Britse banken zouden aan een plan werken waarbij klanten met onveilige computers geen toegang meer tot internetbankieren krijgen en zelf voor de schade van gehackte bankrekeningen moeten opdraaien. Dat meldt de Financial Times. Volgens verschillende bankiers die bij de onderhandelingen betrokken zijn bestaat het plan uit verschillende fases die in de loop van de jaren moeten worden uitgerold.
In eerste instantie zullen bankklanten worden gewaarschuwd als de bank detecteert dat ze een verouderde browser of "ineffectieve anti-virussoftware" gebruiken. In de tweede fase krijgen klanten alleen toegang tot de meest basale online bankdiensten. De derde fase, waarbij ook internetproviders betrokken zouden zijn, krijgt een klant helemaal geen toegang meer tot de online bankomgeving. Als laatste kunnen banken in het geval een klant zijn digitale beveiliging niet op orde heeft besluiten om schade door fraude helemaal niet meer te vergoeden.
"Het lijkt redelijk dat klanten basale maatregelen moeten nemen om misdaad te voorkomen en dat banken alleen de klanten moeten vergoeden die dit hebben gedaan", zegt Adrian Leppard, voormalig hoofd van de City of London police en tegenwoordig directeur bij beveiligingsbedrijf Templar Executive. "Het helpt ook bij de noodzakelijke cultuuromslag die vereist dat de maatschappij dergelijke stappen neemt. Op dit moment is er weinig motivatie om te veranderen aangezien de banken toch alles vergoeden." Belangenorganisaties zijn echter tegen het plan, omdat vooral ouderen, kwetsbaren en laagopgeleiden de dupe zullen worden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.