image

Consumentenbond: T-Mobile past telefoons automatisch aan

donderdag 30 juni 2016, 13:32 door Redactie, 9 reacties

Mensen die een simkaart van T-Mobile in hun smartphone plaatsen krijgen ongevraagd allerlei reclames van de telecomprovider op hun telefoon te zien, zo stelt de Consumentenbond, die zelfs van 'brandmerken' spreekt.

Na het plaatsen van de simkaart in de telefoon krijgen gebruikers een startupscherm, ringtone, bookmarks en een homepage van T-Mobile, alsmede apps van partners en netwerkoptimalisaties zonder dat ze daar toestemming voor gaven. Alleen voor de apps werd om toestemming gevraagd en alleen die zijn te verwijderen. Volgens de Consumentenbond is dit in strijd met de Telecomwet, die informatie- en toestemmingsverplichtingen voorschrijft.

De consumentenorganisatie heeft de Autoriteit Consument & Markt gevraagd deze praktijk te onderzoeken. Een woordvoerder van T-Mobile laat weten dat de mobiele telefoon op deze manier optimalisaties voor het netwerk ontvangt. Het gaat dan om 4G-instellingen en NL-Alert. Het is echter niet mogelijk om de netwerkoptimalisaties zonder de andere aanpassingen te ontvangen.

Weigeren

Volgens de woordvoerder van T-Mobile kunnen gebruikers ervoor kiezen om de update te weigeren. Dat is volgens de Consumentenbond niet het geval. "Van accepteren is überhaupt geen sprake, omdat gebruikers geen keuzescherm krijgen. Integendeel, de telefoonaanpassingen worden in een oogwenk uitgevoerd zondér toestemming." In een video wordt aangetoond hoe T-Mobile een zogenaamde 'unbranded' telefoon aanpast en hoe Androidsoftware wordt vervangen door T-Mobilesoftware. De Consumentenbond wil dat de ACM dit onderzoekt, ook omdat T-Mobile heeft laten weten deze praktijk in de toekomst naar zoveel mogelijk merken te willen uitbreiden.

Image

Reacties (9)
30-06-2016, 13:48 door Anoniem
Alleen Android? Ik heb het nog niet gemerkt op m'n iPhone.
30-06-2016, 14:47 door atoom
Vreemd,, ik heb hier een simkaart van T-mobile op mijn android en heb er geen last van..
Zal wel komen door de cyanogenmod versie van android :)
30-06-2016, 14:48 door Anoniem
Zeker bij aleen de nieuwe simkaarten ik heb hier een 4 jaar oudere Galaxy S met T-mobile prepaid er in, maar die onzin heb ik gelukkig niet.
30-06-2016, 15:03 door Anoniem
Details staan hier:

https://www.consumentenbond.nl/smartphone/t-mobile-future-of-customization-foc
30-06-2016, 15:28 door Anoniem
slecht bericht weer, het betreft hier Android telefoons die tmobile branded zijn.
30-06-2016, 15:28 door Anoniem
Als het een T-Mobile phone is, prima. Eigen telefoons is nogal grof tho... Erg jammer weer.
30-06-2016, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem: slecht bericht weer, het betreft hier Android telefoons die tmobile branded zijn.

Je opmerking is niet correct, het gaat hier ook om niet branded toestellen.
De LG G4 (simlock vrij en niet branded) wordt door T-Mobile aangepast naar een branded versie.

Zeer slechte zaak dus.
30-06-2016, 15:43 door Anoniem
Meer details en een dialoog van T-Mobile met gebruikers op het forum van T-Mobile:
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/foc-t-mobile-customization-updates-266484/index1.html
01-07-2016, 05:19 door Anoniem
Dit gebeurt al heel veel bij buitenlandse telkom providers en dan krijg je allerlei reclame voor geschoteld. Met iOS en wifi/bluetooth tracking zelfs al heel gericht omdat je langs een winkelraam bent gegaan en voor je login screen. Heel vervelend!!

Ik ben dat voor mijn eigen telefoon, zonder contract heel erg zat. Providers mogen de instellingen op mijn toestel niet ongevraagd veranderen, want ben ik weer in een ander land, met een ander SIM kaart dan werkt m'n toestel opeens weer niet meer. Oplossing is voor vaak een network reset te doen en dan gaat het weer.

Alleen moet je dan vaak handmatig MMS en de internet access instellen. Heerlijk dat gekloot onder tijdsdruk, zeker wanneer met een operating system upgrade deze setting mogelijkheden weer dieper verborgen worden.

Nu gebruik ik daarom vaak een aparte 'Mifi' per land met een prepaid SIM daarin, en alles gaat dan daarover. Ja ik ben slecht op m'n normale GSM nummers te bellen; (flightmode, only wifi on en bluetooth on) , maar des te beter en goedkoper met SIP, SIGNAL, Whatsapp, Viber, Skype, en e-mail. Geen roaming gezeur met idioot hoge tarieven meer, Geen reclame SMS, geen marketing telefoontjes op de meest ongelegen momenten, maar ik kan communiceren met de partijen waar het mij omgaat op onze tijd en waarvoor ik wel bereikbaar wil zijn.

Telkom/Internet providers zoals T-mobile, moeten helaas nog steeds leren hun business model aan te passen naar een puur infrastructuur bieden. Ofwel een betrouwbare datapijp op een Pay as you Use basis en niet ongevraagd een onnodig dure oplossing om zoveel mogelijk advertenties op te dwingen aan de gebruiker en dure attentietijd te stelen van diezelfde gebruiker.

De economische en ecologische schade van ongevraagde reclame en opdringen van schijnbare behoeften, is moeilijk te becijferen maar zou wel eens veel groter kunnen zijn dan dat we eigenlijk willen en zwaar remmend op ontwikkellingen voor en voorziening van mankinds werkelijke behoeften. Ik ben er van overtuigd dat er een markt is die best wel goed; kosten+marge in reeele verhouding tot die kosten wil betalen voor een infrastuctuur zonder reclame 'sponsoring'.

K Ben benieuwd wanneer de advertentiehoeren de waterleiding ontdekken om advertenties te versturen, cq duur gekleurd water met anti ouderdom vitamientjes,.... ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.