De populaire adblocker Adblock Plus heeft uitgehaald naar de beslissing van Facebook om adblockers op de desktop voortaan te omzeilen. De sociale netwerksite wil dit doen door de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijk te maken.
Zodoende krijgen Facebookgebruikers met een adblocker toch advertenties te zien. Ben Williams van Eyeo, de ontwikkelaar van Adblock Plus, noemt het een spijtige ontwikkeling, omdat Facebook op deze manier tegen de wens van gebruikers ingaat. Ook zal er nu een wapenwedloop ontstaan waarbij adblockers weer zullen proberen om de advertenties op Facebook toch te blokkeren, net zoals spammers continu spamfilters proberen te omzeilen.
Williams vraagt zich echter af hoe Facebook tot deze beslissing is gekomen. De sociale netwerksite laat in de aankondiging namelijk weten dat gebruikers vanwege vervelende reclames juist adblockers gebruiken. "Als dat waar is, is Facebook het er ogenschijnlijk mee eens dat gebruikers een goede reden hebben om adblockers te gebruiken. Maar toch mogen deze gebruikers niet zelf beslissen wat ze willen blokkeren." Williams stelt dat Facebook de maatregel op z'n minst dan ook aan gebruikers had moeten voorleggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.