Mensen die een simkaart van T-Mobile in hun smartphone plaatsen krijgen ongevraagd allerlei reclames van de telecomprovider op hun telefoon te zien, zo stelt de Consumentenbond, die zelfs van 'brandmerken' spreekt.
Na het plaatsen van de simkaart in de telefoon krijgen gebruikers een startupscherm, ringtone, bookmarks en een homepage van T-Mobile, alsmede apps van partners en netwerkoptimalisaties zonder dat ze daar toestemming voor gaven. Alleen voor de apps werd om toestemming gevraagd en alleen die zijn te verwijderen. Volgens de Consumentenbond is dit in strijd met de Telecomwet, die informatie- en toestemmingsverplichtingen voorschrijft.
De consumentenorganisatie heeft de Autoriteit Consument & Markt gevraagd deze praktijk te onderzoeken. Een woordvoerder van T-Mobile laat weten dat de mobiele telefoon op deze manier optimalisaties voor het netwerk ontvangt. Het gaat dan om 4G-instellingen en NL-Alert. Het is echter niet mogelijk om de netwerkoptimalisaties zonder de andere aanpassingen te ontvangen.
Volgens de woordvoerder van T-Mobile kunnen gebruikers ervoor kiezen om de update te weigeren. Dat is volgens de Consumentenbond niet het geval. "Van accepteren is überhaupt geen sprake, omdat gebruikers geen keuzescherm krijgen. Integendeel, de telefoonaanpassingen worden in een oogwenk uitgevoerd zondér toestemming." In een video wordt aangetoond hoe T-Mobile een zogenaamde 'unbranded' telefoon aanpast en hoe Androidsoftware wordt vervangen door T-Mobilesoftware. De Consumentenbond wil dat de ACM dit onderzoekt, ook omdat T-Mobile heeft laten weten deze praktijk in de toekomst naar zoveel mogelijk merken te willen uitbreiden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.