Google waarschuwt internetgebruikers elke week 60 miljoen keer voor ongewenste software, drie keer meer dan voor malware het geval is. Het gaat dan om software die zonder toestemming advertenties injecteert of browserinstellingen aanpast. Veel van de waarschuwingen verschijnen als gebruikers softwarebundels downloaden die verschillende aanvullende programma's bevatten.
Een businessmodel dat als 'pay-per-install' bekendstaat. Volgens Google wordt ervoor elke succesvolle installatie tussen de 0,10 en 1,50 dollar betaald. Samen met de New York University besloot Google deze netwerken een jaar lang te onderzoeken (pdf). De grootste pay-per-install-netwerken verspreidden programma's die advertenties injecteerden, browserinstellingen veranderden en scareware installeerden en door meer dan 30 verschillende virusscanners werden gedetecteerd.
De softwarebundels werden verspreid via nepupdates, nepcodecs en nepsites. Om de problematiek tegen te gaan is de Clean Software Alliance opgericht, een consortium dat misleidende software en installaties wil aanpakken. "In een keten van advertenties, adverteerders, uitgevers, pay-per-install-netwerken en applicatie-ontwikkelaars vereist het slechts één partij waardoor misbruik zich kan voordoen. Het blijft dan ook de vraag of de aanpak van de Clean Software Alliance de juiste balans kan vinden tussen het verdienen van geld en de belangen van gebruikers", aldus de onderzoekers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.