Banken hebben vorig jaar 98,9% van de schade vergoed die particulieren opliepen door fraude met internetbankieren. Dat staat in het vandaag verschenen jaarverslag van Betaalvereniging Nederland (pdf). In 2015 werd er voor een bedrag van 3,7 miljoen euro door criminelen via internetbankieren gefraudeerd.
De belangrijkste fraudevorm met internetbankieren is phishing. De schade door phishing bedroeg vorig jaar 3 miljoen euro. Dat is 21% minder dan in 2014 (3,9 miljoen euro). In 2012 bedroeg de schade nog 11,5 miljoen euro. De schade door malware bedroeg 350.000 euro. "Criminelen richten zich meer op phishing", aldus de Betaalvereniging. "Criminelen spelen hierbij in op de actualiteit, zoals de introductie van nieuwe betaalpassen en authenticatiemiddelen."
In 2014 lanceerden de banken in samenwerking met de Consumentenbond de 'Uniforme veiligheidsregels elektronisch bankieren en betalen voor particulieren'. Slachtoffers van fraude met internetbankieren moeten aan deze regels voldoen als ze hun schade vergoed willen krijgen. "De vijf regels kregen in de pers naast positieve ook negatieve aandacht. Nog steeds wordt af en toe, ten onrechte, gesuggereerd dat de banken met deze regels de verantwoordelijkheid richting klant hebben willen opschuiven", aldus Betaalvereniging Nederland.
De organisatie zegt dat er geen signalen bekend zijn dat banken de opgetreden fraudegevallen sinds die tijd kritischer beoordelen of minder vaak zijn overgegaan tot het vergoeden van de geleden schade aan particulieren. Vorig jaar werd 98,9% van de fraudeschade bij internetbankieren aan particulieren vergoed.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.