Vanaf halverwege 2017 zal de Belastingdienst beginnen met het alleen nog digitaal verzenden van de definitieve toekenningsbeschikkingen (DT), ook al is dat praktisch en technisch nu al mogelijk, zo heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer laten weten (pdf).
"Op zichzelf is de DT een bericht dat zich goed leent voor volledig digitale verzending. Voor alle DT’s geldt dat zij niet alleen in de Berichtenbox worden bezorgd, maar ook op het portaal MijnToeslagen worden geplaatst. Het portaal wordt goed bezocht, met duidelijke uitschieters rond de betaaldata van toeslagen", aldus Wiebes. Hij stelt verder dat er daarnaast verschillende signalen zijn om mensen erop te attenderen als zij de digitale versie van hun DT in hun Berichtenbox nog niet hebben gezien.
Toch ziet Wiebes aanleiding om het digitaal verzenden uit te stellen. De aanleiding zit hem vooral in de planning van het DT-proces. Deze planning maakt dat de staatssecretaris een besluit over het uitsluitend digitaal verzenden van DT’s zou hebben moeten nemen voordat de Kamer het rapport van de Nationale Ombudsman en de reactie daarop heeft besproken. De Nationale Ombudsman stelde eerder dit jaar dat de Belastingdienst te snel gaat met het digitaliseren van de blauwe envelop en daarbij de belangen van mensen uit het oog heeft verloren die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen.
Wiebes stelt dat het uitstel ook een voordeel heeft. Dit en komend jaar staan er namelijk verbeteringen voor MijnOverheid en de Berichtenbox gepland die het gebruiksgemak voor zowel burgers zelf als hun helpers moeten verbeteren. "Wat dit betreft is enige extra tijd aantrekkelijk", merkt de staatssecretaris op. Aan de andere kant wil hij het momentum behouden dat de afgelopen maanden met verschillende campagnes is gecreeerd. "Om daarvoor te zorgen zal ingezet worden op gerichte communicatie over digitale post via de Berichtenbox van MijnOverheid in de komende periode. Het is zaak om bij die communicatie ook andere overheidsorganisaties steeds meer te betrekken."
Digitaal contact met de Belastingdienst wordt volgens Wiebes steeds meer de norm. De afgelopen aangifteperiode is ruim 98% van de bijna 9 miljoen ontvangen aangiftes inkomstenbelasting digitaal binnengekomen via MijnBelastingdienst. Vorig jaar was dat nog 96%. Het gebruik van de aangifteapp is daarnaast toegenomen van 200.000 aangiftes vorig jaar naar ruim 350.000 dit jaar.
"Ik leid hieruit af dat veel mensen gewend zijn aan digitale communicatie of hierbij hulp weten te organiseren, en dat zij (of hun eventuele hulpverleners) het gemak daarvan op prijs stellen", laat Wiebes weten. "Dit is een stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg, in een passend tempo en steeds met oog voor de groep mensen die de overstap naar digitaal minder gemakkelijk maakt." De volgende stap volgens de staatssecretaris is dan ook om de uitnodiging voor de belastingaangifte van 2016 alleen nog digitaal via de Berichtenbox te verzenden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.