De sensoren en systemen waar moderne auto's mee worden uitgerust maken het voor autofabrikanten mogelijk om bestuurders aan de hand van hun rijgedrag te identificeren. Dat hebben onderzoekers aangetoond. Voor het onderzoek werden sensorgegevens van het controller-area-network (CAN) gebruikt.
Vijftien personen die aan het onderzoek deelnamen moesten verschillende manoeuvres uitvoeren en aan het verkeer deelnemen. De onderzoekers wisten alle vijftien bestuurders met 100% nauwkeurigheid te identificeren. Zelfs met minder dan 8 minuten per persoon aan gegevens was het al mogelijk om veel gebruikers te achterhalen. Hoe meer gegevens er beschikbaar zijn hoe groter de kans op identificatie, zelfs als er maar één sensor wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld het rempedaal.
Via het onderzoek hopen de onderzoekers alle betrokken te informeren over het lekken van informatie in een realistische context. In tegenstelling tot andere onderzoeken zijn ervoor dit onderzoek alleen standaardsensoren gebruikt die door de fabrikant zijn geïnstalleerd. Toch blijkt dat ook deze sensoren voldoende informatie afgeven om bestuurders te identificeren. Alleen de positie van het rempedaal is voldoende om 87% van de bestuurders te achterhalen. Worden alle vijf de sensoren gebruikt, dan stijgt dit naar 99%.
Het onderzoek laat verder zien dat een 'vingerafdruk' van het rijgedrag consistent is gedurende verschillende dagen en wegsoorten. "Deze resultaten suggereren dat bestuurders op hun hoede moeten zijn bij het delen van datastromen zonder dat ze de garantie voor goede dienstverlening krijgen. Daarnaast hebben de afnemers en verzamelaars van dergelijke informatie een verantwoordelijkheid om bestuurders privacy-opties aan te bieden en maatregelen te nemen om de gegevens veilig te verwerken en te bewaren." De onderzoekers zullen hun onderzoek (pdf) volgende maand tijdens het Privacy Enhancing Technologies Symposium (PETS) in het Duitse Darmstadt presenteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.