Er verschijnen steeds meer auto's die met het internet verbonden zijn wat voor nieuwe dreigingen kan zorgen, zoals ransomware die files en opstoppingen veroorzaakt. Dat stellen verschillende experts van het Amerikaanse beveiligingsbedrijf FireEye. Over drie mogelijke dreigingen maken ze zich vooral zorgen.
De eerste dreiging is het hacken van slimme auto's op afstand, waarbij een aanvaller de controle over het voertuig overneemt. Al meerdere keren hebben beveiligingsonderzoekers aangetoond dat het mogelijk is om onderdelen van auto's op afstand te besturen, bijvoorbeeld via het internet of een wifi-netwerk in de auto zelf. "Nu consumenten steeds meer features verlangen, zullen ook de mogelijkheden om een aanval uit te voeren toenemen", aldus de experts.
Een andere dreiging waar de experts zich zorgen over maken is ransomware. Vooralsnog beperkt ransomware zich tot computers en smartphones. Doordat auto's steeds meer connectiviteit krijgen wordt ook het aanvalsoppervlak vergroot, wat voertuigen volgens de experts een aantrekkelijk doelwit voor ransomware maakt. Daarnaast kan een ransomware-infectie grote gevolgen voor de omgeving hebben.
"Hoewel een enkele bestuurder de software van zijn auto met behulp van een automonteur opnieuw kan installeren, kan een groep uitgeschakelde auto's op een drukke snelweg voor een veel ernstigere verstoring zorgen", zo stellen de experts. In dergelijke gevallen zouden de slachtoffers of het stadsbestuur weinig anders kunnen doen dan het gevraagde losgeld te betalen om de file op te lossen. Ook voor transportbedrijven kan auto-ransomware een serieuze dreiging worden. Criminelen kunnen bijvoorbeeld een groot deel van de vrachtwagens 'vergrendelen'.
De derde en laatste dreiging die de experts noemen is het gebruik van gehackte auto's als springplank voor verdere aanvallen. Zo kan een gehackte auto worden gebruikt om besmette computers te besturen of informatie van gehackte organisaties te stelen. De aanvallers kunnen zo hun sporen verbergen. Als opsporingsdiensten de hack onderzoeken komen ze uiteindelijk uit bij de auto. Volgens de experts laten de risico's zien dat autofabrikanten en -leveranciers niet alleen naar de fysieke veiligheid van auto's moeten kijken, maar ook naar de digitale veiligheid en de privacy van de bestuurders.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.