Een grootschalige campagne die naar schatting 1 tot 5 miljoen mensen per dag aan besmette advertenties blootstelde is een jaar lang actief geweest voordat die eindelijk door advertentiebedrijven werd gestopt. De campagne wordt AdGholas genoemd en wist via meer dan 20 verschillende advertentiebureaus en -platformen besmette advertenties te verspreiden, die vervolgens op allerlei websites werden getoond.
De advertenties stuurden bezoekers ongemerkt door naar pagina's met verschillende exploitkits, die gebruik maakten van bekende kwetsbaarheden in voornamelijk Adobe Flash Player. Internetgebruikers die hun Flash Player niet up-to-date hadden en naar deze exploitkits werden doorgestuurd konden met malware besmet raken. Om detectie te voorkomen gebruikte de bende achter de besmette advertenties verschillende technieken.
Zo werden slachtoffers gekozen op basis van de taalinstellingen van hun computer, tijdszone en zelfs of de computer van een bekende computerfabrikant afkomstig was. De bende zocht hiervoor naar de aanwezigheid van het bestand Oemlogo.bmp, dat fabrikanten standaard op hun computers installeren. Bij de eigenschappen van de computer wordt dit logo weergegeven. Volgens beveiligingsbedrijf Proofpoint dat de campagne analyseerde zou de aanwezigheid van het logo op "doorsnee internetgebruikers" duiden. Om de advertentiebureaus en -platformen niets te laten vermoeden had de bende de pagina waar de advertentie uiteindelijk naar wees op die van legitieme websites laten lijken.
Door deze tactieken wisten de besmette advertenties lange tijd onopgemerkt te blijven en konden ze dagelijks aan 1 tot 5 miljoen internetgebruikers worden getoond. Van deze gebruikers werd vervolgens 10% tot 20% naar de exploitkits doorgestuurd. In het geval de aanval succesvol was werd er aan de hand van de locatie van de gebruiker malware geïnstalleerd. Het ging bijvoorbeeld om Trojaanse paarden waarmee geld van bankrekeningen kon worden gestolen. Volgens Proofpoint zou de campagne al sinds de zomer van 2015 actief zijn, maar uit andere bewijzen zou blijken dat de verantwoordelijke bende al sinds 2013 operationeel is. Hoewel de campagne nu is gestopt, stelt het beveiligingsbedrijf dat de bende zeer hardnekkig is. Het is dan ook de vraag of het ook het definitieve einde van deze campagne is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.