 miljard euro naar 40 miljard euro.
Consumenten zijn hun aankopen vaker met de pinpas gaan betalen. Het aantal pinbetalingen is toegenomen van 2,91 miljard naar 3,23 miljard betalingen. Hiermee ligt het aantal pinbetalingen 40 miljoen hoger dan het aantal contante betalingen. De totale waarde van de pinbetalingen is gestegen van 89 miljard euro naar 93 miljard euro.
Van oudsher gebruikten consumenten hun pinpas vooral voor de wat hogere bedragen, terwijl zij kleinere aankopen vaker contant afrekenden. De afgelopen jaren is er een duidelijke verschuiving zichtbaar richting meer pin bij de allerkleinste aankopen. Betaalden consumenten in 2010 nog 11% van hun aankopen onder de 5 euro met de pinpas, in 2015 deden zij dit in 30% van de gevallen. Naast de afschaffing van de Chipknip per 1 januari 2015 heeft de invoering van contactloos betalen in 2014 hier mogelijk aan bijgedragen.
Tussen 2010 en 2015 is het aandeel pinbetalingen in alle sectoren toegenomen en dat van contante betalingen gedaald. Op welke wijze consumenten betalen, verschilt per sector, en hangt sterk af van het te betalen bedrag. In supermarkten, waar relatief de meeste betalingen plaatsvinden, hebben consumenten in 2015 voor het eerst hun boodschappen vaker gepind (53%) dan contant afgerekend (46%).
Net als in voorgaande jaren betalen jongvolwassenen (19–34 jaar) en hoogopgeleiden relatief het vaakst met hun pinpas. Tieners en 75-plussers betalen nog juist relatief vaak contant: twee op de drie aankopen. Wel is bij deze twee groepen consumenten het gebruik van de pinpas de afgelopen vijf jaar duidelijk toegenomen; zo is het bij 75-plussers meer dan verdubbeld. Het gebruik van contant geld is het laagst onder consumenten tussen de 19 en de 34 jaar: zij rekenen minder dan 4 van de 10 aankopen contant af.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.