image

OV-bedrijven gaan met inchecken via telefoon beginnen

woensdag 17 augustus 2016, 09:29 door Redactie, 10 reacties

OV-bedrijven zullen later dit jaar voor een kleine groep klanten van KPN en Vodafone het mogelijk maken om via hun telefoon in en uit te checken. Eind vorig jaar en de eerste maanden van dit jaar vond er al een kleine proef met dit systeem plaats, dat Smart OV wordt genoemd.

Destijds bestond de testgroep uit zo'n 200 reizigers. Nu zal het mobiel inchecken voor zo'n 10.000 mensen toegankelijk worden, zo laat Bart Schmeink, voorzitter van Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en directeur van OV-bedrijf Connexxion, tegenover Trouw weten. Om van Smart OV gebruik te maken moeten reizigers hun telefoon eerst bij hun OV-chipaccount aanmelden. Ook moet er een app worden geinstalleerd. Daarna is de telefoon net als de OV-chipkaart te gebruiken.

Er wordt ook nog gekeken naar de mogelijkheid om via de bankpas in te checken. "Wij mikken op 2017, maar als het ligt aan de banken duurt het nog tot 2019 voordat mensen met hun bankpas kunnen betalen in het openbaar vervoer", zegt Schmeink. Eind dit jaar begint er in Den Haag een proef met HTM en ABN Amro. Volgens Schmeink blijft de OV-chipkaart voorlopig nog bestaan. "Hoe lang de OV-chipkaart nog bestaat, hangt samen met de mate waarin contant geld verder wordt teruggedrongen. Nu is het gebruik van contant geld nog heel dominant bij kleine bedragen. Dat verandert niet van de ene op andere dag."

Reacties (10)
17-08-2016, 14:31 door Anoniem
Terugdringen van contant geld heeft niets te maken met verplichting stellen van smartphone. Toch? Of...?
17-08-2016, 15:28 door Anoniem
Leuk en aardig tot dat je telefoon leeg is en je niet kan uitchecken. Bovendien Apps van dat soort bedrijven, dat komt altijd met een addertje onder het gras. Maar goed ik ben nog al erg paranoide.
17-08-2016, 15:59 door Anoniem
Het OV gebeuren mist in elk geval twee belangrijke elementen, die het de gebruiker gemakkelijker zou maken.
1. Het ontbreken van een kleine mobiele kaartlezer, waarmee de klant zelf kan zien, of hij heeft
ingecheckt c.q. uitgecheckt, en het saldo.
2. Het door achtergrondgeluid niet kunnen horen of er in of uitgecheckt is, en door de slechte weergave
van het beeldscherm van de in en uitcheckdisplay.
Het mantra van het contante geld, dat neem ik niet eens meer serieus.
17-08-2016, 16:08 door [Account Verwijderd]
Het is leuk en aardig voor iedereen die in bezit is van een smartphone, ja zeker.
Maar verplichten kunnen ze nooit.
Hoe moet smartphone-loos passagiers dan inchecken ?
OF mogen die groep niet / nooit meer reizen ?
Aan huis gekluisterd wegens géén smartphone ?
17-08-2016, 19:53 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk en aardig tot dat je telefoon leeg is en je niet kan uitchecken. Bovendien Apps van dat soort bedrijven, dat komt altijd met een addertje onder het gras. Maar goed ik ben nog al erg paranoide.

Nee hoor je hebt volkomen gelijk!! En je bent niet paranoide.
Alleen die andere 95% die snapt het niet, of roept nog steeds ik heb toch niks te vebergen, of stilstand is achterstand.

Maar als het papieren kaartje was gebleven was het allemaal geen enkel probleem.
Dit kost (leuk en super, en vooral makkelijk) kost, en heeft al klauwen met geld gekost.

Als morgen het papieren kaartje terug kwam was er niks aan de hand.

Roept u maar.
17-08-2016, 20:22 door Anoniem
Hoezo zou contant geld eigenlijk moeten worden 'teruggedrongen'? Dat klinkt nogal alsof het een ongewenst iets is.
17-08-2016, 23:21 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo zou contant geld eigenlijk moeten worden 'teruggedrongen'? Dat klinkt nogal alsof het een ongewenst iets is.

Contant geld is overbodig, en hoort niet meer bij deze tijd.
En de burger moet te controleren zijn.

En ook dat gaat een keertje gebeuren.

De meeste mensen pinnen alles, en de rest gaat van je bank af.
Dus waarom zou je uberhaupt als burger nog geld op zak moeten hebben.

Tenmiste dat gaat men straks roepen. Alles kan straks via die geweldige App op je smartphone.

Joepie volg het nu al maar.
17-08-2016, 23:25 door Anoniem
Door Anoniem: Het OV gebeuren mist in elk geval twee belangrijke elementen, die het de gebruiker gemakkelijker zou maken.
1. Het ontbreken van een kleine mobiele kaartlezer, waarmee de klant zelf kan zien, of hij heeft
ingecheckt c.q. uitgecheckt, en het saldo.
2. Het door achtergrondgeluid niet kunnen horen of er in of uitgecheckt is, en door de slechte weergave
van het beeldscherm van de in en uitcheckdisplay.
Het mantra van het contante geld, dat neem ik niet eens meer serieus.

Nee hoor geen twee, maar eentje.

Terug naar het papieren kaartje dat is cashen voor het spoor.
Maar daar zijn ze echt te stom voor, want het moet digitaal.
Waarom? Omdat het kan zullen we maar zeggen, en dit maal echt voor de grap.

Maar of ze daar echt goed over hebben nagedacht betwijfel ik echt tenzeerste.
18-08-2016, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo zou contant geld eigenlijk moeten worden 'teruggedrongen'? Dat klinkt nogal alsof het een ongewenst iets is.
Zeker de berichtgeving over overvallen bussen gemist?
18-08-2016, 14:49 door Anoniem
@Anoniem, vandaag 13:32
Dit heb ik zeker niet gemist. Heeft u de gehele opmerking van de heer Schmeink gelezen? Hij heeft het over het bestaan van de OV-chipkaart. Die kaart waardoor je in de bus niet meer met contant geld hoeft te betalen. De opmerking lijkt dan ook meer over contant geld in zijn algemeenheid te gaan.

Daarnaast hoeft contant geld ook met het oog op overvallen ook geen enkel probleem te zijn. Men hoeft alleen een systeem met een muntgeldwisselaar in gebruik te nemen. Er is geen noodzaak tot het 'terugdringen' van het gebruik van contant geld. Een voorbeeld van hoe het in Japan werkt kunt u bijvoorbeeld hier https://www.youtube.com/watch?v=e8H-7_r01-M en hier https://www.youtube.com/watch?v=qEO32tc323o zien.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.