Malafide helpdesks die via een combinatie van scareware en telemarketing internetgebruikers voor meer dan 51 miljoen dollar wisten op te lichten hebben een schikking met de Amerikaanse toezichthouder FTC gesloten. Het gaat om twee bedrijven en hun chief operating officer (coo).
De fraude begon met scareware die gebruikers liet geloven dat er problemen met hun computer waren of dat de prestaties van het systeem konden worden verbeterd. Het ging meestal om probeerversies van software die internetgebruikers zelf hadden gedownload en een systeemscan uitvoerden. De software vond echter altijd problemen, ongeacht of die er ook daadwerkelijk waren.
Om de problemen te verhelpen moesten gebruikers de volledige versie aanschaffen. Nadat consumenten de "volledige versie" voor 29 of 49 dollar hadden aangeschaft, kregen ze een melding dat ze een gratis telefoonnummer moesten bellen om de software te activeren. Zodra gebruikers het telefoonnummer belden werden ze met telemarketeers doorverbonden die gebruikers via misleiding en bangmakerij voor onnodige helpdeskdiensten lieten betalen. Duizenden mensen werden op deze manier opgelicht.
De twee bedrijven en hun coo hebben een schikking met de Federal Trade Commission (FTC) getroffen. Zo mogen ze zich niet meer met misleidende telemarketing bezighouden en helpdeskdiensten aanbieden. Daarnaast moet de coo een voorwaardelijk bedrag van 9,1 miljoen dollar betalen. Het gaat om een voorwaardelijk geldbedrag, gebaseerd op zijn financiële situatie.
De twee bedrijven moeten 27 miljoen dollar betalen. In dit geval gaat het om een gedeeltelijke boete. De bedrijven moeten ook al hun bezittingen afstaan. Als blijkt dat zowel de coo als de bedrijven niet eerlijk over hun financiële situatie zijn geweest, moeten ze de volledige miljoenenboetes alsnog betalen. Volgens de FTC zouden de twee bedrijven van de 51 miljoen dollar die slachtoffers betaalden 27 miljoen dollar hebben ontvangen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.