image

Moderne auto kan bestuurder via rijgedrag identificeren

maandag 20 juni 2016, 10:12 door Redactie, 5 reacties

De sensoren en systemen waar moderne auto's mee worden uitgerust maken het voor autofabrikanten mogelijk om bestuurders aan de hand van hun rijgedrag te identificeren. Dat hebben onderzoekers aangetoond. Voor het onderzoek werden sensorgegevens van het controller-area-network (CAN) gebruikt.

Vijftien personen die aan het onderzoek deelnamen moesten verschillende manoeuvres uitvoeren en aan het verkeer deelnemen. De onderzoekers wisten alle vijftien bestuurders met 100% nauwkeurigheid te identificeren. Zelfs met minder dan 8 minuten per persoon aan gegevens was het al mogelijk om veel gebruikers te achterhalen. Hoe meer gegevens er beschikbaar zijn hoe groter de kans op identificatie, zelfs als er maar één sensor wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld het rempedaal.

Via het onderzoek hopen de onderzoekers alle betrokken te informeren over het lekken van informatie in een realistische context. In tegenstelling tot andere onderzoeken zijn ervoor dit onderzoek alleen standaardsensoren gebruikt die door de fabrikant zijn geïnstalleerd. Toch blijkt dat ook deze sensoren voldoende informatie afgeven om bestuurders te identificeren. Alleen de positie van het rempedaal is voldoende om 87% van de bestuurders te achterhalen. Worden alle vijf de sensoren gebruikt, dan stijgt dit naar 99%.

Het onderzoek laat verder zien dat een 'vingerafdruk' van het rijgedrag consistent is gedurende verschillende dagen en wegsoorten. "Deze resultaten suggereren dat bestuurders op hun hoede moeten zijn bij het delen van datastromen zonder dat ze de garantie voor goede dienstverlening krijgen. Daarnaast hebben de afnemers en verzamelaars van dergelijke informatie een verantwoordelijkheid om bestuurders privacy-opties aan te bieden en maatregelen te nemen om de gegevens veilig te verwerken en te bewaren." De onderzoekers zullen hun onderzoek (pdf) volgende maand tijdens het Privacy Enhancing Technologies Symposium (PETS) in het Duitse Darmstadt presenteren.

Reacties (5)
20-06-2016, 10:28 door Anoniem
Ik vind de steekproef van 15 personen wel heel erg klein om betrouwbare conclusies uit te trekken.

Daar in tegen is al aangetoond dat verschillende aspecten van menselijk gedrag te profileren zijn zoals type snelheid, tekst inhoud (taalgebruik), instellingen van je pc, locaties waar je geweest bent. Daarmee kunnen mensen geidentificeerd worden.

Ook is het een open deur dat meer data tot een grotere kans op identificatie zou leiden. Dat de nauwkeurigheid (mbt het opstellen van een uniek profiel) groter wordt naarmate er meer data beschikbaar komt is evident, omdat de partronen dan duidelijker te herkennen zijn. Mensen zijn niet random, zij doen/reageren vaak hetzelfde (alleen hebben ze dat niet door)

Het is echter wel duidelijk dat met de komst van Big data anonimiteit een schaars goed wordt en de enige manier is om valse gegevens in te gaan voeren. Echter is dat ook weer weg te profileren?

Misschien een keer een idee om de anonieme reacties op dit forem te profileren en kijken of er patronen zijn te ondekken?
20-06-2016, 12:50 door SPlid
Door Anoniem: Ik vind de steekproef van 15 personen wel heel erg klein om betrouwbare conclusies uit te trekken.

Daar in tegen is al aangetoond dat verschillende aspecten van menselijk gedrag te profileren zijn zoals type snelheid, tekst inhoud (taalgebruik), instellingen van je pc, locaties waar je geweest bent. Daarmee kunnen mensen geidentificeerd worden.

Ook is het een open deur dat meer data tot een grotere kans op identificatie zou leiden. Dat de nauwkeurigheid (mbt het opstellen van een uniek profiel) groter wordt naarmate er meer data beschikbaar komt is evident, omdat de partronen dan duidelijker te herkennen zijn. Mensen zijn niet random, zij doen/reageren vaak hetzelfde (alleen hebben ze dat niet door)

Het is echter wel duidelijk dat met de komst van Big data anonimiteit een schaars goed wordt en de enige manier is om valse gegevens in te gaan voeren. Echter is dat ook weer weg te profileren?

Misschien een keer een idee om de anonieme reacties op dit forem te profileren en kijken of er patronen zijn te ondekken?

Ongetwijfeld kost het laatste weinig moeite ......
20-06-2016, 15:11 door buttonius - Bijgewerkt: 20-06-2016, 15:14
Door SPlid:
Door Anoniem: Ik vind de steekproef van 15 personen wel heel erg klein om betrouwbare conclusies uit te trekken.

Daar in tegen is al aangetoond dat verschillende aspecten van menselijk gedrag te profileren zijn zoals type snelheid, tekst inhoud (taalgebruik), instellingen van je pc, locaties waar je geweest bent. Daarmee kunnen mensen geidentificeerd worden.

Ook is het een open deur dat meer data tot een grotere kans op identificatie zou leiden. Dat de nauwkeurigheid (mbt het opstellen van een uniek profiel) groter wordt naarmate er meer data beschikbaar komt is evident, omdat de partronen dan duidelijker te herkennen zijn. Mensen zijn niet random, zij doen/reageren vaak hetzelfde (alleen hebben ze dat niet door)

Het is echter wel duidelijk dat met de komst van Big data anonimiteit een schaars goed wordt en de enige manier is om valse gegevens in te gaan voeren. Echter is dat ook weer weg te profileren?

Misschien een keer een idee om de anonieme reacties op dit forem te profileren en kijken of er patronen zijn te ondekken?

Ongetwijfeld kost het laatste weinig moeite ......

Vooral anonieme gebruikers die elke post ondertekenen met "TheYOSH" zijn erg gemakkelijk te herkennen.
20-06-2016, 18:05 door Anoniem
Dit gebeurt toch alleen onder vrijwilligers?.
Autofabrikanten kunnen toch niet luk raak maar deze gegevens vergaren?.
Dat mag toch niet volgens een privacywet?.
21-06-2016, 10:34 door Anoniem
Ergens wel fijn dat je later je auto gewoon niet meer op slot hoeft te zetten. Je laat de auto even je rijgedrag bestuderen en vervolgens instellen dat alleen jij de auto mag besturen. Autodiefstal verleden tijd?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.